Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2495 ggr
ilenna90
11/21/14, 11:20 AM

förvara bröd under natten?

Jag har ett problem som jag hoppas nån kan hjälpa med. 

Vi brukar göra ett gott foccacia-bröd här hemma och det går givetvis bra att äta på kvällen när det är nygräddat. Men det blir alltid kvar så att det räcker till morgonen efter och det är där problemet kommer. 
När jag lägger det i en plastpåse (efter att det svalnat såklart) så har det blivit alldeles kladdigt på morgonen. Det har liksom nästan luckrat upp sig på sina ställen. Mjukt men kladdigt alltså.

Igår testade jag att linda in bröden i bakhanddukar istället och nu imorse hade det inte blivit kladdigt alls. Men istället hade det blivit alldeles hårt i kanterna (fastän dom varit helt inlindade.) 

Finns det alltså inget bra sätt alls att förvara bröd under natten så att dom fortfarande är fräscha morgonen efter?

Inga tips om att stoppa in i frysen alltså, utan bara något sätt att förvara dom på under natten. Tack :)

Annons:
VildaVittra
11/21/14, 11:27 AM
#1

Prova att stoppa brödet i en plastpåse från att det svalnat tillräckligt för att inte smälta påsen tills det är helt avsvalnat för att sedan förvara brödet i en bakhandduk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TanatosNyx]
11/21/14, 11:43 AM
#2

bakhandduk först, sen plastpåse över mot torkan. Handdukarna tar fukten och skyddar brödet 👍

ilenna90
11/21/14, 11:46 AM
#3

haha vad svårt det blir med 2 helt olika svar. Men uppenbarligen ska jag kombinera mina två tidigare försök :) 
tack

Intehärutandär
11/21/14, 5:55 PM
#4

Papperspåse är bra för frasigt bröd (t ex franskbröd och wienerdeg). Eftersom att papper andas, så måste man sedan stoppa papperspåsen i plastpåse under natt (- eller frys. ) Så prova papper först.

Upp till toppen
Annons: