Annons:
Etikettbakprat
Läst 1284 ggr
Evahelene
1/13/14, 1:08 PM

Ett lyckat misstag

I somras fick vi rätt mycket vinbär på våra buskar. Saftmajan gick varm, minst sagt. När alla vinbärs-sorter var mogna samtidigt (har alla sorter, det vill säga vita, röda och svarta) så gjorde jag osötad  blandsaft på dem. Jag personligen är en stor saft-förbrukare, så 2 av flaskorna - 1½ liters läskflaskor - frystes inte in.

Så for vi till stugan och ena flaskan blev kvar hemma. Stugvistelsen blev några dagar längre än beräknat och när vi väl kom hem så hade jag lyckats glömma bort att jag hade en färdig flaska i jordkällaren. Mer bär hade mognat så skörd och saftning fortsatte som innan.

Strax före jul var jag ner i jordkällaren med en del julmat. Där nere  stod en flaska saft. Väldigt bullig form på flaskan som låg ner. Kollade i den och där var inte tillstymmelsen av mögel, otroligt nog. Jag har aldrig i något konserveringsmedel nämligen.

Efter jul tog jag upp flaskan och ställde den i kylen. Maken fick den stora "äran" att öppna och lukta, jag var säker på att det skulle stinka av vin (avskyr! vin). Jisses så det pyste! Det tog säkert 5 minuter innan det avtog såpass att han kunde öppna helt. "Det luktar jäst" konstaterade maken och frågade om han skulle hälla bort saften. Nej! sa jag, tänkte ju genast på bakning såklart!

I onsdags var det äntligen läge att testa. Jag hällde ca 1½ dl saft i en liten bunke, lät den stå en timme så att den inte var så kall. Sedan hällde jag i ca skvätt 40-gradigt vatten och blandade i vetemjöl till det var lite tjockare än en sockerkaks-smet. Bunken stoppade jag in i en 3-liters plastpåse, förslöt den och lät stå framme över natten. Degen bubblade bra efter någon timme.

Dagen efter bakade jag ett bröd med vete och lite råg i. Det blev ett fast bröd, precis som jag vill ha det. Även maken som är rätt så kräsen när det gäller bröd godkände det. 

😃

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Annons:
Intehärutandär
1/13/14, 3:38 PM
#1

Ibland är det bra att vara glömsk/disträ. 😃

Upp till toppen
Annons: