Annons:
Etikettbakprat
Läst 1254 ggr
Gasoline
2014-05-15 22:08

Bröd till maten

Brukar du äta någon form av bröd till maten? Det vore även intressant att veta om det är hårt eller mjukt bröd :-) För de som surfar via mobilversionen så är detta en undersökning.

Annons:
fulifuli
2014-05-15 22:10
#1

Vi äter mycket sällan bröd till maten, men ibland består ju maten mer eller mindre av bröd, såsom pizza eller varma mackor. Vet ej om det räknas annars har det väl hänt att man haft mjuka frallor till soppa. 🙂

JontaK
2014-05-15 22:47
#2

Alltid! Till i stort sett all form av mat (utan möjligtvis plättar) MÅSTE jag ha bröd.

Det var jobbigt då jag höll mig till lite striktare lågkolhydratkost, nu när jag släppt på tyglarna ligger den kära mackan ständigt jämte tallriken. Helst ett mjukt, grovt bröd med minst fyra skivor ost!

Intehärutandär
2014-05-15 22:56
#3

Väldigt sällan då jag inte tål kolhydrater och gluten. Men visst är källarfranska med ost väldigt gott till soppa. Och vörtlimpa till jul/påsk. Fast som sagt, så får jag hemskt ont då - så njutningen är sällan värt det. Trist!

Gasoline
2014-05-16 08:12
#4

Jag äter aldrig bröd till/i maten under vardagar. Till helgen kan det dock slinka ner maträtter innehållande bröd, tex hamburgare eller taco.

fruktgumman
2014-05-19 10:01
#5

 Bara till jul. Tunnbröd med julskinka

Cragan
2014-05-25 19:04
#6

är lite varierad av vad det är för bröd till maten när jag äter bröd till.

men en av dom bästa är knäckebröd med rödbeta men det kräver sin gryta 🤤

Annons:
CelsiusT
2014-06-03 17:54
#7

Bröd till maten i form av att det ingår i maträtten som hamburgare/korv/taco/pizza osv, ja det händer ju lite då och då fast det är inte direkt vardagsmat här.

Men när jag läste inlägget så tänkte jag så som man ofta får på buffé att det serveras painriche eller ett mörkare bröd till som tilltugg. Det händer, men beror lite på vad det är för mat. Vissa maträtter så tycker vi det är gott med vitlöksbröd till, eller att man är rädd att det inte riktigt ska räcka så då fyller vi ut med painriche. Men annars har vi oftast problemet med att vi båda äter för mycket, så det är sällan vi upplever att vi behöver extra mat till.

Dock är jag uppvuxen med att det nästan alltid fanns knäckebröd och smör framdukat till middagen. Vet inte om man var snålare på maten förr eller om man åt mer förr? Men det var ofta man tog lite knäckebröd till maten.

Jag ser bröd som utfyllnad, för att man ska vara säker på att bli mätt. Ställer gärna fram det till maten om man har gäster, men inte till vardags hemma, då vi försöker att bara ställa fram precis det vi är i behov av för att inte äta för mycket (bröd är ju så gott så det slinker gärna ner om det finns framme).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: