Annons:
Etikettjästbröd
Läst 1218 ggr
Scorpio97
7/18/19, 1:37 PM

Bröd på endast grahamsmjöl?

Har varit sugen på grahamsbröd ett bra tag nu men i receptet vi har använt tidigare är det mer vitt vetemjöl än graham. Jag skulle helst vilja undvika vitt vetemjöl eller åtminstone använda så lite som möjligt. Går det att baka bröd på endast graham, eller behövs vetemjöl också? Hur mycket i så fall? Min magkänsla säger att det blir för kompakt eller smuligt/inte håller ihop om man tar för mycket graham..? Kan jag kombinera med något annat istället? Tycker det är godast med rivna morötter och mycket solrosfrön i bröden också, ifall det påverkar. Tacksam för alla svar :)


//Jessie

Annons:
Carmarino
7/18/19, 1:54 PM
#1

Har ingen erfarenhet av att baka enbart med grahamsmjöl, men vad jag läst så blir bröd på enbart grahamsmjöl väldigt kompakt och smuligt.

Det kan avhjälpas genom att man först skållar mjölet. Såvitt jag kan se i olika recept så använder man lika mycket kokande vatten som mjöl när man skållar det. Låt stå minst tre timmar eller över natten.

Hittade den här sidan, där det i kommentarerna finns ett recept på ett bröd med rågmjöl och grahamsmjöl.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: