Annons:
Etikettervetebrödkakorsöta-bakverk
Läst 4115 ggr
Madelone
5/9/14, 2:18 PM

vad är din favoritfyllning i bullen?

Hej på er. Är nyfiken av mej och undrar vilken fyllning i bulle som är eran favorit. Själv älskar jag kardemumma. Så minna bullar får offta en fyllning med smör , farinsocker, strösocker och kardemumma.

Annons:
Gasoline
5/9/14, 2:20 PM
#1

jag gör alltid vaniljbullar. 

Hade faktiskt tänkt att prova nutella fyllning någon gång, det låter väldigt rott. 🙂

JontaK
5/9/14, 2:20 PM
#2

Alla varianter innehållandes kardemumma! Sambon äter det inte alls dock så när det ska bakas blir det i stort sett alltid klassiska kanelbullar.

Madelone
5/9/14, 4:49 PM
#3

Alltid funderat på om det är gott med nutella i bullar. Har heller inte testat det.
Min bror skulle alltid ha kanelbullar när han va liten. Så det fanns alltid hemma. Nu är det den tråkigaste som finns kanelbullen. Men det är väl för att jag har ärtigt det så mycket att jag inte tycker kanel är speciellt gott längre.

Gasoline
5/9/14, 5:04 PM
#4

#3 kan helt hålla med Ang kanelbullen, tyvärr.

Tant Grön
5/10/14, 11:35 AM
#5

Hur kan man tröttna på kanelbullar?

Jag brukar annars variera med att smälta honung, blanda med smör, kardemumma och lite starkt kaffe.

Madelone
5/11/14, 8:25 AM
#6

#5

Det låter som något min sambo skulle gilla.

Annons:
Intehärutandär
5/11/14, 4:05 PM
#7

Jag gör hälften kanel, hälften vanilj hemma. Barnet och karln älskar kanel, medans jag föredrar vanilj. På jobb (bageri) föredrar jag pistageremons eller nötcreme.

Anterrabae
5/12/14, 10:14 AM
#8

Jag älskar saffransbullar fyllda med vanilj. Alt vanilj och kardemumma. Givetvis med smör och socker. Annars är Pizzabullar gott… Och "vanliga" med kardemumma i degen, fyllda med vanilj eller kanel. Har även ätit polkagrisbullar, nutellabullar, citrusbullar och myckwt mer. *lyrisk*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

TinaNordberg
5/14/14, 6:28 PM
#9

En blandning med smör, riven mandelmassa och farinsocker, särskilt gott i saffransbulla.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Gasoline
5/14/14, 7:27 PM
#10

Hittade ett recept på jordnötsbullar (bullar med jordnötsfyllning), det låter spännande och ska testas 🙂

nickiee
5/21/14, 7:14 AM
#11

olika gillar många

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

JontaK
5/21/14, 10:13 AM
#12

#10 Det låter intressant! Har du bakat jordnötsbullarna än?

Gasoline
5/21/14, 11:54 AM
#13

#12 nej, har inte hunnit. Kanske i helgen :-)

Annons:
JontaK
5/21/14, 11:59 AM
#14

#13 Ser fram emot en recension!

Gömde tillägga att min absoluta favorit är "sockerbullar" (som vi säger här), eller vaniljbullar som jag tror är ett vanligare namn. Alltså runda bullar fyllda med vanilj/smörkräm.

Har själv en fundering att baka den här typen av bullar men använda dinkelsikt samt göra en fyllning baserad på en klassisk smörkräm men smaksätta med apelsinsaft och skal.

Frågan är om jag kan få en dinkelbulle "fluffig" nog för att kunna fylla den med krämen…

Madelone
5/21/14, 3:06 PM
#15

Kärt barn har många namn. :) Vanilj bulle, krämbulle och Parise bulle som vi kallar den på bageriet. Farligt god.
Har inte erfarenhet av att baka på dinkel. så vet inte rickigt hur det brukar bli. Men har för mej att dinkel sa ha lite samma egenskap som vete. Så tror det går. Men om man låter dom jäsa lite längre kanske det går. Men inte så dom blir över jästa. På bageriet för vi en rask deg först till pariser bullarna. Som får jäsa en halvtimme innan vi gör klart bulldegen. Vet inte om man kan göra det när man bakar med dinkel och hur det skulle bli. men om det är som vete typ så borde det gå tycker jag.  Men kanske står någons stans på nätet om det.

Madelone
5/21/14, 3:09 PM
#16

http://www.matkick.com/2013/11/tips-pa-lyckat-brodbak-nar-man-bara.html Står om dinkel bakning på den sidan. Kanske kan hjälpa lite. :)

Intehärutandär
5/21/14, 5:31 PM
#17

#14 Kom ihåg att smörkräm smälter i ugnen. :) Annars låter det väldigt gott med apelsinfyllning. Du kan också doppa dem i kokos. Det passar ju bra med citrus.

Vi säger vaniljbulle, ett till namn är solskensbulle.

JontaK
5/21/14, 10:49 PM
#18

Långt upp mot 20-årsåldern trodde jag en vaniljbulle var en sån där tunt flätad sak med massa socker på. Har för mig att de saknar fyllning men är smaksatta med vanilj, har glömt det riktiga namnet.

Sockerbulle var det enda namnet jag använde förr, kul när jag flyttade till en annan stad som 20-åring och fick peka på bakverken inne på bageriet. 😃

#15 & #16 Helt suveräna tips för en nygammal bakentusiast!

#17 Har bakat dessa bullar på vanligt vetemjöl men det är många år sedan. Har för mig jag gjorde en smörkräm som jag tryckte in i den avsvalnade bullen. Kokos är ingen personlig favorit men ihop med apelsin lär det funka.

Ska ge mig på det här i helgen, har ändå en surdeg som matas för att vara klar på lördag. Får ta en rejäl bakdag då om den sämre hälften godkänner det. 😃

Intehärutandär
5/22/14, 10:16 AM
#19

#18 Exprimentera på! :) Okej, man spritsar i vaniljkräm innanman gräddar, tänkte att Du skulle göra detsamma med smörkräm. Då blir det tokigt. :) Tror Du tänkte på Säterknut. . .eller vanlig vetebulle med vanilj(socker)fyllning. "Flätad" bulle.

JontaK
5/23/14, 1:03 AM
#20

#19 Det här projektet får tänkas igenom lite innan mjölet åker i bunken. 😃

Det som uppenbarligen kallas säterknut är det jag menar ja, tack! Bodde i Borås ett par år och på det lokala bageriet kallades detta fantastiska bakverk dock något helt annat.

Annons:
Upp till toppen
Annons: