Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1539 ggr
leemland
5/21/14, 7:29 PM

Bullrecept utan mjölkprotein?

Finns det någon här inne som har ett smaskigt recept på bullar/frallor, vad ni nu kallar det, som är helt fritt från mjölkprotein? 

Eller man kanske skulle kunna göra om detta så att det blir fritt från mjölkprotein? http://leemland.blogg.se/2013/may/ett-litet-recept.html#comment 

Hur gör jag i så fall? Vad byter jag ut de mot etc ?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
fridaas
5/21/14, 7:34 PM
#1

Brukar göra enligt "vanligt" bull/bröd recept men byta ut mjölkprotienet mot havredryck istället. Står det smör tar jag mjölkfritt margarin istället

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

leemland
5/21/14, 7:38 PM
#2

#1 Okej. Tack för svaret! :) 

Men mjölkfritt/laktosfritt funkar inte , måste vara helt utan mjölkprotein och det finns det i laktosfria produkter.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

fridaas
5/21/14, 7:41 PM
#3

Det är inte mjölkprotien i varken mjölkfritt margarin eller havredryck ;) vet skillnaden på laktos och mjölkprotien, då vi har en dotter som är mjölkprotiensallergiker.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

IdaT
5/21/14, 7:43 PM
#4

Bakar jag fikabröd brukar jag använda rismjölk, den är lite sötare än havremjölken, men det beror självklart mycket på tycke och smak. Till matbröd skulle jag använda havremjölk.
Mjölkfritt margarin finns och det är just mjölkfritt (dvs helt utan mjölk och kan därför inte innehålla mjölkprotein) och inte laktosfritt. Carlshamn till exempel har ett blårandigt paket med mjölkfritt margarin.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

leemland
5/21/14, 7:45 PM
#5

Okej. Nej i havredrycken visste jag att de inte va mjölkprotein 😛 

Men visste inte om de i margarinet. 🤪 Har fått uppfattningen att det inte fanns något "smör/margarin" som va utan mjölkproteiner 🤪 
Tack för svaret! Detta underlätta väldigt mycket för min bakning 😃

Då kan jag köra på det receptet jag länkade till utan problem va? Om jag bytar vanlig mjölk till havre och vanligt margarin till mjölkfritt!? 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

fridaas
5/21/14, 8:00 PM
#6

#5 nej smör finns det inget som är mjölkfritt, men margarin finns. Ja jag hade bara bytt mot havredryck och margarin i det receptet.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
leemland
5/21/14, 8:09 PM
#7

#6 Tack så jättemycket! 😃
Nu lärde jag mig något nytt och så underlättade det något fruktansvärt när jag ska baka 🙂 Trodde det skulle bli mer invecklat om man skulle baka allergivänligt 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

fridaas
5/21/14, 8:25 PM
#8

#7 det är lättare än vad man tror när man väl kommit in i det. Så länge man använder sig av så rena ingredienser som möjligt så går det :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

leemland
5/21/14, 8:30 PM
#9

#8 Vad bra :) Ska kolla upp allt nu inom dom närmsta dagarna så jag gör rätt :P 
Men om man ska baka en kaka- då är det bara att byta ut till havremjölk och mjölkfritt margarin där också? :P 

Tack än en gång! :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

fridaas
5/21/14, 8:32 PM
#10

#9 jag gör det iaf.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

leemland
5/21/14, 8:35 PM
#11

#10 Okej vad bra :) Tack än en gång! :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Intehärutandär
5/21/14, 9:18 PM
#12

Vattfrallor har Du t ex http://lata-mammans-receptblogg.blogspot.se/2007/04/frasiga-frallor.html 

I butik kan det oftast finnas två olika franskor; Mjölk och vatt(en)franska. Vilken sort det är ser man på inkromet. Om det är små fina bubblor och brödet känns tyngre, eller stora bubblor - ja i princip bara luft i brödet. Det har vi nog flesta varit med om, att man skurit isär en rundriven franska och bara funnit luft i den. :)

leemland
5/21/14, 9:37 PM
#13

#12 Tack för receptet! Ska kolla in det också! :) 

Ja då blir man lite irriterad när det är så -

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: