Annons:
Etiketterrådtips
Läst 604 ggr
Garm
7/8/19, 5:31 PM

Kompakt bröd

Hur jag än gör får jag alltid allt för kompakt matbröd när jag använder min assisent till att knåda deg, förutom när jag gör ett särskilt skållat rågbröd. Jag har provat med både mer och mindre vätska, högre och lägre hastighet, kortare och längre tid. Förmodligen inte alla kombinationer därav, men tillräckligt för att frustrera mig med samma kompakta resultat. Vad tusan gör jag för fel? Fel mjöl/er? Lyckas med bulldeg i assistenten, men inte med matbröd. Hjälp en totalt amatör, snälla!

Annons:
Carmarino
7/8/19, 5:44 PM
#1

Använder du vetemjöl special, eller vanligt vetemjöl?

Jag brukar använda Manitoba cream, som är en "kraftfullare" variant av vetemjöl special, men det bör fungera lika bra med vetemjöl special. Det kräver lite mer vätska för att inte bli torrt och kompakt, och det ska knådas i maskinen rätt länge. Brukar också vänta med att tillsätta saltet till efter ungefär 10 minuters knådning.

Det här receptet brukar jag använda mig av, och tar då 750 g vetemjöl special och  150 g av något annat mjöl, t.ex. rågmjöl eller grahamsmjöl. Så här blir resultatet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Garm
7/8/19, 6:36 PM
#2

Använder oftast vanligt vetemjöl, men har även provat med special. Samma resultat. Tack för receptet, ska testa det och ha i saltet senare än jag brukar. Det åker i precis i början hos mig för det mesta. Är det en del av problemet kanske? Ska nog gå över till att bara använda vetemjöl special, eller manitoba cream om jag hittar det. Vill så gärna kunna baka bra matbröd.

Garm
7/8/19, 6:39 PM
#3

Oj, ser nu att båda dina länkar leder till samma ställe. Vill gärna ha receptet så jag kan testa det 🙂

Carmarino
7/8/19, 6:45 PM
#4

Om man tillsätter saltet  för tidigt gör det att glutenet inte utvecklas lika bra. Manitoba cream är inte helt nödvändigt. Det är bra, men dyrt. Vetemjöl special bör funka det med.

Länkarna leder till samma sida, men till olika inlägg (#7 och #13). Vänta en stund när du klickat på länkarna, så kommer du till rätt inlägg. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Garm
7/8/19, 7:14 PM
#5

Tack, ska tänka på att inte ha i saltet för tidigt hädanefter. Ah, ok. Tack! 🙂

Carmarino
7/8/19, 7:23 PM
#6

Lycka till. Berätta gärna sedan hur det gick. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
DesK
7/9/19, 8:09 PM
#7

Kan det vara så att du arbetar in för mycket mjöl? Då blir brödet väldigt kompakt och hårt. Jag gör ofta bröd med poolish och så är jag alltid snål med mjölet.

https://matbrod.ifokus.se/discussions/4d713911b9cb46222d050540-brod-med-poolish-recept?4d71251bb9cb4621410487dc-1

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Garm
7/9/19, 8:19 PM
#8

#7 Jag har provat med mer vätska och mindre mjöl, men har ändå fått kompakt bröd. Ska fortsätta experimentera och se om jag får det att funka med det recept jag fått i tråden.

Carmarino
7/10/19, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Mitt bröd tog slut igår, så jag var tvungen att baka idag. Så här blev surdegsbrödet. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/10/19, 5:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

När jag ändå hade ugnen igång - och ett halvt paket jäst över - så passade jag på att baka apelsinbullar också. Hade nämligen två apelsiner som behövde användas. Så jag rev skalet fint och pressade ut saften. Den använde jag som degvätska och skalet hade jag i fyllningen.

Eftersom det ska vara väldigt lite socker i receptet (totalt 1 dl i både bröd och fyllning), så testade jag att använda Sötin. Vet inte om det var därför, men brödet blev inte särskilt sött. Det ska det ju förvisso inte bli, men jag har för mig att det blev sötare förra gången, när jag använde vanligt socker.

Apelsinsmaken märktes inte så mycket, men man kunde ana att den fanns där.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: