Annons:
Etikettbakprat
Läst 1509 ggr
Tant Grön
11/27/18, 10:43 PM

Spännande bröd

Hittade dom här recepten när jag googlade efter något annat. Så gott det ser ut och borde inte vara omöjligt att göra själv.

Annons:
Tant Grön
11/27/18, 10:44 PM
#1

Så fina.

Tant Grön
11/28/18, 5:03 PM
#2

Ett till annorlunda och intressant bröd.

Tant Grön
12/1/18, 12:52 PM
#3

Håller på att baka dom översta bröden nu. En helt ljuvlig doft sprider sig i lägenheten. Skall lägga in ett foto sen.

Tant Grön
12/1/18, 5:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Så här blev dom. Något hårda men ett av de godaste bröd som jag bakat, kanske det allra godaste. 🙂

Pyttelite
12/1/18, 10:12 PM
#5

Ser verkligen fina ut - var det komplicerat att göra dom?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tant Grön
12/2/18, 10:47 AM
#6

#5 Tyckte inte det var komplicerat, men man måste kunna kavla ut degen så den blir tunn som papper.  Sen är det ju alltid lite svårare första gången man gör något. Hade i lite för mycket mjöl, men det skall jag undvika nästa gång. Min man gillade dom också så detta brödet gör jag fler gånger. Kul bröd att bjuda på på också.

Annons:
Tant Grön
12/14/18, 2:57 PM
#7

Ett till annorlunda bröd som ser gott ut:

Soligajag1
12/19/18, 6:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag bakade dessa nu! Fick ett ryck o la i riven morot och havregryn . Jag blev så nöjd! 😀👍 För jag är en ’självkritiker’ !!

HH 🙂

Tant Grön
12/19/18, 6:52 PM
#9

Vad spännande det är att experimentera när man bakar. Dom ser väldigt goda ut.

Soligajag1
12/19/18, 6:55 PM
#10

#9 Tackar Tackar !! 🙂 

Ska testa lite andra varianter sen . . 👍

HH 🙂

Tant Grön
1/8/19, 1:41 PM
#11

Hittade detta brödet som jag nog skall göra:

Tant Grön
1/27/19, 6:00 PM
#12

Detta brödet bakade jag idag. Kan ju inte ett ord turkiska, men med hjälp av lite google-sökande  och google översätt så gick det.

Tant Grön
2/19/19, 9:30 AM
#13

Någon ville ha receptet, så här kommer det:

Vetemjöl 700 g.  (Jag tog 500g, degan skall vara ganska lös.)
Mjölk 3 dl          
Socker i msk              Fyllning: Jag tog ungefär 3,5 nävar riven ost, en rödlök 
Olja 0,75 dl                                    i strimlor och grovhackad persilja ca 0,5 dl
Vatten 0,75 dl                              
1 ägg
1 tsk salt
10 g. jäst
Ägg att pensla med

Värm vatten, olja och mjölk till fingervarmt i en stor gryta. Blanda jästen med salt och socker i en kopp och rör tills det blir flytande. Tillsätt det till den ljumna degvätskan. Blanda i mjölet. (Jag har bakat detta brödet 2 gånger och det har räckt med 500 g.) Det behöver inte knådas, utan man arbetar degen länge med en slev så degen blir blank och smidig och allt mjölet är inarbetat. Olja in en skål, typ salladsskål och flytta degen dit med inoljade händer, tag också lite olja på degen så den inte torkar. Täck med plast och ett lock och låt jäsa till dubbel storlek.
Olja in en kavelmatta eller bänkskiva e.d. som tål olja. Jag använder en stor glasskärbräda. Tag en fjärdedel av degan med inoljade händer och forma till en boll som plattas ut med händerna. Lägg på en liten näve fyllning. Drag upp degen från kanterna och nyp ihop så fyllningen blir täckt. Platta ut med händerna till en rund
kaka. Gör ett hål i mitten så att ångan kan gå ut vid bakningen. Lägg på inoljad bakplåt två bröd på varje. Jäs som vanligt.
Baka i ca 220 grader ca 10 minuter tills bröden fått fin färg. Tag ut och pensla med smör eller margarin.

Se videon så förstår ni tekniken.

Kan tillägga att dom är väldigt enkla att göra och fantastiskt goda.

Annons:
Tant Grön
2/19/19, 9:48 AM
Tant Grön
2/23/19, 11:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

Idag bakade jag Bolo do caco. Ett traditionellt bröd från Madeira som innehåller sötpotatis och äts med vitlökssmör.

Carrosh
2/25/19, 9:40 AM
#16

#15 Det lät riktigt gott! Såg gott ut också! Dela gärna receptet, jag blev jättesugen! 😊

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Tant Grön
2/25/19, 11:01 AM
#17

#16 Här är receptet, det är inlägg 4 uppifrån. Det skall jäsas i tre omgångar, så det tar lite tid, annars var det lätt att göra. Det går åt mindre mjöl än vad det står i receptet, så ta inte i allt på en gång.
https://www.matklubben.se/forum/oenskeladan-41/mjukbroed-fran-madeira-6870

Tant Grön
3/31/19, 7:48 PM
#18

Hittade ett recept på rödbetsbröd som skulle vara roligt att testa.
http://kockisen.se/rodbetsbrod/

Grace2009
5/9/19, 2:08 PM
#19

Nu har jag  brödet i #0 i ugnen. Gud så motstridig den var! Min deg blev jättetorr. Jag har säkert haft minst 1,5dl vatten extra i för att få någon ordning på den. Och så svårt att kavla riktigt tunt! Hoppas det är värt bestyret dock för i videon ser det ju jättegott ut.

Tant Grön
5/9/19, 2:28 PM
#20

#19 Så blev det för mig också första gången. Man får ha i mycket mindre mjöl, så är det också lättare att kavla. Det står 600g mjöl men jag har bara i ungefär 500g. Bröden blir finare och frasigare med mindre mjöl. Smaken var ändå fantastiskt god trots mycket mjöl. 
Du kan väl berätta hur dina blev?

Annons:
Tant Grön
5/9/19, 2:33 PM
#21

#19 Kan tillägga att det är lättare att kavla ut tunt med den tekniken hon har i videon. Min man hade en rundstav som han sågade av i lagom längd och den använder jag nu när jag gör denna typen av bröd.

Grace2009
5/9/19, 2:33 PM
#22

#20 Ska till och med försöka ta ett kort när de är färdiga 😃

Jo, jag mätte upp mjölet och utgick mer från det, om man säger så. Borde nog göra som vanligt när jag bakar, mäta upp vätska först och sedan bara tillsätta mjöl tills det är lagom. Försökte tillsätta mer vatten efter att jag fått ihop degen, men det är skitjobbigt att ha en hård deg och försöka mjuka upp den med mer vatten 😂

Tant Grön
5/9/19, 2:36 PM
#23

#22 Jo, hoppas dom blir goda i alla fall och att du inte ger upp utan provar igen. 🙂

Grace2009
5/9/19, 2:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Okej. Jag tror det är klart. Men ser ju att degen skulle ha varit bra mycket tunnare. Och hårt var det att dela det. Smaken är okej. Men jag ska nog ge det ett nytt försök vid något tillfälle

Tant Grön
5/9/19, 3:17 PM
#25

Jag delar inte detta brödet med kniv utan drar isär det.

Upp till toppen
Annons: