Annons:
Etikettglutenfria-recept
Läst 2761 ggr
[Juel70]
7/30/14, 10:12 AM

Glutenfritt

Hej! Jag har fått diagnoses glutenallergi och behöver ändra min kost. Jag som förut ätit mycket mjöl och bröd av alla de sorter måste nu fixa eget bröd och andra ingredienser.

Jag har inhandlat majsmjöl och en glutenfri mix. Vad kan man göra av majsmjölet?  Är havre glutenfritt? kan man baka med det? (göra havremjöl?)

Tacksam för alla recept och tips! tack.

Annons:
Fridaaaa
7/30/14, 10:21 AM
#1

Finns glutenfritt havregryn, semper har 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Grace2009
7/30/14, 10:33 AM
#2

Havre är naturligt glutenfritt, men havren skördas med samma maskiner som tar hand om vete och i samma fabriker, så köper du vanliga havregryn kan de inte garantera att det är till 100% fritt från gluten. Sempers havregryn är dock helt rena :)

När man bakar glutenfritt kan det vara lite speciellt. Oftast behövs psylliumfröskal (fiberhusk) för att kunna knåda degen. Har du däremot ett vetemjölsbaserat recept som är naturligt kletig (så den ska klickas ut i form) kan du byta ut vetemjölet mot glutenfri mix eller annan glutenfri mjölsort, men ta lite mindre mjöl än receptet anger. Det brukar gå bra, men prova dig fram!

[Juel70]
7/30/14, 1:36 PM
#3

Tack för tips! Jag ska gå köpa fiberhusk. 

Nåt mer som kan tänkas behöva köpas?

Hur är det att baka med majsmjöl? Blir brödet smuligt? hårt?

Grace2009
7/30/14, 2:32 PM
#4

Jag tycker glutenfritt bröd är generellt smuligare än vetebröd. Vita bröd tenderar till att bara bli gegga i munnen tycker jag. Blir bättre om man slänger in lite frön i smeten så det blir ett grövre bröd. Jag har ett recept på glutenfritt "Rågbröd" som jag tänkt att baka, men inte tagit mig an det än så vet ej om det är bra. Jag kan skriva ner det här så kan du ju prova om du vill, eller om det inspirerar dig till ett eget bröd :) Personligen tänker jag byta ut äpplet mot torkade aprikoser för jag tycker det är så gott i bröd.

Glutenfritt "rågbröd"
1msk psylliumfröskal
1dl linfrön
1dl solrosfrön
2.5dl kokande vatten
2.5dl majsmjöl
1.5dl bovetemjöl
1dl pumpakärnor
2tsk bikarbonat
1tsk salt
25g jäst
0.5dl rivet äpple
1.5dl filmjölk
1.dl mörk sirap

1. skållning: blanda psylliumfröskal, linfrö och solrosfrön i en skål. Häll på kokande vatten och rör om. Låt svälla i 10min.
2. Blanda majsmjöl, bovetemjöl. pumpakärnor, bikarbonat och salt och rör ner i skållningen tillsammans med smulad jäst, äpple, filmjölk och sirap. Blanda väl så att jästen löses upp.
3. Häll den kladdiga degen i en oljad brödform (1.5 liter) och strö över bovetemjöl. Låt jäsa övertäckt i 30 min. Ställ in i ugnen på 250grader och sänk värmen till 200grader och grädda i 1 timme.

[Juel70]
7/30/14, 2:42 PM
#5

#4 Tack, Bokmärker receptet.  Ja, inte så kul med smuligt bröd. Kan det bli bättre ifall man fryser in och tar ut vid behov eller är det fortfarande smuligt då? 

Ja, man får kanske ha i lite frön och annat. Man kan säkert få brödet mjukare med oljor och annat från frön och sånt.

Grace2009
7/30/14, 2:50 PM
#6

#5 Grejen är väl den att du inte har nåt gluten som binder som trådar, istället binder du degen med endast stärkelse. Jag vet inte riktigt hur man ska bära sig åt med det där för att vara ärlig, men rapportera gärna hur det går för dig! 

Om det är ett alternativ för dig kan du ju kolla in diverse LCHF bröd. Där används det ofta mandelmjöl och massvis med ägg, så det blir också glutenfritt. Jag har aldrig provat själv men det kanske är något för dig?

Annons:
[Juel70]
7/30/14, 3:42 PM
#7

Tack får kolla in LCHF bröd. Aha är det stärkelse som binder.. då kanske man kan hälla i typ vatten efter riskok eller nåt. Man får experimenter lite.

Sehvrin
12/18/14, 6:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Jag skulle rekommendera bakboken "Friendly bread" som bara har glutenfria recept. De recept jag testat hittills (ett bröd, pepparkakor och pizza) har blivit bra (när jag väl följde receptet på brödet). Recepten är naturligt glutenfria, vilket jag tycker är lite roligare att baka än att använda färdiga mjölmixer.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anterrabae
12/18/14, 7:01 PM
#9

Har också bakat mycket glutenfritt, det finns en kategori här med naturligt glutenfria bröd och bullar. Det kan vara lite trixigt, men en grund att utgå ifrån är att man ska ha lika delar vätska och valfritt mjöl, 1/3-1/2 av mjölet ska vara ren stärkelse tex potatismjöl eller majsstärkelse. Och man binder ihop det med psylliumfröskal/husk så det blir som en deg. Det krävs ofta lite bakpulver för att dra igång jäsningen. Jäsningen är känslig för temperaturskillnader, så jämn ganska varmt. Brukar jäsa i ugnen med endast lampan tänd. Grädda ganska länge, på lägre temp. 45-60min på 175. Beroende på bröd. Innertemperatur runt 98grader. Så har jag gjort. Degen ska vara kladdig, men hålla ihop. Inte som smet alltså.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: