Annons:
Etiketterövrigttillbehörpålägg
Läst 1693 ggr
[Otippbar]
2016-07-09 23:42

Kvickrotsmjöl brödbak

Hej :) Jag har ett pärland utan potatis men med massvis av kvickrot i. Så nu när jag ska rensa upp det tänkte jag eventuellt ge mig på att mala mjöl av rötterna. Så, finns det någon här som har bakat på kvickrotsmjöl och har något recept på ett gott bröd? Tips och trix tas också gärna emot när det gäller tillvägagångssätt att t ex tillverka mjölet. Förvaring, hållbarhet osv…

Annons:
Carmarino
2016-07-10 12:18
#1

#0 För att icke-skåningar ska förstå kanske det är bäst att tala om att "pärland" betyder potatisland på rikssvenska. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Otippbar]
2016-07-11 22:59
#2

#1 Jag är inte skåning :). Jag undrade bara lite om kvickrotsmjöl och bröd, ifall mitt inlägg blev så pass oförståeligt.

Tant Grön
2016-07-11 23:16
#3

Pärer vet jag var det är fast jag är västgöte 😃
Vad spännande det låter med kvickrotsmjöl.  Du kan väl berätta sen hur det blev.

Jag gjorde en gång för länge sedan pannkakor på maskrotsmjöl. Minns inte om dom var goda.

[Otippbar]
2016-07-13 00:43
#4

Tant Grön, jo det blir roligt att testa detta. Jag återkommer gärna med en rapport :). Aha, jag visste inte att man kan göra mjöl på maskrosrot :). Blev pannkakorna beska i smaken? Du kanske inte minns förstås eftersom det var länge sedan.

Tant Grön
2016-07-13 10:08
#5

#4 Nej jag har glömt hur dom smakade, minns inte heller om det var bara maskrosrötter eller blandat med vetemjöl. Har för mig att dom skulle torkas eller rostas i ugnen först. Det var på 70-talet.

Upp till toppen
Annons: