Annons:
Etikettertunnbrödknäckebrödkex
Läst 4327 ggr
tinaek
2017-04-30 10:13

Mjukt tunnbröd utan jäst?

Hej. Undrar om man kan baka mjukt tunnbröd utan jäst? Om det finns något recept med kanske bakpulver? Om det ens behövs jäsmedel jag vet inte. Men blev så sugen på at bara mjukt tunnbröd och jag kommer mig inte till affären idag.

Annons:
Åsa S
2017-04-30 10:20
#1

Man kan ju bara blanda vetemjöl + bakpulver, lite salt +mjölk + kanske nån brödkrydda och kavla ut och steka i stekpannan. Det gjorde jag när jag var barn och ville ha något gott till fika när jag kom hem från skolan det blev rätt bra hade just inget recept men är man osäker borde man ju kunna använda ett sconesrecept och se mängden bakpulver jämfört med vetemjöl, men man behöver inte en massa smör i som det är i sconesrecept.

tinaek
2017-04-30 10:44
#2

När jag kollar på nätet om bröd som ska tillagas i stekpanna så står det att det ska vara en gjutjärnspanna, det har jag inte. Går det lika bra med teflonpanna?

Åsa S
2017-04-30 10:56
#3

Det går men jag tror inte det är det bästa för stekpannan men om man inte kör på så hög värme borde det inte slita så mycket på stekpannan+ man borde även kunna kavla ut tunnt och grädda i ugnen på en plåt.

Sindri
2017-04-30 12:30
#4

Här ett inlägg jag gjorde i en annan tråd häromdagen

Tunnbröd som gräddas i stekpanna passar bra till sånt. Det går bra med i princip vilka sorts mjöler som helst, själv bakar jag utan gluten.

Tunnbröd
1 dl kokosmjöl/teff/bovete/havremjöl eller blandat
1,5 dl potatismjöl 
½ tsk salt
1 tsk fiberhusk eller psyllium
Ca 2,5 - 3 dl vatten

Blanda alla torra ingredienser väl. Häll i vattnet. Låt smeten stå och svälla någon minut.
Använd lite mjöl och rulla runda bullar, platta sedan ut dem till tunna kakor och grädda i stekpanna.
Går även att grädda i ugn. Kavla ut tunt på bakplåtsduk eller direkt på plåt.
Grädda i 200 grader ca 15-20 minuter, tills brödet börjar få färg i kanterna och eventuellt reser sig lite. Man får hålla koll tills man vet hur lång tid det tar i ens ugn. Ev kan man ta ut brödet och vända på det. LÄgg brödet att svaln i bakhandduk och skär sedan i lagom stora bitar.
Man kan också göra knäckebröd, då skårar man brödet innan man sätter det i ugnen på lägre temperatur, ca 150 gr. Det behövs kanske vändas på och bytas plats på bitarna om ugnen är ojämn.

tinaek
2017-04-30 14:12
#5

Tack.Jag undrar en annan sak också. Varför står det i många recept att man ska lägga brödet på en HET plåt? Vad fyller det för funktion?

Åsa S
2017-04-30 15:14
#6

Finare bakyta på den sidan som ligger nedåt.

Annons:
Intehärutandär
2017-05-01 01:00
#7

Hjorthonssalt är vanligt att ha i tunnbröd/stekpanne-bröd. Det kör vi på. 

Rekommenderar att alltid ha blå jäst hemma, torrjäst håller en evighet och arbetas på exakt samma sätt på färsk. 

*

Maleficum
2017-05-15 22:05
#8

Har ett recept där man blandar en del vatten med tre delar mjöl och lite salt och ev olja (kört både med och utan olja), använt dinkelmjöl och även majsenamjöl och även blandat lite. Man blandar allt till en smidig deg och låter vila under fuktig duk i ca 30 minuter. Sen är det bara att kavla tunt och steka i stekpanna. Blir supergott och går fort och enkelt. Bra att lägga direkt på fat och in i plastpåse eller stänka eller spraya lite vatten på varje efter de är färdiga annars är risken de blir knäckebröd av det speciellt om man inte ska äta dem direkt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: