Annons:
Etikettjästbröd
Läst 17433 ggr
Tant Grön
1/5/14, 5:43 PM

Min mormors bröd.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta bröd bakade min mormor ofta när jag var barn på 50/60-talet.

Blir ungefär 6-7 brödkakor beroende på hur stora man gör dom.

1 hg margarin eller smör
1 kg vetemjöl
1 dl havrekli (knappt)
7.5 dl mjölk
50 gram jäst
2 dl vatten
0.75 dl socker
1/2 msk socker
1/2 msk salt (eller lite mer).

Rör ner jästen i lite av den kalla mjölken. Värm resten av mjölken + vatten och salt till fingervarmt.
 Tillsätt jästen + socker och det andra. Låt jäsa i 1 tim. Knåda och dela degen i 6 - 7 bitar och kavla
ut till runda brödkakor, ca 1/2 cm tjocka. Nagga väl med brödnagg. Låt jäsa till dubbel storlek. Nagga.
Gräddas i 300 grader eller 275 om du inte har 300 grader, på en het plåt som står inne hela tiden i ugnen.
(Man behöver en mjölad bakspade för att få in och ut brödet i ugnen. Man kan hjälpa till med en gaffel för att få på brödet
på bakspaden när man skall ta ut det.)
5 minuter skall dom gräddas.

Annons:
Maria
1/5/14, 5:47 PM
#1

Det låter jättegott. Påminner i utseendet kakor som min mormor brukade göra😉

Jag blev bara lite konfunderad över sockermängden. Har du skrivit rätt?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
1/5/14, 6:38 PM
#2

# 1 Jo sockermängden är rätt. Ändå så smakar dom inte så sött. Det försvinner nog en del i jäsningen. Köpta tekakor och hönökakor t.ex. smakar mycket sötare.

Maria
1/5/14, 6:45 PM
#3

0,75 dl socker + en 1/2 msk?

När ska den halva matskeden användas? Är det för att lösa upp jästen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
1/5/14, 7:04 PM
#4

Oj, tyckte jag kontrollerade receptet så noga. Den halva matskeden skall inte vara med. Det skall vara en halv msk salt. Tur du såg det.

Maria
1/5/14, 10:59 PM
#5

Aha, jag tänkte det var något lurigt😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

InkaAthilea
1/6/14, 12:42 PM
#6

Det ser jättegott ut! :)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Annons:
Tant Grön
1/6/14, 3:46 PM
#7

Det är jättegott. Brukar annars mest baka grövre bröd. Nästa gång jag bakar detta så skall jag prova med mindre jäst och långjäsa. Det är kul att experimentera med bröd. Och nu för tiden lyckas allt bröd av någon konstig anledning. När jag var yngre så misslyckades jag med allt utom med frallor. Brödet blev så hårt ibland att det inte gick att äta. Eller degigt och äckligt eller smuligt. Men nu bakar jag nästan allt mitt bröd.

Cragan
1/9/14, 11:45 AM
#8

ska man nog prova på o göra nån dag eller mer troligt natt

Upp till toppen
Annons: