Annons:
Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 2598 ggr
Carmarino
2018-02-14 12:10

Min surdeg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har startat en rågsurdeg idag. Tyvärr har jag ingen varm plats att ha den på, så den får stå på spisen (som är avstängd). Där är det ca 20 grader varmt, så jag hoppas det räcker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
DesK
2018-02-14 14:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vad roligt! 🙂 Du kan prova att sätta den i ugnen med bara lampan tänd, då blir det lite varmare. Ett annat sätt är att använda en wonderbag, eller så kan man linda in burken i några lager frottehanddukar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2018-02-14 17:57
#2

Någon wonderbag har jag inte, men jag ska testa med handdukar. Vågar inte sätta den i ugnen, för risken är att jag sätter på ugnen utan att tänka på att jag har surdegen där inne. 😃

Det är snart dags att mata den, så jag ska ta fram lite handdukar tills dess. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-02-17 15:34
#3

Nu kommer det lite surdegs-striptease. Känsliga läsare varnas för att läsa längre än hit. 😉😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-02-17 15:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Idag var det dags att baka, så jag fick börja med att "klä av" burken med surdeg. Trots all påklädning kom temperaturen aldrig upp till mer än 21 grader (någon enstaka gång var den på drygt 21 grader).

Så här såg den ut när den var fullt "påklädd".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-02-17 15:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Första plagget - halsduken - faller.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-02-17 15:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Andra plagget - täckjacksluvan - faller.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-02-17 15:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Sista plagget - handduken - faller och surdegen står där i bara burken.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-02-17 15:39
#8

Som synes hade den faktiskt börjat bubbla rätt bra, trots att temperaturen inte var så hög. För säkerhets skull tillsatte jag en tesked honung dag 2.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-02-18 05:00
#9

Så här blev resultatet när jag bakade med surdegen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2018-02-18 17:44
#10

Jättekuligt att du fick igång en bra surdeg 🙂 Jag tog ut min gamla surdeg ur kylen imorse, så ska mata på den nu ikväll. Mina döttrar har båda varsin omgång av den surdegen, som de bakar med då och då.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2018-02-18 23:22
#11

Ställde bara burken, med den surdeg som jag inte använde, på bordet. Sedan har jag inte gjort något med den. Vet inte om jag ens orkar försöka hålla liv i den, eftersom jag inte behöver baka förrän om 3-4 veckor. Har inte plats till den i kylen. Tror det är enklare att starta en ny istället. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2018-02-19 21:42
#12

#1 Wonderbag ser ut som något man kan sätta på huvudet - typ tänkarmössa eller något som kissen skulle gilla att krypa in i när det är kallt.

Edit: Nu såg jag vilken bra produkt wonderbagen är framförallt för att den förbättrar situationen för andra.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2018-02-19 22:33
#13

Pyttelite, du har ju helt rätt, wonderbagen ser ut som en karikatyr på en turban. Men den är en bra produkt och mycket mer hållbar än t ex en croc pot. Så här hemma använder vi den ofta, men vi skulle kunna använda den ännu mer.

Nu hamnade vi på ett sidospår, åter till surdegen. Carmarino, du kan, utan problem, hålla liv i din surdeg utanför kylen, om du vill. Det kräver bara lite matning en dag i veckan. Min gamla surdeg lever på svältgränsen i perioder, men när jag matar den så piggnar den till 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Carmarino
2018-02-20 16:28
#14

#13 Luktade på surdegen igår och då luktade den ättika/ammoniak ungefär. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2018-02-20 17:34
#15

Surdegar kan lukta rätt illa ibland. Det man får se upp med är om de börjar ruttna.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2018-02-20 17:47
#16

Ruttnat tror jag inte den har gjort. Fast jag har egentligen inte plats till den, så det slutar förmodligen med att jag slänger det som är kvar och startar en ny när det börjar bli dags att baka igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Stigfinnaren
2018-02-27 22:22
#17

Jag brukar ställa min  burk med rågsurdeg ovanpå kylskåpet när jag tagit ut den från kylen och matat den. Det blir tillräckligt varmt så den sätter fart och vaknar.  Ibland har jag ställt burken på badrumsgolvet som har värmeslingor.  Min surdeg är inne på sitt andra år nu. När jag inte haft plats i kylen så ser jag till att mata den varje vecka. Funkar väldigt bra.

Carmarino
2018-02-28 13:51
#18

Ovanpå min kyl är det ett skåp som är fullproppat med grejor, så det finns inte en chans att jag kan få in en burk surdeg där. 😃

Några värmeslingor i badrummet finns inte heller. För många år sedan bodde det en äldre man i lägenheten under min. Han satte upp elementen så högt det gick, så han hade nog 28-29 grader varmt i lägenheten. Då kunde det ibland kännas som om jag hade golvvärme i vardagsrummet. Tyvärr är det inte så längre. 🙂

Har försökt komma på något ställe i lägenheten där det är varmt, men jag har inte hittat något. Särskilt nu när det är så kallt ute så får jag inte upp temperaturen till mer än högst 20 grader.

Har en värmefläkt där jag befinner mig, och där kan temperaturen gå upp till 22-23 grader på vissa ställen, men så fort jag stänger fläkten sjunker temperaturen till 18-20 grader igen.

Så jag får nog satsa på att göra surdegen 1-2 dagar tidigare, så att den hinner komma igång till det är dags att baka med den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2018-02-28 16:12
#19

Carmarino, har du testat att ha surdegen i ugnen med bara lampan på? Det kan funka

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2018-02-28 17:26
#20

Nej, jag tycker inte om att ha ugnen på dygnet runt. Dessutom så känner jag mig själv så pass väl att jag inte vågar. Risken är nämligen väldigt stor att jag sätter på ugnen, och glömmer att jag har en surdeg där inne, om jag ska baka något annat. Visserligen ska den ju in i ugnen förr eller senare, men det ska ju helst tillsättas en del andra ingredienser först. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-03-05 11:04
#21

För att kolla hur varmt det blir i ugnen med lampan på, så satte jag in glasburken med en termometer i. Efter knappt tre timmar var det 39 grader varmt i ugnen. Misstänker att det är alldeles för varmt för en surdeg, så jag tror jag fortsätter att bädda in den ordentligt och låta den ta den tid som behövs för att bli klar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-03-20 16:51
#22

Nu har jag startat en ny surdeg (igår). Den står på spisen, inlindad i samma "klädsel" som förra gången. Den enda skillnaden är att jag har täckjacksluvan ytterst, och halsduken innanför. Halsduken täcker dessutom burklocket och luvan är åtdragen lite hårdare. Vet om det är därför, eller om det är varmare nu, för temperaturen ligger just nu på 22,4 grader.

Ska baka på torsdag eller fredag, så förhoppningsvis är den klar tills dess. Den ser ut ungefär som den förra surdegen gjorde, så jag tror att det ska gå bra även den här gången. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2018-03-20 19:27
#23

Spännande med ny surdeg 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2018-03-20 19:32
#24

Ja, det ska bli intressant att se om denna lyckas lika bra som den förra. Den här gången tillsatte jag lite honung direkt när jag startade den, och den har det även några grader varmare nu. Så jag hoppas att den ska komma igång med bubblandet imorgon eller på torsdag.

Har för säkerhets skull garderat med lite vanlig jäst. Den har visserligen passerat bäst-före-datum, men funkar som "hjälpjäst" åtminstone.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-03-21 11:53
#25

Kan man få receptet?

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-03-21 12:10
#26

Hittade det någonstans här på Matbröd, men har inte lyckats hitta det igen. Så här gör jag:

På morgonen dag 1:
Blanda 60 g fint rågmjöl med 120 g vatten och eventuellt lite honung (ca en tsk) i en stor burk. Ställ varmt och dragfritt. (Fast min har klarat sig med så lite som 20-22 grader.)

På kvällen dag 1-3:
Mata surdegen med 60 g fint rågmjöl med 60 g vatten.

Dag 4 bör den vara klar att baka med.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-03-22 07:09
#27

Tack

.Skriver upp rågmjöl på notan för det var ju såklart slut.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
2018-03-22 10:59
#28

Det var det hos mig också när jag skulle göra den första surdegen, så det blev till att köra och handla. 🙂

Fast det går att göra surdegen på vetemjöl också, men till mitt brödrecept ska det vara rågsurdeg. Tycker dessutom att det blir godare med råg.

Min surdeg ska vara klar för bakning idag, och jag kan se att den har börjat bubbla. Det blev dock ingen bakning idag, utan det får bli imorgon istället. Då har den ytterligare en dag på sig att "bubbla till sig". Temperaturen har av någon anledning sjunkit till ca 21,5 grader, så det är nog bara bra att den får ytterligare en dag på sgi.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Stigfinnaren
2018-03-22 20:27
#29

Jag blev lite nyfiken på vilket rågmjöl du/ni använder till surdegen. Jag har alltid använt grovt rågmjöl till alla surdegar jag startat. Det brukar bli rena "dynamiten" som bubblar rejält.

DesK
2018-03-22 20:38
#30

Carmarino, spänningen stiger…..🙂

Stigfinnaren, jag växlar mellan grovt och fint rågmjöl, men använder aldrig t ex rågsikt, som ju är en blandning av 40% fint rågmjöl och 60% vanligt vetemjöl.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2018-03-23 12:56
#31

Jag använder fint rågmjöl, eftersom det stod i receptet att det skulle vara det.

Surdegen bubblade ordentligt idag när jag bakade med den, trots att den aldrig stod varmare än runt 22 grader. Oftast var det bara 21-21,5 grader.

Ska kanske testa med grovt rågmjöl nästa gång. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Stigfinnaren
2018-03-24 18:53
#32

Jag provade en gång att mata med fint rågmjöl på en surdeg som startades med grovt. Den ville inte vara med då och slutade bubbla. Jag fick mata på nytt med grovt rågmjöl för att få igång den. Det var en spännande lärdom.

Carmarino
2018-03-24 18:56
#33

Bra att veta. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Carmarino
2024-03-10 11:39
#35

#34: Reklam för snus vill vi inte ha bland matbröden så jag tog bort länken. Fick dessutom meddelande att den inte var säker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: