Annons:
Etikettjästbröd
Läst 635 ggr
Soligajag1
10/22/19, 9:15 AM

Gifflar med morot , müsli, olja . .

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Godmorgon härliga Tisdag , Ska baka gifflar strax , Här är degen i bunken /kastrullen , jäser och jäser , 😀👍🤣Bild på det färdiga brödet kommer sen , 😀👍

HH 🙂

Annons:
DesK
10/22/19, 9:36 AM
#1

Härligt med lite nytt bröd 🙂 Lägg gärna in receptet, så att fler kan få testa att baka gifflarna 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Soligajag1
10/22/19, 10:20 AM
#2

#1 Tackar !  🙂👍 

Bild och recept kommer , , 👍

HH 🙂

Carmarino
10/22/19, 1:06 PM
#3

Det låter spännande. Har aldrig bakat gifflar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
10/22/19, 1:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#4

Gifflar med morot i + olja , vatten,  vetemjöl, musli , socker , ägg till pensling. blå jäst .  

Recept :

Värm vattnet så det blir fingervarmt , 37 g.               Ugn: 200-  225 ( min ugn)  ca 5-7 min i mitten av ugnen .  men tiden är inte exakt . alla ugnar fungerar olika.

1 , 2 L vatten , 2 pkt blå jäst ,  1 tsk socker ,  salt ,  musli ,  2 st morötter / riven,  ca 9-10 dl vetemjöl special . r 1-2 dl raps olja.  

Bakplåtspapper till plåtarna . 

1 : Ha i jästen i bunken ( stor bunke)  , ha på 1 -2 tsk salt på jästen, socker , musli , morötterna rivna,  ha i  det  fingervärmda vattnet , sedan vispar du ,  häll i vetemjölet med den ena handen samtidigt som du vispar med den andra ( bäst resultat )  

Sedan har du i vetemjöl igen och därefter olja , nu använder jag den ena handen och degar med , jag brukar säga såhär : När degen lossnar från fingrarna är degen klar . (  degen ska vara lös , sen kan du ha i mer mjöl när degen har jäst )  Lägg på en handduk på bunken .

Jäs degen i 40 min.  

Lägg ut degen på ett mjölat bord , kavla ut degen ( jag delade degen i 3 degklumpar ) tar en deg i taget . När jag kavlat ut degen skär jag den i trekanter som bilden visar , sedan rullar du ihop giffeln från den bredaste delen så det blir en giffel.  Jag hade i  kalkonskivor i bitar och riven ost i några gifflar.  Du kan även ha ost på giffeln sen när du gräddar dem , det blir så gott , som en ostgiffel .  🙂👍

Sedan jäser jag dem ca 5-10 min, medans jag bakar ut  gifflarna hinner en plåt jäsa klart , ställer in den i ugnen  och bakar ut resterande gifflar.  

Mycket goda med marmelad och ost till frukosten .🙂

Lycka till !! 🙂

HH 🙂

Carmarino
10/22/19, 1:56 PM
#5

Det var mycket jäst. Behövs det verkligen 100 g?😮


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
10/22/19, 2:01 PM
#6

#5  Ok, Jag ändrade receptet till 1,2 L vatten nu .  men men , , alla vi som är vana med att baka bröd gör som man vill.  🙂 Men jag har alltid  2 st jäst  till 1 L  vätska , ok -höftade nog lite så det blev 1, 2 L nu.   Har aldrig exakta mått när jag bakar .

HH 🙂

Annons:
Carmarino
10/22/19, 2:07 PM
#7

#6 Nej, jag brukar också ändra lite i recepten. Värmer t.ex. aldrig degvätskan utan låter degen jäsa längre istället. (Möjligen använder jag rumstempererad vätska.) Då behövs det inte heller så mycket jäst, så jag brukar använda 25 gram om det står 50 gram i receptet. Det var därför jag reagerade på mängden jäst i ditt recept. 🙂Mängden degvätska justerar jag beroende på hur torr degen verkar vara.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
10/22/19, 2:18 PM
#8

#7  Du ser , vi bakar alla på vårat sätt.  Jag har lärt mig att baka utav mamma min , jag gör alltid  så som hon lärde mig.  Har försökt att "kalljäsa" ( över natten ) men tyckte inte det blev bra .

HH 🙂

Carmarino
10/22/19, 3:41 PM
#9

#8 Var sällan med när min mor bakade, så jag har inte lärt mig något av henne. Det var nog bara pepparkaksbaket till jul. Då hjälptes hela familjen åt. Det behövdes, för det tog en hel dag. 🙂

Har inte varit särskilt intresserad av att baka förrän de senaste 15 åren ungefär, så därför har jag snappat upp "lite här och lite där". När jag sedan gick en "förberedande konditorkurs" fick vi baka lite av varje. Det var då jag fick prova på att baka med surdeg och kalljäsning första gången. Det blev jättegott, så sedan har jag testat lite på egen hand.

När jag bakar mitt vanliga surdegsbröd numera så använder jag dock "köpesurdeg", eftersom jag bakar det så sällan. Då är det enklare att köpa surdegen. Kalljäser inte heller över natten eller i kylskåp, utan jäser i rumstemperatur. Fast jag har inte jättevarmt hemma, så det blir nästan kalljäsning ändå. 😉Brukar jäsa degen 1,5-2 timmar ungefär - och det funkar ju bra. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: