Annons:
Etikettervetebrödkakorsöta-bakverk
Läst 3201 ggr
Intehärutandär
2/6/14, 1:21 PM

Semmelbröd/Karlsbader.

Jag gillar inte de tunga semmelbullarna med kardemumma som man kan köpa färdiga - och oftast får på Café också.

Använder mig bara av Karlsbaderdeg hemma som är ett bröd från forna Tjeckoslovakien. Och staden Karlsbad. 

Brödet känns tungt i vikt, men lättare för magen. 

Tid: 1½ h.

Ca 20 st. 

25 g jäst.

100 g smör eller margarin.

2 dl mjölk.

1 krm salt.

3 msk socker.

4 äggulor.

ca 7 dl mjöl.

1 tsk bakpulver.

Pensling:

Ägg.

1. Smula jästen i bunke och häll på ljumt degspad (fett och vätska). 

2. Tillsätt salt, socker, äggulor och det mesta av mjölet blandat med bakpulver. Arbeta tills degen släpper kanterna. Strö mjöl över degen och låt jäsa övertäckt, ca 30 min.

3. Ta upp på mjölad bänk. Arbeta in mer mjöl. Degen ska vara lätt, smidig och så lös som möjligt. 

4. Forma till 20 bullar. Lägg på plåt med bakplåtspapper. 

5. Jäs under bakduk, ca 20-30 min. Pensla med ägg.

6. Grädda mitt i ugnen i 250 C, 5-8 min. Varmluft - 225 C, ca 10 min.

Strö ev på lite pärlsocker innan gräddning. Kan också formas till kringlor, uteslut på pensling och pensla de nygräddade kringlorna med lite smor och doppa i strösocker. 

Eller gör som jag. Gröp ur, blanda inkromet med vispad grädde, mandelmassa och lite vaniljsocker. Och ät som semla!

Annons:
DesK
2/10/14, 10:00 AM
#1

Detta är ett bra recept och jag instämmer att det vlir bättre och godare semlor med denna deg 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Intehärutandär
2/12/14, 10:10 AM
#2

#1 Perfekt bröd att ha i frysen, så kan man äta en semla varje tisdag sedan (fettisdag - påsk). 🙂

Upp till toppen
Annons: