Annons:
Etikettbakmaskin
Läst 8442 ggr
lkmf
2015-07-20 17:17

Hemmagjorde majskrokar?

Någon som vet något recept på majskrokar eller lär man köpa färdiga i butik?

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Annons:
Anterrabae
2015-07-31 18:16
#1

Jag har ingen aning om hur man gör sådant, så jag gissar att det är sådant man får köpa.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Intehärutandär
2015-08-05 17:02
#2

Ingen aning jag heller. Känns som att man lufttorkar på något vis för att få det fluffigt och torrt. 

Såhär står det om ostkrokar på alltomvetenskap;

_Med hjälp av torkad och mald majs görs en majsblandning med lagom mängd vatten. Blandningen transporteras i ett rör till en maskin som kallas extruder. Här värms majsen upp och utsätts för högt tryck. Den flytande majsmassan får passera ut genom en platt skiva med hål i. Då stelnar massan och blir till små avlånga bågar. Hur långa bågarna blir bestäms av knivarna som sitter vid munstycket.

Därefter bär det av in i en ugn för rostning. Då försvinner nästan allt vatten ur bågarna och de blir spröda och frasiga. Efter rostningen åker bågarna genom en trumma där de sprayas av en ostmix bestående av ost, druvsocker med flera ingredienser._

[AE.]
2015-09-23 17:16
#3

Menar du sådana man ger till små barn? Jag har bakat majskex till mina barnbarn, som blir nåt liknande, fast plattare :) 1 dl majsmjöl (inte majzena stärkelse, utan mjöl) 1 dl vatten 2 msk olja/smält smör 1/2 tsk bakpulver Rör ihop och klicka ut kex på en plåt. Grädda 175 grader ca 10 minuter. Låt svalna på plåten.

lkmf
2015-10-31 21:32
#4

Tack #3 det ska jag pröva..:)

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Upp till toppen
Annons: