Annons:
Etikettjästbröd
Läst 4599 ggr
millan21
11/13/17, 1:32 PM

Elvisp till vetedegar?

Vad använder ni för hushållsapparat till typ vetedegar? Jag har haft en vanlig elvisp med degkrokar och roterande bunke till. Men nu har den gått sönder och jag vet inte vad man ska köpa istället. Vissa säger att man bör ha en bakmaskin när man gör tjockare degar och att elvispar mer är till smet och lättare bakning. Men varför följer det med degkrokar om det inte är till för deg?

Har någon tips om en bra elvisp med roterande bunke som klarar att knåda deg utan att motorn dör som hände med min gamla elvisp.

Annons:
Carmarino
11/13/17, 1:43 PM
#1

Hittade det här testet av elvispar. Det ska vara från i somras, även om det inte står någonstans på sidan (vad jag kan se). Om någon av dem har roterande bunke vet jag inte, men det är väl knappast troligt. En elvisp brukar ju vara "fristående" och inte levereras med en bunke. Det är hushållsassistenterna som har det.

https://konsumentmagasinet.se/elvisp-test/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/13/17, 1:47 PM
#2

Det här testet är från 2015, men är lite mer lättöverskådligt. Förhoppningsvis har elvisparna bihållit kvaliteten även i senare utgåvor.

http://www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/test-rad/20150123/elvispar/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

millan21
11/13/17, 1:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så här ser den ut som jag hade. Jag vill helst ha en liknande där man inte behöver hålla i vispen hela tiden utan man kan fylla på med ingredienser medan den vispar

Carmarino
11/13/17, 2:01 PM
#4

Okej, då är det nog en matberedare med löstagbar visp. Har du kollat om Philips fortfarande har någon liknande visp?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/13/17, 2:04 PM
#5

Här är en liknande, men den klarar inte så stora och tunga degar. Å andra sidan är den väldigt billig.

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/koksmaskiner/elvispar/andersson-hds-10/220019.9414/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

millan21
11/13/17, 2:06 PM
#6

Jo den finns men jag vet inte om jag vågar köpa en likadan. Den höll i 3 år och jag tycker de borde hålla längre?   Så jag tänkte det måste vara ett dåligt märke.  Men det kanske är normal livstid. På slutet lät den såå trött speciellt med tjockare degar och den blev alldeles het. Till slut tystnade den helt

Annons:
Carmarino
11/13/17, 2:08 PM
#7

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

millan21
11/13/17, 2:08 PM
#8

#5 Ja den där var billig.

Carmarino
11/13/17, 2:19 PM
#9

#6 Det beror ju lite på hur mycket du använder den. De här maskinerna har oftast inte så stor effekt, och använder man dem då mycket till tunga vetedegar så slits motorn snabbare än vid "normal" vispning.

Maskinerna jag länkar till ovan är på 300 resp. 450 W. Skulle tro att de är lite för klena för att klara stora degar. Å andra sidan så är min Kitchen Aid också bara på 300 W. Den kan också låta lite ansträngd och kännas varm när den knådat en tjock vetedeg, men den klarar en deg på 0,5 l degvätska, vilket är en vanlig mängd för en omgång bullar.

Vill du kunna baka riktigt stora degar så klarar du dig inte med en elvisp, utan då får du köpa t.ex. en Ankarsrum, som är på 1500 W.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

millan21
11/13/17, 2:29 PM
#10

Det brukar bli degar av 0,5 liter för mig oftast ja. Din kitchen aid, är det en elvisp?

Carmarino
11/13/17, 2:34 PM
#11

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

millan21
11/13/17, 2:39 PM
#12

Aha ja den såg fin ut. Men jag har nog inte ekonomi i nuläget att köpa en så dyr ifall den kostar nästan 6000 spänn. Men tack för tipsen!

Carmarino
11/13/17, 2:44 PM
#13

Det är därför man ska hålla utkik efter kampanjer. 🙂

Min var visserligen dyr, men jag betalade inte så mycket för den. Minns inte vad den kostade, för det är några år sedan jag köpte den, men det var inte ens över 5000 kronor, och då fick jag ändå en del extra tillbehör med på köpet (som kostar flera hundra kronor att köpa separat).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Stigfinnaren
12/14/17, 7:38 AM
#14

Jag har en Ankarsrum sen drygt 10 år. Den är outslitlig och suverän med många tillbehör.

Upp till toppen
Annons: