Annons:
Etikettjästbröd
Läst 195 ggr
Carmarino
2020-07-08 09:12

Recept Kavring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte i vilken tidning jag hittade det här receptet på kavring, men det var någon veckotidning har jag för mig.

2 bröd

Ingredienser:
75 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 dl mörk sirap
2 tsk salt
4 dl fint rågmjöl
10-11 dl mörkt lantbrödsmjöl

Ugn:
250°C + 225°C

**Gör så här:
**Smält smöret. Tillsätt mjölken och låt allt bli ca 37 grader. Smula ner jästen i en bunke. Lös upp jästen med lite av degvätskan och häll sedan i resten.
Tillsätt sirap, salt och rågmjöl. Arbeta in lantbrödsmjölet, lite i taget, till en ganska fast deg. Jäs övertäckt till dubbel storlek, 35-40 minuter.
Ta upp degen, arbeta samman och tillsätt eventuellt lite mer mjöl om den känns lös. Dela degen och forma två limpor. Lägg dem i smorda eller bakplåtsklädda formar som rymmer 1,5 liter.
Nagga och jäs övertäckta tills degen reser sig igen efter lätt tryck, ca 30 minuter. Sätt under tiden ugnen på 250 grader.
Täck formarna försiktigt med kraftig aluminiumfolie. Se till att det blir tätt runt kanterna. Ställ in formarna längst ner i ugnen och sänk värmen till 225 grader. Grädda i ca 40 minuter. Ta av folien och grädda i ytterligare ca 10 minuter tills bröden har fått fin färg.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Soligajag1
2020-07-08 11:01
#1

Hejsan Carmarino 🙂 

Detta kanske inte hör hit men jag skulle vilja starta en grupp på endast bullar i kakor , tårtor mm.  Dina Bakverk kan den heta . Hur gör jag för att skicka en förfrågan om detta , vet du ?? Kan du hjälpa mig ? 

Så fina bröd du bakat . 🙂

HH 🙂

DesK
2020-07-08 11:17
#2

Soligajag1 det finns en sajt som heter Bakverk redan, där är det mest sötebröd av alla de slag 🙂 Carmarino,  tack för bra och enkelt recept 🙂

https://bakverk.ifokus.se/

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Soligajag1
2020-07-08 11:39
#3

# 2 Tack , 😊 Har visst missat det ! Går in o kollar , 😊👍

HH 🙂

Carmarino
2020-07-08 14:06
#4

#2 Roligt att du gillar det DesK. Det var lätt att baka kavringen och brödet blev gott. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-07-08 14:11
#5

#1 Här på Matbröd iFokus finns diskussionsgruppen "vetebröd,kakor,söta-bakverk". Där får du gärna skapa en tråd som heter Dina Bakverk (eller kanske "Dina Sötebröd"?) och visa allt gott du bakar. 🙂

#3 Soligajag1, du är ju själv Medarbetare på Bakverk iFokus. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2020-07-08 15:19
#6

#5  Jag missade det , lite snurrig 😃såg det sen när  

#2  Desk svarade mig . 🙂

HH 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: