Annons:
Etikettglutenfria-recept
Läst 1967 ggr
tlover
6/30/14, 9:51 AM

Recept sökes glutenfritt rostbröd

Hej

Jag skulle vilja ha ett recept på ett glutenfritt rostbröd el mjuk limpa.

Jag är nybörjare på att baka glutenfritt så ett enklare recept skulle uppskattas (jag vet det finns ett recept men jag har varken tid eller ork just nu att lära mig att göra glutenfri surdeg tyvärr)

Det får inte heller innehålla mjölk el nötter.

Nån som vet nått bra recept?

l'm back

Annons:
VildaVittra
6/30/14, 10:00 AM
#1

Det här brödet har jag funderat på att baka (älskar majsbröd) men inte kommit till skott än, det lär ju gå att rosta. http://www.kungsornen.se/recept/brod/ljust-och-vitt-brod/bovete-och-majsbrod-glutenfritt/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
6/30/14, 10:04 AM
#2

#1 tack det var ett intressant recept, det innehåller honung också vilket ger det ett extra plus för oss 🙂

l'm back

Intehärutandär
6/30/14, 2:47 PM
#3

Detta innehåller mandel, menar Du nötter OCH mandel. Det innehåller också yoghurt & smör, men det finns ju mjölkfri yoghurt och smör. 

24 skivor 

4 dl mandelmjöl
4 dl pofiber
4 msk fiberhusk
3 tsk bakpulver
2 tsk salt
6 ägg
125 gram smör
5 dl fet yoghurt

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda de torra ingredienserna. Vispa äggen pösiga (det tar en stund). Smält smöret. Vispa ner smör och yoghurt i äggen och rör till sist ner de blandade torra ingredienserna. Låt degen svälla i 10 minuter.
Smörj en form och klä med bakpapper, klicka ut degen. Pensla med mjölk och strö vallmofrön över. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter. (innertemp 90 grader). Känn efter med sticka att den är klar. Låt gärna brödet stå kvar på eftervärme en kvart.

tlover
6/30/14, 3:25 PM
#4

#3 Ja jag menar nötter och mandel (korsallergi därför blir det lite konstigt), mandel reagerar jag nästan mer på än nötter

l'm back

Besserwissern
7/3/14, 11:14 PM
#5

Brukar köra på det som står på sempers paket, inte alltid med deras mjöl dock

1 jäst (brukar ta något mindre)

4 dl vatten

0,5 dl olja

1 tsk salt

1 tsk brödkrydda (Icas egna tycker jag är godast)

Rör ihop spektaklet och tryck ner i en smord brödform, låt jäsa 30  minuter och grädda sedan i 30 minuter 250 grader.

Tycker det är en bra grund som med enkelhet kan modifieras efter egen smak.

Själv kör jag på mjölk istället för vatten, eller skicka i ett ägg, en näve russin eller vad man nu vill ha. Och det är simpelt, jag rör ihop allt med en trägaffel i en stor kastrull.

Upp till toppen
Annons: