Annons:
Etikettglutenfria-recept
Läst 813 ggr
[testaglutenfritt]
2019-08-25 18:03

Glutenfritt bröd

Hej allihopa.

Det är så här att för många år sedan bakade en väninna till mig ett bröd på ett liknande sätt som tårtbotten. Men jag har så svårt att hitta åt receptet så jag vänder mig nu till internet. Jag har fått hjälp att söka på ett par sidor men det verkar inte finnas det jag söker. Det ska tydligen krånglas till när det så enkelt kan lösas.

Kan man baka på bara vispat ägg, potatismjöl och bakpulver? Mitt minne sviker mig lite.

Är så dålig på nymodigheter av allt slag som konstiga mjölmixar man inte vet vad hälften av ingredienserna innehåller.

Hon gick bort för inte så länge sedan och var så duktig i köket och mycket kunnig. Så det är en stor saknad. Hennes son var så snäll att jag fick en stor låda med gamla receptkort, är det någon som sett sådana som såna? Det använde vi mycket på det färgsprakande åttiotalet.

Ta hand om er, Agneta

Annons:
Sindri
2019-08-25 18:53
#1

Härinne bakar man bara glutenfritt bröd:
https://kolhydrater.ifokus.se/articles/581c8d1a8e0e743cff00110b-lchf-kryssningen-2017?readstate=false
Ställ din fråga där kanske någon kan svara.

DesK
2019-08-25 21:42
#2

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2019-08-26 10:03
#3

Du kan baka på bara potatismjöl, ägg och bakpulver, men då blir det typ sockerkaka (tårtbotten/rulltårta) och inte matbröd.

Receptkort hade jag också på 80-talet, men jag har dem inte kvar. Tror de försvann i någon utrensning för många år sedan eftersom jag aldrig använde dem. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[testaglutenfritt]
2019-08-26 12:18
#4

Hej igen på er.

Tack för alla fina svar och hjälp.

Hej Sindri, jag har kommit upp i den åldern då det är lite svårt att ha flera onlinesidor att gå med i. Jag försökte skapa en ny sida för att skriva på den webben du länkade till men det verkar inte funka. Det kommer upp ett fel.

Hej Desk, det var ett annorlunda recept. Tyvärr vet jag inte vad ungefär hälften av ingredienserna är, ty det kan vara att jag är lite okunnig med nymodigheter. Det är så här att jag har följt utvecklingen i många år men till en viss del av sitt liv så stannar man kvar och trampar på samma plats. Mitt barnbarn är så snäll och hjälper mig med en dator.

Hej Carmarino, tack för ditt svar. Det blir nog kanske en sockerkaka av det även om man utesluter socker? Ja dessa kort är så behändiga att ha. Jag lagar fortfarande efter några av dem, ett par favoriter har man fått. Risrand med kräftstjärtar i tomatsås.

Det finns två snälla människor som hjälper mig att skriva, så det kan ta någon dag att svara. Jag är trots allt över nittio år, men det är fortfarande lite krut kvar i mig!

Måste tillägga att jag fick reda på att det finns bovetemjöl i butikerna. Det bakade vi mycket med förr. Den har sin speciella smak.

Man rostar först en tredjedel av bovetemjölet.

Sedan kokar man en matsked av det icke rostade bovetemjölet med mjölk tills det börjar tjockna och svalna.

Sedan gifver man allt till bunken på sin köksassistent, inklusive jäst och fett.

Man låter knådkroken knåda i tio till tjugofem minuter. Sedan låter man degen resa sig till dubbel storlek i väl smörad brödform.

Gräddas gör den i tvåhundra grader tills man knackar på brödet och det låter ihåligt. Om man är rädd om sin knoge kan man köra in en sticka eller petare för att se om den är kladdig.

Har även beställt för första gången online på en webbsida som heter ica, de körde även hem maten och så snälla personalen där bar kassarna till dörren.

Förr kunde man även få nyslaktat kött i butiken, nu sker allt sådant på webben, vilken värld vi lever i.

Med vänliga hälsningar

Carmarino
2019-08-26 13:08
#5

I receptet DesK länkar till kan du utesluta chiafrön om du vill. Eller byta ut dem mot andra frön, t.ex. linfrön.

Både bovetemjöl och fiberhusk finns på ICA. Jag har köpt det där i alla fall. Fiberhusken finns i både 300 g- och 100 g-förpackningar. Bovetemjölet säljs i 1 kg-påsar. De har även helt glutenfria havregryn.

Mandelgrädden kan du byta ut mot någon annan vätska, t.ex. äppeljuice (som jag gjorde). Du kan använda vanlig mjölk också, om brödet inte behöver vara mjölkfritt.

Fast annars tror jag nog att du kan använda ditt gamla recept. Det verkar vara ett bra - och glutenfritt - recept det också. 🙂

Tror inte det går att baka matbröd på enbart potatismjöl och bakpulver. I de recept jag har hittat, har potatismjölet endast varit en av ingredienserna, och då bara en liten del.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[testaglutenfritt]
2019-08-26 13:41
#6

Hej igen Carmarino. Bovetemjöl är bra och det är roligt att den har kommit tillbaka till den yngre generationens kök.

Många vill krångla till det och ha i så många ingredienser som möjligt, dyrt och onödigt har det blivit.

Som du skriver tror jag inte att man kan baka ett bröd på bara potatismjöl och bakpulver. Det jag tänkte på var att vispa upp ett par äggvitor fluffiga och glansiga och därefter vända ner potatismjöl och bakpulver. Med andra ord ta bort sockret helt, med tanke på att det inte skulle bli så gott med ett väldigt sött bröd.

Den ekonomiska biten spelar in en liten roll när det gäller bakning. Det är inte många av oss pensionärer som har den lyxen att prova oss fram och kunna kasta mat för den blivit fel vid bakning. Visst har jag bränt mat som slutat ner i en kompost, i sådana här tillfällen tycker jag att kunskap från webben vore ett ypperligt sätt och tillfälle att kunna gifva en tillgång.

Med vänliga hälsningar.

Annons:
Carmarino
2019-08-26 15:24
#7

Bovetemjöl har fått ett uppsving på grund av den allmänna trenden med glutenfri bakning skulle jag tro.

Det är möjligt att det skulle gå att vispa upp äggvitor och vända ner potatismjöl och bakpulver, men jag tror inte det hade blivit särskilt gott som bröd. Har i alla fall inte lyckats hitta några recept med enbart de ingredienserna.

Det kan förstås tänkas att man kan röra ihop smeten och sedan steka den som "pannkakor" i en stekpanna. Fast något direkt bröd blir det nog inte av den. Det är ju sällan så mycket ägg i matbröd.

Även om jag inte är pensionär än så vill jag också undvika att kasta mat, så jag förstår dig helt och fullt. Kan ju säga att brödet jag bakade med bovetemjöl blev väldigt gott, trots att jag bytte ut en del av ingredienserna.

Nu vet jag ju inte hur många av dem du brukar ha hemma, men skulle tro att du har de flesta åtminstone. Så då behöver du förmodligen bara komplettera med bovetemjölet och fiberhusken (den lilla påsen räcker), och kanske jäst, för att kunna baka ett riktigt gott bröd. Du kan ju passa på att beställa det också nästa gång du beställer hos ICA. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[testaglutenfritt]
2019-08-29 12:48
#8

Det kan jag tro, bovete är bra och säkert mycket nyttigare än vanligt vete. Förr fanns det inte alla de här sakerna. Fått hjälp att söka och finna på webben recept men det är fiberhusk i många recept. Ska jag vara ärlig är man nog lite rädd för nymodigheter och konstiga varor. Vi växte upp med att man lagar allt från grunden, tar till vara på allt som fanns. Blev det över havregröt sparade man denna och bakade på den, korv blev till kaka eller äggomelett. Man har blivit så bortskämd här i fina sverige med tiden.

Jag vet inte heller vad fiberhusken ska göra för något, det ser ut som att bli ett gele? Kan det vara så att det är ungefär som när man kokar en del av bovetet när man bakar? Min mor bakade vitt risbröd på så sätt förr, hon gick ner till bryggeriet och fick med sig bryggjäst, blötlade och torkade riset som hon malde i kvarnen, kokade en del av rismjölet med vatten, när det svalnat tillsättes jästen, smör och rismjöl tills man kan arbeta ihop till en deg. Den fick jäsa och vikes ihop i en väl smörjd form innan den gräddades. Ibland kokade hon ris med gräddvatten, det är vatten med lite grädde i. Det blir ett gott bröd, men inte så lätt som jag är ute efter. Hon hade också celiaki.

Carmarino
2019-08-29 13:01
#9

Här kan du läsa lite om fiberhusk:
https://www.supernyttigt.se/fron/psylliumfron/fiberhusk/

Det består av malda skal från psylliumfrön (loppfrön, tillhör grobladsläktet) när det kommer i kontakt med vätska så sväller det, och binder ihop degen ungefär som gluten gör.

Vet inte riktigt vad som händer när man kokar en del av bovetet, men om det gör att det kokta bovetet binder degen så är det nog samma.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2019-08-29 17:27
#10

Malda skal från fiberhusk behövs som ersättning för gluten som annars är det som får degen att hålla ihop.

[testaglutenfritt]
2019-09-21 08:10
#11

Hej internet!

Nu är det så att jag har hunnit bli sjuk och är inte riktigt frisk än. Men nu ska ni få höra, det gick utmärkt att baka och det blev inte alls som sockerkaka. Brödet blev dock lite mer matig och mättande. Det verkar inte finnas fiberhuskgluten i affären så jag hoppar det tillfälligt. Vi har ju trots allt klarat oss på flera år. Nu kan jag göra min goda smörgåstårta på brödet. Det lyfter sig dock inte alls men det gör mig ingenting, så länge det är saftigt och gott bröd.

Kan ni förstå på hur gott humör man blev på morgonen. Slog på radion för första gången på några veckor och då spelades en riktigt go och dansvänlig låt med Lena Phillipson. Den kan jag rekommendera. Det säljs inte de gamla formaten på musiken nu för tiden, man får njuta av den när den spelas på radion.

Nu har jag också lärt mig att det finns något som heter le-gubbe, eller smajling. Så här är ett försök till en. :-)

MvH Agneta

Carmarino
2019-09-21 13:32
#12

Så roligt att brödet blev bra. Som du säger så spelar det ju ingen roll om det inte lyfter bara det är gott.

Om du använder dator när du skriver så finns det många olika "le-gubbar" du kan använda. Klicka på den skrattande, gula gubben i raden ovanför den här rutan du skriver i, så kan du välja vilken du vill ha. Klicka på gubben så kommer den med i texten du skriver - så här: 👍 Denna betyder "tummen upp". Du ser vad de olika figurerna betyder om du håller musmarkören över dem en kort stund. Fast den du skrev fungerar lika bra. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[testaglutenfritt]
2019-12-21 09:54
#13

Hej Carmarino. 🙂

Ser man på! Såg den lilla figuren, gul som Simpsons. Visst kan man vara lite barnslig och titta på teve.

Har varit sjuk ett tag.

Annons:
Carmarino
2019-12-21 12:53
#14

#13 Man är inte äldre än man känner sig. Det händer att jag också tittar på Simpsons ibland. 🙂

Hoppas du har kryat på dig nu.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2019-12-21 16:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#4 av: testaglutenfritt
Det jag länkade till är en sida här på iFokus. Den heter kolhydrater i fokus. Precis som på denna sidan finns en ruta högt uppe till vänster där man klickar för att skriva ett nytt inlägg, precis som du gjorde här.

Soligajag1
2020-02-28 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Hejsan ! Jag bakade en glutenfri limpa idag . Den blev så fin ! 😀

HH 🙂

Upp till toppen
Annons: