Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 14847 ggr
Maleficum
2/2/17, 6:52 PM

Döbakt bröd

Blir så frustrerad för jag har verkligen inte lyckats alls med mitt bröd på senaste tiden. Förr kunde jag göra superbra bröd utan problem men tog sen uppehåll i bakandet när jag under några år höll mig borta från gluten.

Har nu fått veta att dinkelmjöl (och speciellt i surdegsbröd) funkar rätt bra för min mage och har sen innan sommaren ett recept på dinkelsurdegsbröd jag bråkat med. Har följt det slaviskt men misslyckas, ofta för att det blir döbakt men också att det inte vill hålla formen och flyter ut.

Har då testat att använda avlång "sockerkaksform" och då håller den ju formen rätt bra men har fortfarande problem med döbakning. Typ den enda gång jag fick till det riktigt bra var i somras och jag helt glömde bort att den stod inne i ugnen :P då fick den ju dock riktigt hård och mörk skorpa men insidan var toppen!

Har även experimenterat lite med ingredienser och sätt att blanda degen och sånt men verkar inte komma någon vart. Någon som har tips vad jag kan göra annorlunda? Eller nåt tips på enkelt bra bröd för dinkelmjöl?

Receptet jag följt är detta:

2,5 dl vatten
2 msk olja
200 g (dinkel)surdeg
2 msk sirap
10 g jäst
ca 400 g dinkelmjöl
detta ska blandas i maskin i 16 minuter och sen ska man ha i
2tsk salt och blanda ytterligare 2 minuter.
När det jäst färdigt ska det gräddas i 220 grader i 35 minuter eller till innertemperaturen är 97 grader.

När jag testat ha i mer mjöl blir det istället väldigt lätt torrt och smuligt. Har testat med lite fiberhusk i och då är det iaf mer saftigt men blir ofta döbakt ändå. Har på senaste tid ofta kört utan extra jästen eftersom jag inte haft sånt hemma. Har testat att inte blanda så länge och att jäsa länge på sval plats (främst i kylen) eller kortare tid både i "vanlig rumstemperatur" (som hos mig är typ 19 grader men ibland svalare) och även att jäsa det varmt (ovanpå akvarieramperna vilket brukar ge superbra och fluffiga kanelbullar och lussebullar). Har även kört med socker istället för sirap och många gånger helt utan (nån gång med honung istället). Ibland har jag även använt hemmagjord kefir istället för vatten och har glömt olja ibland (oftast för jag glömt ta fram den ur kylen i tid för den ska hinna bli rumsvarm).

Ibland blir det ju helt klart något helt annat påhittat recept i mitt försök att få till det men kan inte riktigt klura ut vad som går fel! Vad har jag missat? Även när jag mätt tempen och det varit 97 grader i brödet har det ändå varit döbakt trots att jag verkligen följt receptet den gången.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
VildaVittra
2/2/17, 7:03 PM
#1

Döbakt som i ojäst eller döbakt som i överjäst? Om det är ojäst så prova att kalljäsa det, då får jästen tid på sig att göra sitt jobb.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maleficum
2/2/17, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hur vet man om det är döbakt pga av överjäsning eller underjäsning? Många gånger har det ju fin "struktur" för övrigt med små blåsor och sånt.

Såhär såg dagens misslyckade omgång ut. Knåda inte lika länge som enligt receptet (sluta när det börja släppa själv från kanterna på bunken, vet när jag kört längre har det börjat flyta ut igen så tänkte om det var problemet). Fick stå i ugnen iaf 45 minuter och sen stod kvar i ugnen efter att jag stängde av. Var socker istället för sirap och ingen jäst men surdeg som bubbla väldigt fint. Lite fiberhusk i annars var det enligt receptet (vägde mjölet).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2/2/17, 7:15 PM
#3

Någon gång lyckades jag också med konststycket att få det perfekt och färdigt i mitten men döbakt i kanterna och botten på den.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

VildaVittra
2/2/17, 7:20 PM
#4

Det ser underjäst ut. Prova just det med att låta det kalljäsa minst under en natt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maleficum
2/2/17, 7:25 PM
#5

Hur ser man skillnad på underjäst och överjäst? Alltid fått för mig det är underjäst när det saknar "bubblor" (men det har ju denna).

Har sirapen nån betydelse i brödet eller kan man skippa det? (Brukar väl inte vara med i andra surdegsbröd?).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

VildaVittra
2/2/17, 7:36 PM
#6

Socker/sirap hjälper jästen/surdegen att jäsa då den är de organismernas mat. 

Alltså, hur ska man beskriva överjäst bröd. Visst har det hål, men det har ju surdeg också, med det blir liksom mer luft än bröd så att säga.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Maleficum
2/2/17, 7:50 PM
#7

När det alltså när det blir sånt där bröd man inte kan smöra för allt smör hamnar på bordet? :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

VildaVittra
2/2/17, 7:55 PM
#8

Här har du en ganska bra bild på hur det kan se ut. 

http://tanttuva.se/ett-misslyckat-brod/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maleficum
2/2/17, 7:58 PM
#9

Det där har jag också råkat ut för! Bra att veta att det är överjäst då.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tjeja
2/3/17, 1:22 AM
#10

Det ser ut som att det jäst för fort och för kort tid.

Dvs, det har nog stått och jäst för varmt så det bubblat upp några stora bubblor.  När det står för länge i för mycket värme blir det som att luften går ur bubblorna men det är fortfarande inte jäst igenom över allt.

Prova som VV skriver att låsta det kalljäsa över natten en gång innan du varmjäser och gräddar brödet. Då kan det bli mer "spridda småbubblor"/luftigt rakt igenom så att säga istället för några stora ytliga och överjästa bubblor på ytan.

Om det nu går att förstå min lite röriga förklaring? 😞

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maleficum
2/3/17, 11:31 AM
#11

Tycker du förklara det riktigt bra :) Alltså in i kylen över natten och sen ut på akvarierampen innan ugnen ;) I somras körde jag oftare på den tekniken (bortsett från akvarierampen) eftersom min brorsa ofta baka bröd som skulle stå och jäsa länge kallt och vi då kunde grädda samtidigt när ugnen ändå var på.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2/4/17, 10:56 AM
#12

Gjort nytt försök nu. Lät degen jäsa i en bunke i mitt extrarum under natten (är runt 14 grader där just nu) och den hade jäst jättefint! La ut den på bakbordet och vek den några gånger. Har dock fortfarande problem att den gärna är lite kletig och inte alls vill hålla formen :/ så fick använda sockerkasformen igen och lät den stå på akvarierampen medan jag värmde ugnen. Just nu står den inne i ugnen så får se hur det går denna gång. Håller tummarna!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2/4/17, 2:41 PM
#13

Det växte väldigt fint i ugnen! Och såg inte döbakt ut denna gång (stod inne längre tid än enligt recept då jag inte tog ut den när klockan ringde och jag sen glömde bort det (som vanligt :P).

Såg artikeln om att baka i lergryta och fundera på om jag ska testa göra detta bröd i lergrytan, tror ni det kan funka? Har ju en lergryta jag inte använder så ofta (gör kyckling i den nån gång ibland, främst runt jul när jag gör saffranskyckling) så den står ju ändå bara i skåpet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Tjeja
2/4/17, 5:41 PM
#14

Vad kul att det verkade gått bra! :)

Men hur såg det ut när du skar i det? Och hur smakade dett? Konsistens? Torrt/saftigt etc?

ja akvarieramp är kanske lagom varm att jäsa på… inför ugnen! ha ha.. aldrig tänkt den idén själv!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maleficum
2/4/17, 5:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14 Har nästan alltid använt akvarieramp för jäsning ^^ speciellt om jag gjort kanelbullar eller lussebullar (blir superfluffiga).

Blev fint i konsistensen, absolut inte torrt. Rätt mustig doft och smak (eller hur man ska beskriva det :P).  Får se om det blir bra nästa gång också eller om jag bara hade tur denna gång!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

VildaVittra
2/4/17, 7:18 PM
#16

Hmm, rampen är nog faktiskt för varm och kan förklara ganska bra varför den yttre delen är färdigjäst men inte den inre.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maleficum
2/4/17, 8:41 PM
#17

#16 För första omgången? För senaste stod den inte där speciellt länge (bara tiden det tog för ugnen att bli varm). Men kan testa att inte köra på rampen alls nästa gång.

Vad är det som blir fel att degen inte vill hålla formen och vill flyta ut? Skulle gärna vilja göra frallor också men de flyter ju bara ut och blir platta istället :/

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tjeja
2/4/17, 9:34 PM
#18

#15 den blev ju mycket bättre! Jag tycker att den ser ut att vara lika jäst i botten som i toppen! Dvs lika dant jäst hela vägen. Men av någon anledning ännu inte helt färdigjäst. .. hm..🤔

Sista brödet nu ser ut som att det kanske skulle mått bra av en lägre ungstemperatur också? Eller så har inte surdegen och mjölet blandats tillräckligt väl? 

Vad hade du ugnen på för temp?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maleficum
2/4/17, 10:06 PM
#19

#18 Ugnen är på 225 grader (sen vet jag ju inte om det faktiskt är 225 grader på riktigt men är vad jag ställt in på). Kanske inte blev ordentligt blandat denna gång (orka inte dra fram assistenten så blanda för hand).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tjeja
2/4/17, 10:34 PM
#20

#19  Ok! Ja det kan ju vara värt att prova att blanda bättre nästa gång då men huvudsakligen ser ju brödet fint ut!  Kanske det som VV säger skulle må bättre av att slippa jäsa på rampen utan bara få stå i vanlig rumstemperatur ett tag innan ugnen så det blir lite lugnare?  

Kanske behöver degen också flera jäsningsomgångar med bearbetning emellan för att få fram  mer smidighet och fasthet i degen? 

Över lag behöver ju surbrödsdegar långa jästider och ofta inte så mycket värme alls förrens själva gräddningen. Jag brukar räkna med att det tar 2-3 dygn att baka ett surdegsbröd.  Har du provat att riktigt kalljäsa surdegsbrödsdeg någon gång?

Rampen tror jag däremot kan vara ett tips för att få upp lite "luft" underifrån i tex scones eller kanelbullsdeg en sväng när man har bråttom? (Funderar)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Maleficum
2/4/17, 10:58 PM
#21

#20 Har gjort kall jäsning i kylskåp förut. Men haft lite problem med surdegen jag hade förut så de ville inte alls jäsa under en period. Verkar fått till en mer livlig surdeg nu så hoppas bara jag kan fortsätta hålla liv i den! (inte lätt när man inte bakar jätteofta när det bara är jag som äter bröd).

Brukar ju funka bra på rampen med vetedegar (eller degar med jäst i) men kanske inte lika uppskattat av surdegen då :P men innan jag hade mitt glutenuppehåll så baka jag ju enbart med jäst och aldrig med surdeg så det är väl mycket gamla vanor som sitter kvar och tanke om att det funka ju då så då måste det ju funka nu ;)

Men ska testa fler knådningar då och se om jag kan få till lite fastare deg. När jag nu lyckats äta upp denna limpa (lär ju bli tidigast tisdag). Är ju tur jag gillar att experimentera i köket. Sen måste man ju bara komma ihåg vad man gjort när man väl får ett lyckats resultat.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tjeja
2/4/17, 11:05 PM
#22

Några knep/tips  till jag kom att tänka på..

1. Dinkelmjöl innehåller inte riktigt lika mycket socker som vanligt vetemjöl eller råg t e x. Därför kan man behöva ge lite extra socker på något vis för att jäsningen skall bli bra. Bäst vrukar vara att byta ut lite av dinkelmjölet mot något "sötare" "mjöl". Tål du inte gluten finns det ju en uppsjö av andra sorters "mjöl" som fungerar bra att baka på utan att det är gjort av spannmål utan tex nötter (tex mandel) , baljväxter (soja eller ärtor), rötter (potatis) etc etc. Eller ha helt enkelt bara i en klick honung . 

2. Oavsett hur lång tid jäsningen tar, låt degen jäsa till dubbla storleken  under den första och långa jäsningen.  

3. Om du vill ha ett hårdare skal. Börja bakningen i ugnen på en lite högre temperatur och sänk sedan graderna efter ca 10 minuter.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2/4/17, 11:08 PM
#23

#21 Då kanske din kyl är lite för kall? lite väl nära fryspunkten? Eller så har du kanske lite svårt med tålamodet.. låt deg i kyl jäsa 12-24 timmar i alla fall.. och som jag skrev nyss, viktigt att det får jäsa till dubbla storleken. (om mina tips nu kan vara till någon ny inputt alls) ;-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maleficum
2/5/17, 8:52 AM
#24

#22 Tack för tipsen! Är så bra att få nya idéer vad som kan vara problem. Iallafall jag är ju väldigt bra på att fastna i ett visst mönster och det känns som man testat allt fast man är långt ifrån att ha gjort det.

Har ibland använt mig av lite havregryn eller havremjöl (för att få lite annan struktur och smak också) men kan testa ha i lite honung nästa gång med (kanske jag äntligen får slut på min honung som står i skåpet och som en gång i tiden var rinnande).

Nu när jag jäste i extrarummet (där det var runt 14 grader den natten) så blev det minst dubbla storleken (första gången på länge jag fått "till det" så bra) och då stod det från kanske 19 på kvällen (mins inte exakt när jag gjorde degen så kan varit några timmar tidigare eller nån timme senare) och sen knåda jag inte till det och la i formen förrän på morgonen (alltså vid 10 tiden ;)).

Vet inte om problem med kyljäsning har att göra med att min kyl inte håller så jämn temperatur utan den kan svaja mellan ca 2-8 grader (ibland kommer den nästan upp mot 14 grader men det är nog mest när jag sprungit mycket i den). Kanske ska stoppa degen i fruktlådan nästa gång jag testar och se om det går bättre (tror tempen är lite mer jämn där). Eller helt enkelt testa jäsa i extrarummet eller sovrummet nu istället (brukar vara nån grad svalare i sovrummet än i extrarummet).

Brukar få problem också när jag ska "vila" surdegen i kyl (när jag inte ska baka på länge för jag har för lätt att glömma ta hand om den dagligen om den står framme) för då skiktar den sig gärna (blir småbubblig men får ett vattnigt skick ovanpå som kan lukta rätt starkt, men inte äckligt starkt (lite som ättika men inte riktigt som ättika heller).

Hårdare skal behövs inte! Det blir redan nu nästan lite för hårt i mitt tycke (får lätt lite sår i gommen av det när det är hårt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tjeja
2/5/17, 5:26 PM
#25

Ha hålla surdeg länge är inte alltid lätt… eh.. i alla fall inte om man är sådär lagom glömsk som i alla fall jag är. 🤪

Ja du kanske temperaturväxlingen i kylen är för mycket… men tror du att den är stabilare i extrarummet då? Huvudsaken är ju att degen får tid på sig att jäsa.

Ja tycker du att det är roligt att hålla på och experimentera kanske du kan föra någon sorts "journal" över bakningen varje gång så att du kan se tillbaka på de gånger som lyckats vad du gjort rätt resp tvärt om förstås?

Jag gillar inte heller hårt skal, det är ju helt klart en smaksak.

Ett knep för mjukare skal och bröd kan vara att ha en varm plåt i botten av ugnen och lägga några isbitar på den så det blir ånga i ugnen! ;-)

Låta plåten man skall baka på stå i ugnen från början så den är varm att lägga degen på.  Baka så på het plåt, ungefär som en baksten, är också generellt ett smart knep för surdegsbröd att jäsa underifrån på under själva gräddningen. Men kan vara lurigt.

Du verkar i alla fall vara på helt rätt väg och kanske inte skall göra allt för stora förändringar på en gång nu när du börjat hitta rätt. Utan försök att få till det lika dant några gånger så du känner dig säker på vad som är "grunden" för att få till det till att börja med innan du börjar variera allt för mycket med nya experiment tänker jag. 

om du har tålamod att vänta förstås… ha ha.. det har ju inte jag.. så det blir många degiga "tjockpankakor" hos mig emellan varven!  🤦‍♂️🤪

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maleficum
2/5/17, 9:41 PM
#26

Extrarummet är mer stabilt. Brukar bara flexa någon enstaka grad (iallafall som vädret är nu).

Skriva upp vad man gör är ju alltid bra i teorin iaf :P att sen praktiskt lyckas skriva det (så man själv förstår det sen) är kanske inte min starkaste sida.

Brukar ha en skål med vatten i botten av ugnen när jag gräddar. Men is kanske är bättre?

Lägga degen på het plåt bruka alltid min mormor göra med det bröd hon baka mycket förr (och som jag också baka mycket av förr) men det var vanligt jäst bröd. Problemet för mig är ju just nu att min deg inte vill hålla formen om jag inte har den i en form vid gräddning utan rinner ut som en platt kaka :/

Har inte heller riktigt det tålamodet tror jag ;) vill nog för mycket på en gång och helst ska det vara färdigt igår dessutom.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tjeja
2/5/17, 9:51 PM
#27

Men prova den där ler eller järngrytan du skrev om! För att hålla formen tänker jag :) En redan varm järngryta vore ju intressant att få se resultat ifrån faktiskt. Men då kanske man får hålla sig till lägre temp men under längre tid?

När jag bodde i studentkorridor en gång i tiden för länge sedan. Så hade jag en korridorkamrat ifrån något österland som jag inte minns exakt vilket det var nu. (kazakstan ev.) I alla fall, han bakade surdegsbröd i typ mjölkpaket i ugnen på 80 grader mellan 12-18 timmar… 

Det var alltså inte jäsningen, utan den kalljästa degen stoppade han in i mjölkpaket och stängde igen dem och knöt ihop.. hi hi..

Men det var på den tiden när paketen inte innehöll en hinna av plast som de gör nu. Så nu skulle jag inte våga använda just mjölkpaket. Men kanske något liknande på låg temperatur under många timmar kan fungera också? En lergryta eller järngryta borde kunna göra något liknande…  klurar.🤔

Det är spännande med surdegsbakning tycker jag!  🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Maleficum
2/5/17, 10:00 PM
#28

Ingen aning om man måste köra annan temp på järngryta. Har ju både järn och lergryta så kan ju testa båda delarna (får göra en stor sats deg och testa halva i vardera kanske ;)).

Jag har faktiskt sett nåt youtubeklipp eller sida eller så där dem baka bröd i mjölkpaket, tyckte det var intressant men glömde det typ direkt jag stängde sidan :P

Jo, väldigt spännande! Fick ju hem Kefirgryn nu också i höstas så gjort egen kefir. Nästan lite som att hålla surdeg med matning och sånt ;) Planen är väl att testa baka lite mer med det också och se om man får trevlig smak. Sett man ska kunna använda vasslen från kefiren att starta surdeg med också men inte testat det än…

Hade lite lättare att hålla en frisk surdeg i somras också när man baka för fem pers istället för en… går åt lite mer bröd då.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tjeja
2/5/17, 10:04 PM
#29

Spännande! Du får hålla oss uppdaterade hur det går för dig!  👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

VildaVittra
2/8/17, 12:56 AM
#30

*#28 I järngrytor kan man baka bröd mitt i en glödhärd, det yttre brukar bli bränt, men det inre blir supersmarrigt. Kräver dock nog en ivrig utsvulten labbe för diskning. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maleficum
2/8/17, 11:23 AM
#31

#30 Får låna hem Gletta då eller baka hos mamma och pappa isf ;) Fast har ju iof ingen glödhärd här hemma (något att testa på landet i öppna spisen kanske :P).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2/10/17, 10:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Satte ny deg i förrgår kväll. Orka inte ta fram assistenten igen så blanda för hand men försökte verkligen få allt ordentligt blandat. Vägde mjöl och surdeg och mätte vatten och hade i lite honung. Ställde det i extrarummet (var 12-13 grader där). Innan jag la mig passa jag på att vika degen några gånger (hade gått kanske fyra timmar och den hade jäst till typ dubbel storlek) och sen tillbaka till extrarummet. Planen var att vika igen igår morse men glömde helt bort den och kom bara på den igen när jag åkte hem från min kompis sent på kvällen. Vek den när jag kom hem några gånger (sen lät den stå i rumstemperatur). La min lergryta i blöt. Sen vek jag den igen (och då hade den hunnit jäsa upp sig igen) innan jag la ner den i smord lergryta. (Vet inte om jag vågat jäsa den tills i morse, kanske skulle flyttat den i kylen över natten?).

Var lite osäker på temperatur här så ställde in den i kall ugn och sen körde på mina vanliga 225 grader. Höjde lite senare till 250 för såg i lite andra recept att de kört på den tempen (eftersom det var rätt sent så hade jag inte riktigt tid att låta den stå jättelänge i ugnen) och tog ut efter lite mer än en timme. Lät den börja svalna i lergrytan och försökte sen plocka ut den (lite svårt men gick) för att testa (även om den inte var helt sval än) och sen fick den vila i grytan igen över natten.

I morse när jag skar ut en ny skiva såg den ut såhär =) Superfluffig (som en tvättsvamp nästan) och saftig (fast jag fuska och skar i den för tidigt igår). Dock känns det att jag gjorde anka sist i grytan för är en liten doft och vag smak av anka speciellt i botten. Skulle nog ställe den högre nästa gång och inte köra upp tempen för blev nästan lite bränt i botten men fin yta i ovankant. Nu får jag bara se hur det håller sig! (Ser lite torrare ut på bilden än vad det känns i verkligheten).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tjeja
2/10/17, 8:11 PM
#33

Härligt!  😃Kolla vad fint det blev!  😍🏆  Det ser faktiskt både fluffigt och saftigt ut. Inte alls degigt. Och hellre att det är fluffigt som kan torka än degigt som "stelnar" istället.  

Synd att det var anksmak kvar… eller… tja beror väl kanske på vad man vill äta brödet till? En ankgryta kanske det matchar bra? ;-) 

Men nu har du ju kommit på "knepet" lite för att få till rätt konsistens och känsla i brödet! Nu gäller det att kunna upprepa samma fina resultat lika dant igen några ggr så du liksom "lär" dig komma ihåg hur det görs. Sen kan du börja experimentera utifrån ett fungrerande gundkoncept så att säga! 👍

Jag  tänker/tror att honungen nog hjälpte till en del med jäsningen och vikningen hjälpte kanske till att fördela jäsningen i brödet.!?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maleficum
2/10/17, 8:26 PM
#34

Jo. Ska försöka hålla mig till samma ingredienser i samma mängd nu och hoppas på samma resultat innan jag börjar experimentera. Även om det kliar i fingrarna att börja direkt ;)

Ank smaken verkar avtagit lite nu när brödet stått och "luftat" och svalnat ordentligt. Inte helt störande men kanske inte helt önskvärt när man som jag gillar att äta macka med ost och jordgubbar/jordgubbssylt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Maleficum
2/11/17, 5:26 PM
#35

Har satt  en ny deg nu. Vägde inte denna gång men försökte få till ungefär samma konsistens som förra gången. Hoppas jag kom ihåg att ha i allt jag hade förra gången. Har en förmåga att glömma saker ibland (ja, jag lyckades faktiskt glömma både socker och saffran en gång när jag skulle göra lussebullar…) Tror det blev lite större sats denna gång också så får se om allt får plats i lergrytan eller som man ska testa järngrytan denna gång (är större) eller dela upp och grädda på olika vis och se hur det blir.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tjeja
2/11/17, 5:41 PM
#36

Lägg hälften i varje och jämför resultatet? Fast du behandlar båda deldegarna lika i övrigt förstås! Skulle vara spännande att se.

Sedan vet du ju nu från början i så fall precis hur stor "dubbel" storlek är i så fall… ;-) Eftersom en halva som blir dubbel storlek blir samma storlek som den hela från början.. hi hi.

Skämt å sido, det vore väl jättespännande att se hur det skulle bli med en halva i varje gryta? 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maleficum
2/11/17, 5:46 PM
#37

#36 Jo, skulle bli superspännande :) men vad jag förstått ska ju lerkruka ställas i kall ugn men när jag kollat så har de flesta lagt ned degen i en redan uppvärmd järngryta och det kommer ju innebära att den i järngrytan kommer få jäsa i rumsvärme lite längre än lergrytan (eftersom järngrytan isåfall måste hinna bli varm) men kanske blir tillräckligt liten skillnad att inte spela någon roll. Men ska låta degen få jäsa som en klump åtminstone tills imorgon så har en stund att fundera på det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2/12/17, 2:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Så har gräddat bröden nu. Kom på jag hade en liten järngryta också (dock glaserad vilken min stora inte är) så dela upp degen i de båda (lite mindre i järngrytan eftersom den är lite mindre).

Körde in lergrytan i kall ugn. När ugnen blivit varm (ca 20 minuter) så stoppa jag i resten av degen i den då varma järngrytan. Sen fick de stå i kanske en timme (satte tid på 40 minuter men höll på att byta vatten i akvarierna när klockan ringde så de stod nog inne ett bra tag till).

När jag öppna på locken såg de ut såhär!

Det i järngrytan lossna lätt. Det i lergrytan vill inte riktigt släppa så tänkte se om det går bättre när det svalnat ordentligt. Verkar dock rätt mörkt denna gång igen i botten och sidorna (satte gallret ett snäpp upp från förra gången) men verkar inte vilja få färg på toppen (kan väl lösas med att ta bort locket ett tag mot slutet antar jag). Får se hur de ser ut inuti när de är svala nog att skära i.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2/12/17, 5:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Nu har jag skurit i dem :) Den i lerformen blev mer svampig (till höger i bild). Kan berott på att den låg en stund i formen och jäste innan jag fick in allt i ugnen medan jag fick "vika ihop" den andra degsnutten för att få ner den i järnformen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tjeja
2/12/17, 5:35 PM
#40

Ja du.. brödet i lergrytan ser ju verkligen inte färdigt ut i #38. Du säger att det är svampigt. Hur smakar det då? Tycker ändå att det ser mer genomlagat ut än lilla brödet från järngrytan.

Över lag tycker jag nog att brödet såg mer lyckat ut förra gången än någon av dessa. Även om det var spännande att testa! :-) Kan tänka mig att brödet i lergrytan skulle blivit bättre om det fått stå inne lite längre och kanske helt utan lock sista 10-15 minutrarna?  Eller om det skall vara lock på över huvud taget..

Förstår att man skall ställa in lergryta i kall ugn för att grytan inte sakll spricka av plötslig temperaturväxling. Men alltså… Måste man stoppa i degen i den kall då?

Kan man inte lägga över degen i den när den redan stått inne ett tag och blivit varm? Funderar 🤔En eldfast from som dessa lergrytor är skall ju tåla  ganska stora tempväxlingar jue. Lite det som är poängen med dem tänker jag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maleficum
2/12/17, 6:44 PM
#41

De smakar bra båda två men det i järngrytan känns mer som färdigt bröd brukar vara i konsistens. Det i lergrytan har mer konsistens som när man gör tårtbotten med mycket potatismjöl i istället för vetemjöl. Inte så mycket anksmak denna gång och inte lika bränd i botten. Tror väl man ska ha lock på i början för att bevara fukt och sånt men ska nog testa ta av det sista minutrarna nästa gång och se om man kan få lite trevligare yta på det. Tror jag kan ha gallret ett snäpp till upp om jag bara har lergrytan (fick inte in järngrytan om man hade så). Vet inte det kan hjälpa med färgen på ovansidan om den står längre upp i ugnen. Skulle vara skoj att testa i varmluftsugn också och se om det skulle göra skillnad.

Vet inte om man måste ha degen i från början eller inte. Men alla recept jag sett så har man haft i dem i kall gryta.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Tjeja
2/12/17, 6:53 PM
#42

hade du av locket någonting första gången du körde i Lergrytan? För på de bilderna ser brödet i alla fall ut att ha fått lite mer färg.

Ja helt utan lock tror jag inte är någon större hit eftersom grytan är så tät i övrigt. Däremot en stund på slutet just för att toppen skall få lite trevlig färg. 

Hur hård är ytan nu på lerbrödet då förresten? Är den hårdare eller mjukare än när du inte bakat i gryta? (borde vara mjukare om nåt tänker jag spontant men kan ju ha helt fel.)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maleficum
2/12/17, 9:58 PM
#43

Hade inte av locket första gången, men hade lite varmare i ugnen (denna gång hade jag bara 200 grader eftersom det blev nästan bränt i botten förra gången) så är nog en ide att låta den stå lite längre och ta av locket mot slutet.

Förra gången när det nästan blev bränt vart det ju rätt hårt i botten men toppen var mjuk och fin. Denna gång var den mer mjuk runt om (eftersom den inte blev så bränd). Däremot åkte det brödet in i frysen när det svalnat av och jag tests skurit några skivor (äter inte såpass mycket bröd så det hinner ju bli rätt tråkigt om man har för mycket framme på en gång). Tror fördel med lergrytan är att det är mer fukt och man slipper risken med en snabb hård skorpa på toppen som sen gör att brödet spricker när det vill fortsätta resa sig (som det blev i järngrytan). Blir lite mer som typ skogaholmslimpa (om jag minns konsistens och sånt på det, var ganska många år sen jag åt det).

Hade jag haft mer plats i frysen hade jag nog testat sätta ny deg nu direkt! Men fyllde precis upp med nya matlådor. Hade inte ens plats för kladdkakan jag ska ha med i morgon så den fick hoppa in i kylen (förhoppningen är att den ska tina långsam så den håller sig "färsk" till imorgon). Ibland saknar jag min jättefrys jag hade förut, hjälper väl kanske inte heller att ena lådan i frysen är full med döda fåglar och djurmat…

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tjeja
2/12/17, 11:04 PM
#44

Ååh typiskt. Det är ofta utrymmet som sätter käppar i hjulen när man har kul! Roligt att följa ditt bakande i bilder också! Har själv aldrig provat baka surdeg i någon gryta så det blev lite extra roligt att följa. Och ja precis som du skriver att ytan är mjukare i lergrytan var det jag tänkte. 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maleficum
2/12/17, 11:19 PM
#45

Faktiskt rätt trevligt med mjuk yta. Vet annars när min bror bakat mycket surdegsbröd (och tidigare när jag gjort det) så blir det ganska hård skorpa som är lite jobbig att skära sig igenom och dessutom ger mig sår i gommen :) Undra om det finn minigrytor så man kan göra grytfrallor ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Carmarino
2/13/17, 8:54 AM
#46

#45 Visst finns det minigrytor - men det blir rätt dyrt om man ska baka många frallor. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maleficum
2/13/17, 11:40 AM
#47

Dem var ju inte speciellt billiga nej… Men man kanske kan hitta några billigare på en second hand butik :) Själv hitta jag ju min lilla Le Gourmet gjutjärnsstekpanna, helt oanvänd, för 80kr på second hand!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tjeja
2/13/17, 8:06 PM
#48

Men är det små i gjutjärn du vill ha eller är det eldfasta små porslinkarotter? Undrar om det inte går att använda små kaffekoppar liksom..?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Maleficum
2/13/17, 10:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Man skulle ju faktiskt kunna börja med att testa med kaffekoppar :) Kom på jag har två små lerkrukor man skulle kunna testa med (har dock inget lock till dem men man kanske kan använda nån kaffemugg eller nåt till det). Är nåt som jag köpt pickkalk och mineraler till duvorna förut.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tjeja
2/14/17, 11:01 PM
#50

De små krukorna ser ju perfekta ut! Frågan är bara om de tål värme. Något man vet att kaffekoppar vanligtvis gör. Men klart, risken att de spricker av tempskillnaderna kanske är svår att undvika ändå?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maleficum
2/17/17, 10:38 AM
#51

Nu verkar det som jag (som vanligt) lyckats döda min surdeg :( eller inte helt dödat men bra mår den inte. Den bubblar som den ska när den matas och sånt men den vill gärna skikta sig (så det blir vattnigt på toppen) och den stinker aceton! Går det att rädda eller är det bara att försöka få igång en ny? Nån som vet vad det är för fel som gör att de ofta vill skikta sig och/eller börja stinka aceton?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tjeja
2/17/17, 10:35 PM
#52

Låter som den kanske fått lite för lite mat så den hunnit förbruka nästan alla kolhydrater?! Då behöver den mer/oftare mat. Ibland hjälper det att ställa fram deggrunden i rumstemp och mata dagligen ett tag. 

En del börjar om med ny sur helt. Men man kan också spara en mindre del av den och mata upp den igen. Använder man surdegen ändå så blir ju gärna inte jäseffekten  lika bra eftersom surdegen börjat bli lite "överjäst" eller vad man ska kalla det. Det har bildats för mycket ättikssyra och bakar man på det blir det inte så gott med aceton/alkoholsmat i brödet heller.  

Endel påstår att lite yoghurt kan hjälpa att balansera upp det lite. Är ju värt att prova.  Men om det verkligen luktar mycket aceton kan det ju vara för sent för någon "quick fix". 

Spara en mindre del och ha den framme och mata dagligen  ett tag är mitt bästa "kur tips".

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: