Annons:
Etikettbakprat
Läst 679 ggr
Tant Grön
2018-12-04 19:48

Använder du bakplåtspapper?

Själv har jag nästan slutat använda det. Smörar plåtarna istället eller smörar och mjölar som man gjorde förr.
https://www.mabra.com/5-anledningar-varfor-du-aldrig-bor-anvanda-bakplatspapper/

Annons:
vendelay
2018-12-04 23:31
#1

Bakplåtspapper är för mig ett papper som läggs på plåten, men det som Naturskyddsföreningen verkar tala om (källan som artikeln hänvisar till) verkar vara bakplåtspapper i teflon? Är bakplåtspapper av papper farligt?

Naturskyddsföreningen rekommenderar på sin hemsida Svanenmärkt bakplåtspapper, vilket verkar vara av papper?

(Förlåt, jag är så förvirrad)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tant Grön
2018-12-05 09:28
#2

Svanenmärkt verkar vara det enda som är bra. Som jag förstår är det både engångspapper och flergångs i teflon. Pappret impregneras för att stå emot vatten och fett. Så här skriver Livsmedelsverket: 

– Vi tror att en del kommer från material som belagts med fluorerade ämnen för att vara vatten- och fettavvisande.

Kan du ge några exempel?

– Ja, det kan till exempel vara snabbmatskartonger, bakplåtspapper och bullformar.

http://www.vetenskaphalsa.se/livsmedelsverket-svarar-pa-fragor-om-fluorerade-amnen/

vendelay
2018-12-05 14:37
#3

#2 men gud, är vanliga papper i teflon? Jag trodde teflon var hårt, liksom som järn. Det är ju inte bra alls. Tack för att du förklarar!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tant Grön
2018-12-05 18:23
#4

#3 Det är ju flergångs- vad man nu kallar det , som är gjort av teflon. Det vanliga i papper är impregnerat med farliga ämnen, men inte teflon, om jag fattar rätt.

vendelay
2018-12-05 20:00
#5

#4 Okej, tack!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[moratjejen]
2018-12-06 16:41
#6

Vi använder det dagligen hemma och använt bakplåtspapper i 30 år i familjen minst. Plåtarna vi har nu är jättegamla och det fastnar trots man oljar och det är så svårt att få dem rena sen trots blötläggning.

Annons:
Upp till toppen
Annons: