Annons:
Etikettervetebrödkakorsöta-bakverk
Läst 16520 ggr
Tant Grön
2014-12-25 20:14

Hur länge håller sig saffran?

Köpte saffran från Tradera till förra julen. använde det i år och det smakade lika bra som förra året. Någon som vet hur länge det kan hålla?  Kan man frysa det?

Annons:
Kokburra
2014-12-25 20:17
#1

Ca 24 år kan det nog hålla. Och, ja jag tror att det går bra att frysa saffran. Jag gjorde det en gång när jag hade än väldigt massa, men den förlorade tyvärr en del av sin goda smak då dock.

VildaVittra
2014-12-25 20:18
#2

Flera år, det som påverkar exakt hur länge är saffranets kvalitet och förpackningens täthet. För vissa skördar är inte lika "smakstarka" som andra. 

Jag skulle inte frysa då det är en torkad produkt utan några större mängder fett i sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kokburra
2014-12-25 20:20
#3

Oj, såg nu hur fel jag skrev på #1 jag menade såklart 4-5 år! Det blev väldigt fel. Sedan tror jag inte att saffran kan bli "dålig" på det sättet utan den förlorar nog bara smak när den blir gammal"0.

Tant Grön
2014-12-25 20:47
#4

Så bra!  Då slipper jag äta paella varje vecka.  😃 Skall inte frysa det då. Om fyra år är det nog uppätet. Tror det var från Marocko, och mycket godare än det man köper i affären.

Intehärutandär
2015-01-02 20:05
#5

Saffran håller länge, som andra kryddor. Det är ju torkat och håller länge efter "bäst-före". 

Frysa torkad livsmedel behövs inte. Torkad betyder att man tagit bort vätskan ur livsmedlet. Och det är "konserverings"-medlet.

Gasoline
2015-01-06 11:21
#6

Jag brukar sällan kolla på bäst före datumet på mina kryddor, i huvudtaget. Det värsta som kan hända är att de smakar mindre, intalar jag mig iallafall.

Annons:
Carmarino
2018-10-25 12:38
#7

Nu när det börjar närma sig jul så börjar det bli dags att leta fram saffranspåsarna. Som övriga här har kommenterat så har jag inte märkt att saffranet blir dåligt, även om det passerat bäst-före-datum med råge. Det enda som händer är att smaken blir lite svagare. Så gillar man stark saffranssmak får man ta två påsar istället för en. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
2018-10-25 12:44
#8

Så bra denna tråden kom upp. Funderade just häromdagen hur gammal min saffran är. 

Saffran är ju giftig i för stora doser,  så här står det i wikipedia: "Torkad saffran är mycket känsligt för solljus och oxidering, men klarar av värme. Saffran är giftigt i större mängder, och den högsta rekommenderade dagliga dosen är 1,5 gram. Redan vid 5 gram kan man drabbas av bland annat kräkningar och blödningar, och vid 20 gram har man nått en dödlig dos."

Om man tar mer saffran för smakens skull, så kanske man inte skall äta för många lussekatter per dag. 🐱

Carmarino
2018-10-25 12:50
#9

Fast det är nog svårt att få i sig så mycket som den högsta rekommenderade dosen på 1,5 gram saffran per dag. Man brukar använda 1-2 påsar saffran i en hel vetedeg, vilket är 1 gram. Tror inte jag skulle orka äta upp så många bullar som det blir av en deg på en enda dag. 🙂

Fem gram är 10 påsar och så mycket tror jag inte någon använder varken i matlagning eller bakning. Dessutom tror jag att det hade smakat så illa att man inte hade kunnat äta det. Än mindre risk är det att få i sig 20 gram, vilket är 40 påsar, så jag tror inte det är någon risk att bli förgiftad av saffran faktiskt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
2018-10-25 14:12
#10

Mindes inte hur många gram en påse innehöll. Trodde det var mer.

Tant Grön
2018-10-25 14:44
#11

Åt den första lussekatten idag, blev så sugen p.gr.a. den här tråden. 🙂

Carmarino
2018-10-25 16:54
#12

Det är bara 0,5 gram saffran i en påse. Det brukar räcka för att få smak på bullarna - om man inte vill ha väldigt stark saffranssmak förstås.

Planerar att baka saffransbullar, men jag väntar nog några veckor till. Har fortfarande kanelbullar i frysen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-11-08 20:20
#13

Åt en köpesaffransbulle förra veckan .Det var ingen höjdare. Torr och smaklös. Förhoppningsvis blir det hembakta till första advent.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
2018-11-09 03:28
#14

Det brukar väl oftast inte vara särskilt mycket saffran i köpebullarna. Ibland är det till och med bara gurkmeja för att de ska se gula ut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-11-09 07:47
#15

#14 Jo det är så med de billigare .

Stolt ägare till fem La permer

Intehärutandär
2018-11-12 00:46
#16

#13 Vi bagare använder sällan älta saffran, utan flytande saffran som är mest äggule-ämne i.

Upp till toppen
Annons: