Annons:
Etikettbröd-med-bakpulver-eller-bikarbonat
Läst 2702 ggr
kanina90
2014-02-07 13:58

bakpulver vs bikarbonat

Kan man erätta bikarbonat med bakpulver istället när det står bikarbonat i receptet?

Annons:
indra-bus
2014-02-07 14:09
#1

De har jag undrat många gånger.

Vad är skillnaden?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Intehärutandär
2014-02-07 16:47
#2

Bakpulver innehåller bl a bikarbonat. Bakpulvet vill man ha till mjuka kakor, medans bikarbonat ska användas till småbröd för få dem spröda. 1 tsk bikarbonat = 2 tsk bakpulver.

Gasoline
2014-02-19 19:45
#3

#2 tack, har alltid funderat på vad det är för skillnad egentligen. Skulle man kort och gott kunna säga att bakpulver är ett utblandat bikarbonat?

balkongodlare
2014-02-20 09:28
#4

Bikarbonat, eller natriumvätekarbonat som den kemiska föreningen egentligen heter, är precis det, en kemisk förening. Blandar man bikarbonat med en syra delar den upp sig och bildar bland annat koldioxid, vilket gör brödet luftigt.

Bakpulver består av bikarbonat och en syra, dvs något ämne som blir surt när det blandas med vatten. Dessutom brukar bakpulver innehålla stärkelse (potatismjöl eller majsmjöl).

Eftersom bikarbonaten behöver en syra för att reagera ordentligt fungerar det bra i degar där man har något surt, tex filmjölkslimpa. I degar/kakor med mjölk eller vatten som vätska får man ta bakpulver istället. Då regerar vattnet med syran i bakpulvret och det sätter igång bikarbonaten och man får en luftig kaka.

Detta enligt vad jag minns från kemin i skolan.

Upp till toppen
Annons: