Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 2962 ggr
perjoh
2017-01-21 12:54

Gräddningstid surdegsbröd / bröd med färskjäst

Jag har haft ett recept på lergrytebröd som fungerat väldigt bra. Nu har jag börjat med surdeg, så jag modifierade mitt recept så att jag använde mig av rågsurdeg i brödet och minskade lite på färskjästen. Brödet blev inte riktigt färdiggräddat i miten, fullt ätbart dock. Är det någon som har erfarenhet av rågsurdegsbröd kontra vanligt rågbröd och vet om gräddningstider och ugnstemperatur skiljer sig åt?

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Annons:
DesK
2017-01-21 12:57
#1

Jag bakar mycket med surdeg och en del med jäst, men jag har aldrig tänkt på att gräddningstiderna skulle vara olika. De skiljer sig mest åt beroende på storleken och formen på brödet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

perjoh
2017-01-21 13:47
#2

Vi har flyttat också, så det kan vara skillnad mellan ugnarna. Såg ett recept på lergrytebröd här på iFokus, då har jag i alla fall ett recept till med lite andra tider och temperaturer att laborera med.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

DesK
2017-01-21 14:02
#3

#2 Det kan mycket väl vara den, för dig, nya ugnen som spökar då. Här är en artikel om att baka i lergryta. Berätta gärna sedan hur det går för dig med bakandet 🙂

http://matbrod.ifokus.se/articles/4d712e09b9cb46221d044111-bak-och-mat-i-lergryta?articles-1

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

perjoh
2017-01-21 17:35
#4

Jag har i mitt recept kall ugn till 175°C, 90 minuter, stäng av ugnen och låt stå kvar 30 minuter till, så det blir till att ta lite varmare ugnsinställningar nästa gång.. Det känns ju som att lergrytebröd är svårt att få vidbränt, det finns större tidsmarginaler, bara man fått till att det blivit helt färdiggräddat. Om jag gör enligt exakt samma recept nästa gång är inte säkert, det lutar åt att jag provar med lingon i brödet.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Upp till toppen
Annons: