Annons:
Etikettjästbröd
Läst 2330 ggr
jagga-ewe
3/11/14, 9:01 PM

limpan som blev en brödkaka

Jag bakade bröd här ikväll. Vanligt jäsbröd. Ljummen degvätska, färskjäst, mestadels vetemjöl special. Verkligen standardbröd. Gjorde dels några små frallor att äta till kvällsmat, dels en flätad limpa. Frallorna blev jättebra. Limpan jäste så fint, blev enorm!

Ställde in den på 225 grader ungefär, sänkte genast till 180. Så brukar jag göra med limpor. Efter en liten stund hade den fått fin färg, så jag la över en folie för att hindra den att bli mörkare. Så brukar jag oxo göra med limpor.

Ytterligare en stund senare tog jag ut den för att kolla tempen. Allt såg bra ut, men den var bara uppe i 85 grader, så lite mer behövdes. Den kändes dessutom kletig på brödtempen. På med folien igen o in i ugnen. Ca 5-7 min senare tänkte jag att den borde va klar.

Nu hade min fina höga limpa sjunket ihop och låg platt som en spätta på plåten! Hade jag avsett att göra brödkaka hade jag varit nöjd, men var f--n tog min limpa vägen? Nånting hände där, de sista minutrarna, med temp över 85 grader invändigt. Jag fattar inte vad!

Nu, när brödet hade svalnat, skar jag upp "brödkakan" för att lägga den i plastpåsar. Den ser degig ut, så där lixom ihopgeggat i mitten. Vilket kan förklaras av att den sjönk samman så, men jag fattar fortfarande inte VARFÖR den sjönk ihop?

Nån som har en teori?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Gasoline
3/11/14, 9:10 PM
#1

Oj, vad märkligt 🤔

Har ingen bra förklaring, men är nyfiken på vad man kommer fram till 🙂

[kerstinthemilklover]
3/15/14, 10:41 AM
#2

I bland händer sånt här. Otur kallas det och det händer oss alla.
:)
Jag skulle gissa att brödet kanske vart lite överjäst och lite för stort för att hinna gräddas i tid.
Sedan kan faktiskt termostaten på ugnen visa fel så det skulle kunna vara tekniskt trassel också.

Jag skulle skiva upp brödet och köra skivorna i brödrosten för att undvika allt för degiga smörgåsar.

Gasoline
3/15/14, 10:45 AM
#3

#2 smart att rosta, det ska jag prova nästa gång mitt bröd inte blir riktigt klart. Tack :-)

[kerstinthemilklover]
3/15/14, 10:47 AM
#4

#3 Ja det är ganska fiffigt, man får dessutom känslan av nybakat när man tar sitt frusna bröd i rosten. Nästan som om det var planerat och inte alls ett misstag. :D

Intehärutandär
3/15/14, 11:50 AM
#5

Knackade Du på brödet innan Du tog ut det ?

jagga-ewe
3/15/14, 10:31 PM
#6

Svårt att knacka på det i ugnen, det är så varmt där… :P

Jag kör aldrig med knackandet, jag tempar brödet. Litar mer på tempen än på ljudet, faktiskt. Och om det inte framgick från start: Jag kollade till det, det var inte klart så jag lät det vara kvar i ugnen. Det var där, i ugnen, som det sjönk ihop.

Det var inte degigt som i kletigt, det var mer som överjäst i så fall. Att skiva det för att lägga i brödröst hade varit svårt, det var mer av en brödkaka. Alltså skars det i bitar som klövs på mitten och åts. Som vilken brödkaka som helst. Funkade, men är ändå irriterad över att min fina limpa blev en padda.

Eländet behagade dessutom börja mögla ovanligt fort, så nåt fel var det på spektaklet. Nu ligger det i komposten o skäms.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Intehärutandär
3/16/14, 7:30 AM
#7

#6 Jag som bagare har aldrig hört talas om att mäta brödet sådär. Vi knackar på våra stick, det är ett säkert kort. Därav frågan. :)

jagga-ewe
3/16/14, 9:02 AM
#8

#7 Men då har du säkert en gång fått lära dig av nån som VET hur det ska låta, eller hur? Knappast nåt du LÄST dig till? Vi som inte har bagarutbildning har inte alltid förmånen att lära oss av nån annan kunnig. Kolla filmer på dutuben, visst, men hur bra är ljudåtergivningen i dina PC-speakers? Däremot finns det gott om litteratur som anger att 94 grader är rätt för vitt bröd och 96 för grovt bröd. Med jäst, f-n vet vad det ska va för surdeg, sånt har jag inte gett mig på.

Att läsa att "det ska låta ihåligt" är lika bra råd som "du känner när degen är lagom arbetad". Jomenvisst, jättebra om man fått lära sig det i praktiken, men idiotiskt att läsa sig till. "Lagom" är den värsta beskrivning som finns, och mätmetoder som bygger på våra egna sinnen är värdelösa. Ta bara "fingerljummet" som mätmetod. Jag har inte direkt värmeokänsliga smenävar, men jag kan inte säga skillnad på 42 och 35 grader. Jo, om jag har ena näven i det ena o andra i det andra, då kan jag det. Men från ena dan till andra - no way! Så bakar jag med varm degvätska kollar jag värmen med stektempen. Känner jag på det med fingret tycker jag det är varmt. Fingerljummet har jag aldrig upplevt nåt vara. 

Ska gå ner nu o baka ut en nattjäst deg, till frulle. Brukar få bli småbullar. Ska testa att knacka dem o se om jag hör nåt. O för att vara på "säkra sidan" (jag vet,  säkra ovetenskapliga metoder är en oxymoron i sig) ska jag ta ut o knacka dem innan de är klara med. För att se om det hörs nån skillnad.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[kerstinthemilklover]
3/16/14, 9:39 AM
#9

#8
Smart att mäta temperaturen. Det gör brödbagaren som skrivit boken jag bakar efter också. 
Du skulle kunna testa att mäta temperaturen och knacka på brödet. För att ta reda på hur det låter när du är nöjd med ditt bröd. På så vis får du din egen referensram! :D

Anterrabae
3/18/14, 9:17 AM
#10

När man öppnar luckan på ugnen och trampar det ofärdigt och dessutom lite överkäkar, blir det ganska ofta att det kollapsar inne i ugnen igen. Vet att det är extra lätt med glutenfritt. Fö har jag lärt mig 96 grader för vitt och 98 för rågbröd/grovt. :) kolla tempen och knackar för att dubbelkolla :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Inkanyezi
3/19/14, 9:41 PM
#11

Och så - har du sten i ugnen?

Jaså inte, då finns förklaringen där.

Alltså, hitta hos någon som hanterar sten, trädgårdsfirma, byggfirma, gravstensfirma, en slät sten lagom tjock, som går in i ugnen. Lägg den där. Så sätter du på ugnen och låter den komma upp i temperatur.

När du har knådat din deg och låtit den jäsa ordentligt, så tar du den på brödspaden och skyfflar in den på din sten, och voila - se till att din sten inte ligger för högt i ugnen, för brödet kommer att resa sig. Placera den nära bottenvåningen.

http://stockmansbrod.blogspot.se/2010/09/bakstenar.html

Det du fick var vad som brukade kallas döbbakt bröd på bageriet där jag en gång jobbade. Det blir när man öppnar ugnen och tar ut innan det är klart och sedan stoppar in det igen.

Upp till toppen
Annons: