Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2164 ggr
Gasoline
2014-03-21 07:13

Klättrar på degkroken

Ni som använder en köksassistent när ni bakar bröd, klättrar degen upp på krokarna? Hur kan och göra för att undvika det? Eller blir det helt enkelt så med maskin?

Annons:
LinaLj
2014-03-21 07:41
#1

Nu vet jag inte hur din assistens ser ut men har du satt krokarna på "rätt sida". På min är det så att degen kan klättra men byter jag då degkrokarna så klättrar den inte. Jag kommer aldrig ihåg vilken som ska sitta var.

Gasoline
2014-03-21 08:22
#2

#1 har tyvärr bara en krok på min maskin, det är en nyare variant med roterande och surrande krok istället för fasta krokar som snurrar medans skålen snurrar, hänger du med? Kan ta kort sen. Kanske inte bästa maskinen för brödbakande (eller något annat heller tyvärr). Eller så kanske det är degen det är fel på? Deg kanske inte fungera bra med den tekniken helt enkelt?

Inkanyezi
2014-03-21 09:06
#3

Då har dom vridit kroken fel. Kroken är ju som en korkskruv, och om den skruvas åt ena hållet så klättrar det och om den snurrar åt andra hållet så trycks degen neråt. En del handvispar har krokar som bara går att sätta i rätt, genom att de är lite olika där man trycker in dem, men på de flesta kan man sätta dem fel, och då har man strax alltihop där uppe.

Gasoline
2014-03-21 09:20
#4

#3 ja, det låter ju vettigt. Går tyvärr inte att vända på den, med det är något jag ska ha i åtanke när/om jag köper en ny.

ler
2014-03-21 13:40
#5

Nej det är väl svårt att blanda ihop1 grej. Är det 2 så kan dom så klart komma i fel hål, kanske är skruvningen åt fel håll från fabriken? Köpte en elvisp nyligen och den drog degen bakifrån i stället som på den gamla framifrån, irriterande, jag är inte säker på att det alltid är helt genomtänkt!

Anterrabae
2014-03-22 16:52
#6

Vad är det för märke? Vet att vissa märken har det problemet mer än andra. Når kroken ner i botten på bunken? På min typ av maskin så klättrar degen om kroken inte når ända ner. Det brukar då finnas en mutter vid fästet är man sätter fast kroken så att man kan sänka den. När det gjordes slutade degen klättra. Dessutom blev den bättre knådad.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
ler
2014-03-22 19:27
#7

Det låter ju bra.

Gasoline
2014-03-26 17:28
#8

Sakta men säkert, såhär ser degkroken ut (gör mandelkubb, därav mjölk och ägg). Degkroken snurrar medurs och kroken är åt samma håll. Det är nog därför degen klättrar :-( Men då har jag lärt mig vad jag ska titta efter till nästa gång jag ska köpa bakmaskin :-)

Upp till toppen
Annons: