Annons:
Etikettjästbröd
Läst 1751 ggr
Bill&Bull
1/20/16, 3:23 PM

socker i bröd

Ska baka bröd och i receptet ska det vara socker, min fråga är om sockret har någon funktion eller bara är för smakens skull tro? vill helst skippa det egentligen.

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
VildaVittra
1/20/16, 3:25 PM
#1

Socker är mat för jäst, men det brukar gå utmärkt utan, jäs bara lite längre.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bill&Bull
1/20/16, 3:31 PM
#2

Då vet jag. Tack

||My Love For Animals Is Immortal||

Anterrabae
1/20/16, 3:34 PM
#3

Det beror lite på mängden socker i receptet. Mer än 0,5 dl på 5 dl vätska så är det garanterat för smak. Mindre så fungerar det som jästmat. Oftast går det bra utan. Jag upplever dock att jag får bättre fart på jäsningen, och ett bättre resultat med någon matsked socker i degen. Den äts upp av jästen och ger ingen smak.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Tant Grön
1/20/16, 4:10 PM
#4

Kände en kille som gjorde det godaste vita brödet man kan tänka sig. Han använde inget socker och bara hälften jäst. Kan tänka mig att mörkt bröd kräver lite socker för jästen.

Anterrabae
1/20/16, 5:09 PM
#5

Att minska jästen är alltid bra :) mindre jäst och mer tid ger mycket godare bröd.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Tant Grön
1/20/16, 7:41 PM
#6

Jag tar alltid bara hälften så mycket jäst nu när jag bakar. Antingen det är bröd eller bullar. Tycker inte jästiden blir så mycket längre. Kanske en kvart, eller så.

Annons:
Anterrabae
1/20/16, 8:37 PM
#7

När jag bakar nu mera tar jag 1-2 krm torrjäst till 5-7dl degvätska. Det funkar det med, men tar lite längre tid. Max 1/4 av en färsk jäst.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: