Annons:
Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 1418 ggr
graleh
10/30/18, 12:46 PM

Ska surdegen vara som en gröt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej alla!

Jag ska börja med surdeg för första gången och bestämde mig för en havresurdeg. Jag har följt receptet exakt och såhär ser det ut när det är blandat. Ska inte en surdeg vara vattnig? Varför ser min såhär tjock ut?! Går det att göra surdeg på den ändå? Ska jag bara ha i mer vatten..? 

Tack.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Annons:
Carmarino
10/30/18, 12:59 PM
#1

Den ser lite torr ut, så jag tror nog att du behöver fylla på lite mer vatten. Den ska dock inte vara vattnig utan mer som tjock havregrynsgröt (eller risgrynsgröt). Så här såg min surdeg ut när den var klar:

https://matbrod.ifokus.se/discussions/5a841909ce12c45d34003af7-min-surdeg#7


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

graleh
10/30/18, 2:39 PM
#2

#1 Just precis. Frågan är hur mkt mer vatten som ska i och om det är känsligt för surdegen eller om jag bara häller på kanske 2dl till tills det ser bra ut..?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Carmarino
10/30/18, 3:12 PM
#3

#2 Tror inte du ska börja med 2 dl, utan testa med kanske ½ dl först och rör runt. Är den då fortfarande för torr, tillsätt lite vatten i taget tills du får en tjockflytande gröt. Om du häller på 2 dl direkt så är risken att den blir för lös.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: