Annons:
Etiketterrådtips
Läst 8755 ggr
JontaK
6/4/14, 12:50 AM

Hur förvarar ni brödet?

Har sedan min förra "bakperiod" för några år sedan funderat på den optimala förvaringen av det hembakta brödet.

Just nu bakar jag mest olika varianter av surdegsbröd på rågmjöl. Efter att dessa svalnat lägger jag dem i papperspåsar, där får de ligga över natten för att sedan hamna i plastpåse.

Detta är absolut inte optimalt då bröden förlorar sin fina konsistens, i pappåsen tenderar de att bli hårda fort för att tvärtom mjukna i plastpåsen.

Berätta gärna, och kom med tips, om hur ni förvarar era bröd!

Annons:
VildaVittra
6/4/14, 1:02 AM
#1

Surdegsbröd ställer jag på på skärbrädan med snittytan neråt, sedan sveper jag in brödet i en kökshandduk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JontaK
6/4/14, 1:03 AM
#2

#1 Hur länge har du det förvarat på det viset?

Håller sig konsistensen?

VildaVittra
6/4/14, 1:09 AM
#3

Allt ifrån nån dag upp till någon vecka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Intehärutandär
6/4/14, 1:25 PM
#4

Vi fick lära oss i skolan (bageri) att frasiga bröd, t ex frallor och wienerbröd ska packas i papperspåse, med plastpåse ytterst. 

Att linda dem i kökshanddukar funkar också i vissa fall. 

Jag har allt bröd i frysen, då vi sällan äter bröd här. Bara mannen och han tar ut två skivor på morgonen, så tinar medans han gör sig i ordning för jobb.

Gasoline
6/8/14, 7:29 PM
#5

Jag brukar förvara brödet i antingen bakhandduk eller plastpåse. Men finner det svårt att hitta ett förvaringssätt som håller brödet i samma konsistens som det var när det var nybakat och avsvalnat.

balkongodlare
6/9/14, 10:33 AM
#6

Jag bakar på helgen och det brödet räcker i en vecka. Vi fryser in brödet i plastpåsar med en lagom stor bit att den räcker ungefär 2 dagar i varje påse. När det tar slut tar vi fram en ny påse som får tina i rumstemperatur över natten. Brödet förvaras alltid i plastpåse efter det har svalnat. 

Skorpan blir sig aldrig helt lik förstås, men rostar man brödet blir det riktigt gott ändå.

Annons:
Linnebutiken i Ätran
6/23/14, 10:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har ett förslag: jag använder alltid mina linne brödpåsar, läs om dem här: http://textilbloggen.se/tag/brodpasar/

Ria74
6/24/14, 11:47 AM
#8

Jag förvarar brödet i antingen en plastpåse eller i en handduk i skafferiet.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Gasoline
7/1/14, 5:05 PM
Upp till toppen
Annons: