Annons:
Etikettjästbröd
Läst 261 ggr
Carmarino
7/11/20, 5:05 PM

Recept Morotsbullar med spännande fyllning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dessa morotsbullar är inte matbröd, även om man kan tro det, utan det är fikabullar. Den "spännande fyllningen" består av morotspuré, färskost och socker.

30-32 bullar

Ingredienser:
50 g jäst för söta degar
3 dl (300 g) mjölk
1 tsk salt
3/4 dl (ca 65 g) strösocker
1 dl (35 g) havregryn
1 morot (ca 85 g)
2 tsk kardemummakärnor (kan uteslutas)
8-9 dl (480-540 g) vetemjöl
100 g rumsvarmt smör eller margarin

Fyllning:
3 morötter (ca 255 g)
75 g färskost av philadelphiatyp
1 dl (60 g) florsocker

Pensling:
1 uppvispat ägg
pärlsocker (kan uteslutas)

Ugn:
225°C

Gör så här:

Rör ut jästen i lite fingervarm mjölk. Tillsätt resten av mjölken, salt, socker och havregryn. Skala och riv moroten fint på ett rivjärn, stöt kardemummakärnorna och blanda ner tillsammans med hälften av mjölet. Tillsätt fettet i tärningar. Blanda och arbeta i resten av mjölet till en kladdfri deg. Jäs övertäckt i 30 minuter.

Skala och dela morötterna i bitar. Koka dem mjuka i lite vatten, ca 15-20 minuter. Häll bort vattnet. Mixa morötter färskost och florsocker till en slät fyllning.

Ta upp degen på ett mjölat bakbord, arbeta den något. Dela i två delar, kavla ut varje till en kvadrat, 40x40 cm. Dela varje kvadrat i 16 rutor. Lägg lite fyllning på varje ruta, vik upp och tryck ihop ändarna. Lägg bullarna i pappersformar med ändarna uppåt. Jäs i ca 30 minuter.
Pensla bullarna med ägg, strö på pärlsocker. Grädda mitt i ugnen i 225°C i ca 8 minuter. Låt bullarna svalna under en bakduk på ett galler.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
7/11/20, 5:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

När jag bakade bullarna gjorde jag inte helt efter receptet, utan använde vanlig blå jäst och kall mjölk. Rörde ihop degen, med ingredienserna ovan (förutom kardemummakärnorna) men gjorde på samma sätt som i mitt vanliga grundrecept för vetebröd när jag bakade ut dem, d.v.s. vägde upp degbitar som jag fyllde och sedan fick de jäsa länge, och bara en gång.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/11/20, 5:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Fyllningen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
7/13/20, 6:18 PM
#3

Låter som något jag måste testa, jag är ju inte så mycket för kaffebröd, men någon gång ibland är det gott 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
7/13/20, 7:32 PM
#4

Gör det. Vill gärna höra vad du tycker om dem.🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: