Annons:
Etikettjästbröd
Läst 522 ggr
Carmarino
2019-08-29 15:53

Jäskraft

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle baka surdegsbröd idag, och jisses vilken fart det var på jäsningen. Så här såg degen ut efter ca 1,5 timmes jäsning i bunken.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2019-08-29 15:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Efter att ha delat degen och lagt den i formarna fick den jäsa ytterligare knappt en timme. Det skulle egentligen ha varit en timme, men degen höll på att ge sig iväg från formarna, så jag puttade upp degen så gott det gick (inget vidare) och så in i ugnen med formarna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2019-08-29 16:15
#2

Wow, blev brödet bra bär det var bakat?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2019-08-29 16:18
#3

Ja, det tror jag. Fick visserligen bryta loss de delar som hängde ut över kanterna, men för övrigt såg det bra ut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2019-08-29 19:21
#4

Waow! Vad har du i den surdegen?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2019-08-30 11:49
#5

Faktum är att det var köpesurdeg kombinerat med ett halvt paket vanlig jäst. 
Vet inte om det kan ha med mjölet att göra, för jag hade precis köpt ett nytt paket Manitoba Cream. Eller också var det lite extra krut i köpejästen den här gången. Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2019-09-13 17:44
#6

Wow ! Ser riktigt gott ut. 🙂👍  

Kan det varit extra krut i jästen. 😉

HH 🙂

Annons:
Carmarino
2019-09-13 18:05
#7

#6 Tror mer på att det var extra krut i mjölet. 😃

Brödet blev jättegott. Den ena limpan var mitt bidrag till kräftskivan jag skulle på dagen efter och den andra limpan behöll jag själv. Ska äta den sista skivan av den ikväll. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2019-09-13 18:26
#8

#7 Mums! Har du nåt recept till mig ? Tack . Skulle gärna vilja prova , var köper du köpesurdegen ?

HH 🙂

Carmarino
2019-09-13 18:54
#9

#8 Här hittar du receptet.

Surdegen köper jag på ICA. Den brukar finnas bredvid den vanliga jästen. Så här ser surdegspåsen ut. Den finns även som vetesurdeg, men till det här brödet ska det vara rågsurdeg. Det ursprungliga receptet var för baguetter, men jag föredrar vanliga limpor så jag dubblade ingredienserna och bakade limpor istället.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: