Annons:
Etiketterrådtips
Läst 3048 ggr
Carmarino
4/16/17, 6:41 PM

Bakkurs

Vet att man inte får göra reklam, så jag vill tala om att jag inte får något betalt och jag har inte någon som helst relation till företaget ifråga. Hoppas därför att det går bra att tipsa om den här kursen. Annars får ni ta bort inlägget.

Har precis börjat på en bakkurs på nätet. Det är den välkände bagaren Johan Sörberg som håller den, i samarbete med tidningen Hembakat. Där går han igenom allt om hur man bakar bröd som ett proffs. Jag har gått igenom de fyra första lektionerna och jag är jättesugen på att börja baka mitt eget bröd nu. 🙂

Kursen kostar 299 kronor och man har tillgång till den hur ofta man vill under ett år. Mer information finns på:
https://app.coursio.com/store/tidningenhembakat/baka-brod-som-ett-proffs


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
DesK
4/16/17, 9:55 PM
#1

Vilket jättebra tips! 🙂 Johan Sörberg verkar vara både kunnig och trevlig 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
4/17/17, 11:13 AM
#2

Hade väl inte jättehöga förväntningar på kursen, för jag har alltid tyckt att Johan verkar så stel och lite tråkig, men han är väldigt bra som kursledare.

Har faktiskt bakat bröd idag. Bilder kommer senare. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/17/17, 12:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#3

Blev så inspirerad av kursen att jag bestämde mig för att baka surdegsbröd idag. Dessutom tog brödet slut igår, så det var lite av nödvändighet också. 😃

Recept är med "färdigköpt" surdeg och ett som jag testat tidigare. Det gäller egentligen baguetter, men jag ville testa hur det blev att göra limpor. Dubblade receptet för att få två stycken.

Bild 1 = Bröd på jäsning
Bild 2 = Färdigjästa, redo för ugnen
Bild 3 = Nyss uttagna från ugnen


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/1/17, 3:28 PM
#4

Brödet jag bakade den 17/4 börjar ta slut, så idag var det dags att fylla på förrådet. Använde samma recept som tidigare, men bytte ut det vanliga vetemjölet mot Manitoba cream, samt tillsatte 1,5 msk chiafrön i degen. Oj, vad degen svällde upp! Har inte smakat det ännu, men jag hoppas att det blir lika gott den här gången.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Chrisli
1/2/18, 10:41 PM
#5

Manitoba mjölet är det bästa jag hittat för mina bröd. Funderar på att kolla in kursen du nämnde förut.

Carmarino
1/3/18, 9:27 AM
#6

Ja, Manitobamjöl är bra om man vill ha riktigt "pösiga" bröd. En sak som jag dock märkt med det mjölet (och vetemjöl special) är att det kräver lite mer vätska.

Till 900 g (ca 15 dl) mjöl brukar jag öka vätskemängden med 0,5-1 dl mot vad som står i receptet. I receptet jag använder ska det vara 6 dl vätska, så då brukar jag ta 6,5-7 dl istället.

Om du väljer att anmäla dig till kursen så får du gärna tala om vad du tycker. Det står lite olika på tidningen Hembakats hemsida så jag vet inte säkert vilket pris som gäller:

Pris: 249 kronor (Lanseringsrabatt just nu! 20 % rabatt med rabattkod Hembakat!)
samt
Pris: 299 kronor (Lanseringsrabatt just nu! 20 rabatt med rabattkod Hembakat!)

Det är ju ett tag sedan de lanserade kursen, men du kan ju alltid testa om rabattkoden fortfarande gäller.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Pyttelite
2/1/18, 9:31 PM
#7

Trevligt med doftbilder 🙂- blev verkligen sugen på att baka!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2/2/18, 9:58 AM
#8

Önskar att jag hade kunnat ta med doften, för det doftar väldigt gott det här brödet. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: