Annons:
Etikettjästbröd
Läst 4564 ggr
Tant Grön
1/7/14, 12:02 AM

Hönökaka.

Finns det någon som har bakat Hönökaka som smakar som den köpta? Har experimenterat lite men får inte till den rätta smaken. På innehållsförteckningen står det malt, jag provade att ersätta en del degvätska med öl som ju innehåller malt. Vet inte om malt finns att köpa. Antar att det är den som gör smaken.

Annons:
VildaVittra
1/7/14, 12:12 AM
#1

Malt hittar man i bryggeriaffärer.

http://www.pgw.se/catalogsearch/result/?q=malt

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tant Grön
1/7/14, 12:19 AM
#2

Aha…finns en här där dom säljer vin och ölsatser. Skall fråga där om dom har. Blev förresten sugen på att göra eget öl nu…..😃

Åsa S
1/9/14, 9:02 AM
#3

Det brukar ju ofta stå sirap i receptet till hönökaka du kanske ska byta ut det mot brödsirap för den innehåller ju malt, det kanske är det enklaste.

Tant Grön
1/15/14, 12:15 PM
#4

Nu har jag testat med brödsirap. Det blev goda bröd men lite för söta och smakade inte riktigt som hönökaka. Får försöka med malt och mindre mängd sirap. Om jag lyckas så lägger jag ut receptet här.

VildaVittra
1/15/14, 12:17 PM
#5

När du är klar med det så kan du väl klura ut receptet på friscobröd åt mig? 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tant Grön
1/15/14, 1:24 PM
#6

Aldrig hört talas om friscobröd, så jag googlade och hittade detta:

http://www.kokaihop.se/recept/hambugerbrod-av-friscotyp

Låter spännande så det måste prövas. Men vet ju inte hur riktiga friscobröd skall smaka.

Annons:
VildaVittra
1/15/14, 1:27 PM
#7

Hahaha, det är mitt recept och så långt jag kommit i mitt experimenterande. 😃 Får inte till smaken, sedan skulle de behöva bli "degigare".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tant Grön
1/15/14, 1:32 PM
#8

Ha, Ha, är det du som skrivit receptet 😂

Var kan man köpa friscobröd? Måste ju veta hur dom skall vara.

VildaVittra
1/15/14, 1:43 PM
#9

På mataffären, de ligger tillsammans med hamburgerbröden. 

https://www.max.se/Global/Imagebank/max_friscobrod.jpg

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tant Grön
1/15/14, 5:39 PM
#10

Hittade det och har just ätit en vegburgare på Friscobröd. 🙂 Ser att det innehåller mannagryn, kanske kunde man blanda i mannagrynsgröt för konsistensen. Sen innehåller det sockerbetsfibrer, var skall man få tag i det? Har frön men dom är lite gamla, vet inte om dom gror. 🤓

VildaVittra
1/16/14, 12:04 AM
#11

Tyckte du att de var goda?

Jo, har från början tänkt att det bara var mannagryn på toppen, så man borde prova det i degen. Sen tänkte jag byta ut vetemjölet mot manitoba cream. Vill helst undvika att köpa ren vetegluten då den är dyr. 

Var har du fått tag på sockerbetsfrön? Har letat själv och bara hittat jordbruksstorlek på förpackningarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Evahelene
1/16/14, 10:16 AM
#12

Fibrex är sockerbetsfibrer. Vet inte om det finns fler producenter som då har annat namn på dem.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

VildaVittra
1/16/14, 10:20 AM
#13

#12 Suveränt!! Tack!

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Evahelene
1/16/14, 3:19 PM
#14

Här uppe i norra Västerbotten bakas ett bagarstuge-bröd som i mitt tycke liknar Hönökaka väldigt mycket, men här heter det Mjukkaka. Googla på det så får du upp en hel del alternativ. Där jag bor så gör man först en lös fördeg som får jäsa minst 1 timme, sedan tillsätts resten av mjölet och bakar ut.

Bakar vi av mindre än 3 liter mjölk så "är det inte lönt att börja" 😃Den bakas för det mesta medan tunnbröds-degen jäser (den ska ju jäsa i flera timmar).

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Tant Grön
1/17/14, 3:26 PM
#15

#11 Dom var goda och lite annorlunda. Tänkte att det var mannagryn också i degen eftersom dom är lite gula. Men det kanske kommer från betfibrerna?

Sockerbetsfröna fick jag tag på från Föreningen Sesam,http://www.foreningensesam.se/ Kostar bara 150 kr / år att vara med, och då får man tillgång till mängder av ovanliga sorter.

Undrar om vetegluten inte är samma som man får när man gör seitan? I så fall så kunde man göra själv av vetemjöl. Fast har aldrig gjort seitan, så vet inte säkert. Men måste först få till Hönökakan.

#14 Hittade recept på mjukkaka och det är nästan exakt samma som jag har gjort, bara att mjukkakan innehåller mer rågsikt. Får prova med det + malt, som jag inte fått tag på än. Därför testar jag med dubbelt så mycket öl nästa gång. 🤪

Intehärutandär
2/22/14, 11:58 PM
#16

Jag äter inte Hönökaka, då det är ett för degigt bröd (får kväljningar tyvärr). Men fann ett recept här, vet inte vilka Du provat innan:

Hönökaka
50 g jäst
150 smör
1 l mjölk
1/2 dl sirap
1 msk salt
8 dl rågsikt
18 dl vetemjöl

Smält smör och häll i mjölken 37 grader
Rör ner jästen rör tills det har blandats.
Blanda i sirap, salt, och mjölet lite i tagen. 
Arbeta ihop till en deg.
Jäsa under duk i 40 min.

Knåda och dela degen i 12 delar, forma till bullar.
Låt jäsa igen 20 min.
Kavla ut till runda tunna kakor, nagga och grädda högt upp i ugnen

Gasoline
2/23/14, 8:38 AM
#17

#16 det ska absolut prövas! :-)

Upp till toppen
Annons: