Annons:
Etikettbakprat
Läst 2903 ggr
Intehärutandär
12/14/13, 9:49 PM

Bakblunders

Har Ni gjort några riktiga blunders i köket? Lägg gärna in bild. 

Då jag gick på gymnasiet och vi skulle göra vörtlimpa, så delade vi upp ingredienserna som alltid. Man tog en sak var. Jag skulle mäta upp flytande vört.

Jag och vågen var dock inga kompisar. Vad är 10, 100 & 1000 ? cl, dl, l, ml ?

Våra vörtlimpor blev SVARTA. Hade tagit 10 ggr så mycket vört. Sedan dess har jag faktiskt aldrig bakat vörtlimpa själv. 😇

Annons:
Gasoline
12/15/13, 6:26 PM
#1

Ja, jag skulle prova att göra något bröd som skulle vara lätt. De varnade i receptet om att man inte skulle ha så mycket mjöl (vilket man brukar undvika i vanliga fall) och det gjorde inget om degen var kletig innan jäsning. Kletig deg hade jag och kletig deg fick jag. Jag minns inte hur slutresultatet vart, men jag minns att degen var i princip trögflytande och okontrollerbar. Det skulle blivit någon form av bullar, men jag fick försöka kasta upp degen på plåten och göra en limpa. Shit happens ;-)

Tant Grön
12/16/13, 7:03 PM
#2

Detta hände när jag var kanske 11 - 12 år. Mina föräldrar var inte hemma och jag fick för mej att baka en sockerkaka. Tänkte experimentera lite och hittade grön karamellfärg och pepparmintsdroppar i skafferiet. Visste inte hur stark pepparmyntan var, men jag tog ganska mycket.

Kakan såg jättefin ut när jag tog ut den. Ställde den för att kallna, och stack iväg och åkte skidor.

Under tiden kom min pappa hem med en granne som han skulle bjuda på kaffe. Han fick se kakan och trodde att min mamma hade bakat den.

Han berättade sedan att grannen sett lite konstig ut i ansiktet när han tuggade den, men han hade inte kunnat med att säga något. Sedan smakade min pappa, och den smakade vidrigt. 🤢

Det var min värsta blunder. 😃

Intehärutandär
12/16/13, 7:17 PM
#3

#1 Den kanske var ätbar trots allt. 🙂

#2 Oj, ja essenser ska man vara försiktig med. 

Jag kom på att chokladbollssmet har jag misslyckats MÅNGA ggr med som barn. Innan man kunde läsa så gissade man sig fram. Men lite senare, då jag kanske var 11-12 år så glömde jag och en kompis strösockret och det vart så äckligt.

DesK
12/17/13, 6:44 PM
#4

Kul tråd! 😃

Mina barn lyckades med en kul grej för länge sedan. Jag var bortrest och de fick för sig att baka vanlig sockerkaka, när den stod i ugnen, tyckte de att det luktade lite speciellt. Sedan när de smakade på den, så smakade den helunderligt. När jag kom hem, berättade de och visade kakan. Jag såg direkt vad som var fel, de hade använt torkad surdeg som ströbröd….inte sådär helt lyckat 😉

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

jagga-ewe
1/2/14, 8:10 PM
#5

#4 Det påminner mig om att dottern bröade formen till sin första sockerkaka med strösocker för hon "hittade inget ströbröd och det heter ju likadant". Jag brukar bröa med kokos. Funkade ändå ganska bra, men blev ganska söt kaka. Jag skrattade dock så jag låg dubbel och konstaterade att hon tar efter sin far. Han gjorde samma byte med samma resonemang, fast han skulle göra köttbullar! Jag kan säga att lite socker kanske lyfter smaken i köttfärs, men inte om man tar samma mängd strösocker som det ska vara ströbröd!

Mina egna blunders får jag grunna på, brukar förtränga dem snabbt. Det jag tänker på först är alla gånger botten suttit snett i springformar o jag fått göra rent ugnen. O att jag är för disträ o glömmer saker i ugnen, kolbitar är inte ovanligt. (Har glömt popcorngrytan med för den delen, den blev aldrig ren igen) Böcker borde vara totalförbjudna i mitt kök. Kommer inte på några roliga blunders, brukar vara mer av totalfail.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

dolfen
1/4/14, 1:40 AM
#6

Första gången jag "tänkte" mig göra en sorts kombination av cocosbollar och muffin, blev det tok. Min uppfattning om mjölmängden var "något" oklar. Resultatet blev kakor… Stenkakor. :))

Annons:
Gasoline
1/4/14, 2:00 AM
#7

#6 En kombination av Cocosbollar och muffins? :-o det lät intressant, vad kan det vara för något?

dolfen
1/4/14, 2:16 AM
#8

Jag kallar dem för cocofin (kokofä). :) Det var ett tag sedan jag gjorde dem. Som jag minns det, var de goda, men de skulle nog kunna vidareutvecklas.

Gasoline
1/9/14, 6:57 PM
#9

Dagens bakblunder; Att laga mat, baka och försöka diska samtidigt är inte det lättaste. I all hast glömde jag att smörja brödformen vilket resulterade i att brödet fastnade. Kunde "vicka" loss kanterna men botten satt fast. Jag tänkte dra ut brödet lite försiktigt och då delade det sig :' (

Gasoline
1/9/14, 7:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Såhär vart det att se ut.

gardit
1/9/14, 7:45 PM
#11

Är det ingen mer än jag som läst receptet alltför hastigt och förväxlat mjöl och mjölk…

Vad tror ni det blir man i häller 2-3 dl mjölk i muffinssmeten…😃

Gasoline
1/9/14, 7:54 PM
#12

#11 sådant händer mig ofta, eller att jag läser typ 0,5 dl istället för 0,5 msk. Jag förväxlar ständigt mängder och jag kommer sällan på det förens jag är nästan klar och funderar på hur dom som skrev receptet hade tänkt att det skulle fungera. . . Fy skäms på mig! Haha! Ibland blir det lite kul, även om man blir otroligt trött och less när man gör så.

Tant Grön
1/9/14, 8:56 PM
#13

Vet en som tog paprikapulver i stället för kanel i bullarna. 😃

Annons:
Intehärutandär
1/9/14, 9:49 PM
#14

#13 haha, jag har en fd jobbarkompis som tog cayennepeppar på tomtegröten…🤮

dolfen
1/10/14, 9:11 PM
#15

Jag fick höra att en snubbe använde ketchup på jordgubbar, när han var liten. Fråga inte! Jag vet inget mer. (Hellre då cayenne på tomtegröten, känner jag.) :) Jag menar… Man kan ju ha chili i choklad. ;) Har visserligen inget med bakning att göra, men ändå. :)

Intehärutandär
1/13/14, 8:55 AM
#16

Jag gör blunders hela tiden, nu då jag är utmattad. Så jag har i princip bannat mig själv från köket. I julas hade mormor beställt kakor. Hälften blev underbakta. Jitterbuggarna gjorde jag inte marängen ordentligt osv. Fast allt var ätbart och mormor nöjd. 😃

Så, även om jag i princip hela mitt vuxna liv jobbat i bageri/konditori så gör jag misstag ännu - oftast för jag är för stressad. 🥵

zatanica
1/29/14, 11:34 AM
#17

Mamma gjorde ett kul misstag en gång, hon hade bakat mandelkubbar. Morbror var på besök och vi skulle fika, han hugger in på en och gör någon kul grimas men säger inget. Vi hugger också in, visar sig att pärlsockret inte var pärlsocker utan grovsalt 😃

Men var ju bara o skrapa bort så var de ätbara.

Det får hon höra än idag ca 20 år senare

Upp till toppen
Annons: