Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1471 ggr
Garm
12/30/18, 4:55 PM

Rågbröd

Jag skulle behövs lite tips på hur man får till ett bra rågbröd på grovt rågmjöl. De flesta rågbröd innehåller mer vetemjöl än rågmjöl och det vill jag undvika. Mer rågmjöl och mindre vetemjöl vore bättre, men det är svårt. Jag får alltid så misslyckade bröd när jag bakar med rågmjöl. Det faller isär helt eller blir superkompakt. Just nu har jag ett skållat rågmjölsbak på gång, men det är så lite råg i jämförelse med vete, igen. Är nyfiken på hur brödet blir då det är färdigt. Har aldrig skållat förut, så det är nytt för mig. För att göra en lång historia kort: Hur gör ni rågbröd? Har ni några tips eller rent av bra recept på bröd med mycket rågmjöl och mindre vetemjöl?

Annons:
Sindri
12/30/18, 5:22 PM
#1

På den tiden jag bakade med vanligt mjöl gjorde jag ofta med skållad råg, då det blir saftigare och mindre smuligt. Testa ditt recept, men öka mängden råg. Ett ägg kan göra det lite mer sammanhållet.

Surdeg är också ett sätt att få saftigt bröd, och det är inte så komplicerat som många tror.

Jag bakade en limpa med mer råg än vetemjöl, filmjölk, bikarbonat, sirap och kryddor. Den blev lite söt förstås, men väldigt saftig.
Har tyvärr inte kvar mina gamla recept, nu gör jag bara glutenfritt.

Sök recept på nätet på skållad råg, surdegslimpa, potatislimpa etc.

Lavine
12/30/18, 5:37 PM
#2

Jag har inte bakat detta, men har sparat receptet sedan tidigare: https://nillaskitchen.com/2017/04/24/ragrutor-100-ragmjol/

Garm
12/31/18, 1:39 PM
#3

#1 Tack. Ska prova öka andelen rågmjöl i det recept jag gjorde, för brödet blev väldigt gott och saftigt. Skållning är intressant, så det fortsätter jag nog med. Bör jag öka mängden vätska i skållningen om jag ökar mängden rågmjöl? Dum fråga kanske, men jag har ju aldrig skållat förrän nu.

#2 Tack för länken! Ska provas.

Sindri
12/31/18, 1:45 PM
#4

Ja, öka mängden vätska proportionellt. D.v.s. var det 2 dl mjöl och 2 dl vätska och du tar 3 dl mjöl så tar du 3 dl vätska.

Garm
1/1/19, 1:55 PM
#5

#4 Tack! Du har just gjort min dag med din hjälp :) Här ska bakas skållat rågbröd!

DesK
1/2/19, 5:03 AM
#6

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Garm
1/2/19, 5:21 PM
#7

#6 Tack! Ska testas, men måste få lite bättre kunskaper om surdeg först. Har aldrig riktigt lyckats med mina surdegar.

DesK
1/2/19, 5:27 PM
#8

Det är ju lite lätare att få det bra, när man bakar sånna här portionsbröd 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Garm
1/2/19, 10:16 PM
#9

#8 Bra att veta. Rågbröd blir ju ändå aldrig riktigt pösigt och fluffigt.

vinylsamlaren
1/31/19, 2:37 AM
#10

Jag söker ett recept på ett lite grövre rågbröd. Det ska vara saftigt och mjukt. Inget bröd som är "hårt och bastant" som man klubbar ner svärmor med.  😃

Utan mjukt och fint men som sagt… lite grövre.

testbilden
2/1/19, 9:36 PM
#11

Hej här är ett bröd som är bara rågmjöl

Om ni inte är LCHF-tokar då, då, för det är sirap i men det smakar som Malax-bröd ungefär som en kompakt kavring

Bröd!

Det håller väldigt länge, kan stå framme väldigt länge.

http://brodattbaka.blogspot.com/2012/12/skogshuggarlimpa-godare-malaxlimpa.html

Upp till toppen
Annons: