Annons:
Etikettbröd-med-bakpulver-eller-bikarbonat
Läst 180 ggr
Magrat
2020-07-10 17:09

Ett gammalt, smaksigt, Lajvrecept

Det håller sig färskt länge, utan frys.

Till fyra enlitersbröd behöver man

4 brödformar á la en liter styck
bakplåtspapper
2 liter filmjölk
1 liter vetemjöl
1 liter grovt rågmjöl
4 msk bikarbonat (OBS inte bakpulver, viktigt!)
6 dl mörk sirap (det går med mindre men ha i minst tre dl)
2,5 dl solrosfrön

Eventuellt hackad och torkad frukt, russin o dyl. Valnötter i blir ganska gott.

Tillvägagångssätt:

Blanda ihop alla torra ingredienser i en STOR skål,
häll på filmjölk och sirap och blanda till en lös smet/gröt.
Brödet kommer att jäsa i ugnen tack vare bikarbonaten, alltså är det ingen väntetid innan den ska in i ugnen.

Klä formarna med bakplåtspapper på insidan och fördela smeten jämt i de fyra formarna.

ställ in bröden i en ugn på 150 grader i ca 2 timmar (OBS i min ugn räcker det med en och en halv timme så det kan variera väldigt mycket)

Ta en sticka och känn efter så att bröden inte är flytande i mitten de kan dock vara lite kladdiga. De bör ha en mörkt brun till svart färg (beror på hur mycket sirap man har i). Dessutom kan solrosfröna bli gröna, det är ingen fara utan beror på kombinationen medsolrosfrön och bikarbonat.

Jag har inte bakat det här på ca 13 år. Måtse köra en omgång imorogn! 😞

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Annons:
Carmarino
2020-07-10 17:13
#1

Det låter gott. Om du bakar det så får du gärna lägga in en bild på bröden också. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magrat
2020-07-10 17:15
#2

Ja, blir väl kanske inte fyra stycken första gången =P
Inte när det var så länge sedan jag gjorde dem sist

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Henry Norrström]
2020-07-16 19:39
#3

Oj, det här har jag aldrig hört talas om, måste testa, mycket sirap tycker jag men det måste jag testa, mörk sirap är gott. Kanske inte så hälsosamt, men troligen förbannat gott, måste testa.

Henry

Upp till toppen
Annons: