Annons:
Etikettbakprat
Läst 632 ggr
saretsav
2019-10-13 22:51

Brödkniv - vad har ni?

Jag har kommit på att det nog inte är något större fel på det jag bakar men att jag har en totalt usel brödkniv som är hur vek som helst. Hela bladet svajar om det är det minsta motstånd i brödet och det är omöjligt att skära tunna fina skivor.

Finns det någon bra brödkniv som också är billig? Vad använder ni för brödkniv?

Annons:
Maria
2019-10-14 06:18
#1

Det finns säkert bra billiga brödknivar men det är ett lotteri.

Vi har en brödkniv av märket Sabatier. Nästan alla våra knivar är detta märke. De är dyra men väldigt bra kvalitet och håller en livstid minst. Så det kan löna sig i längden att köpa lite bättre kniv

Vi har haft vår brödkniv i snart 40 år😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

saretsav
2019-10-14 08:31
#2

https://plusshop.se/sabatier-20-5cm-brodkniv?gclid=CjwKCAjwlovtBRBrEiwAG3XJ-55febjAMOplvYTi_458bP0_Wv2ZtXSZGyMoppMJ0s7nAkYXK4TF7hoCpZMQAvD_BwE

Är det en sådan du har? Den var inte så fasligt dyr. Om jag vet att den är bra kan jag köpa den

saretsav
2019-10-14 08:57
#3

Jag upptäckte just att sidan jag länkade till kräver ett medlemsskap och att man betalar 139kr/månad och det är jag inte riktigt intresserad av. Kniven verkar kosta närmare tusenlappen på andra ställen.

saretsav
2019-10-14 09:10
#4

Det är ingen här som har en brödkniv från IKEA som kan säga om de är okej?

Maria
2019-10-14 09:13
#5

#2 Ja det ser ut som min kniv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2019-10-14 11:24
#6

Har två Leif Mannerström-knivar, men har fått dem som julklapp från ett företag jag jobbade på för några år sedan. De är jättebra, men dyra. (Är inte helt säker på att det är just de jag länkar till, men det liknar dem åtminstone.)

https://bagarenochkocken.se/koksknivar/mannerstroms-japanska-kockkniv-18-cm/

https://bagarenochkocken.se/koksknivar/mannerstroms-kockkniv-20-cm/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tant Grön
2019-10-16 11:11
#7

Har en gammal från 60-talet och en lite äldre Fiskars. Båda köpt på second hand. Använder inte bara till bröd utan även t.ex till att skära tomater m.m.

Maria
2019-10-16 11:18
#8

#7 Vilket bra tips.

På second hand kan man fynda såklart och har man tillgång till att slipa kniven hemma så är det ju jättebra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
2019-10-16 11:22
#9

#8 Den från Fiskars var ett fynd, såg helt ny ut. Har aldrig slipat dom, tror inte man behöver slipa just brödknivar?

Carmarino
2019-10-16 11:27
#10

#7 Vilken tur du hade. Det är inte alla second hand-butiker som säljer knivar. Min kompis skulle lämna ett knivset till Röda Korsets affär, men de vill inte tar emot dem. Som tur var kom det en kund precis då, som ville ha knivsetet, så han köpte det direkt av kompisen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2019-10-16 12:28
#11

Vår gamla brödkniv som vi haft i snart 40 år har vi slipat ett par gånger men det är inte ofta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

saretsav
2019-10-16 13:00
#12

Nu har jag beställt en Sabatier brödkniv. Jag kommer nog bli nöjd hoppas jag. Den kan ju omöjligt vara lika dålig som min nuvarande kniv.

Maria
2019-10-16 14:38
#13

#12 Knappast😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
MonicaLagerquist
2019-11-16 15:48
#14

Jag har en helt värdelös brödkniv och just nu kom jag på vad jag kan önska mig i julklapp om någon frågar mig vad jag vill ha.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: