Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1871 ggr
Miiwijoy
2013-11-28 19:04

Baka eget bröd?

Vad blir det för positiv effekter av att baka eget bröd om man tänker ur hälsa och miljö- synpunkt? 🤔

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Annons:
LinaLj
2013-11-28 19:11
#1

Ur hälsosynpunkt blir det fördelar iom att man kan använda "rena" produkter utan tillsatser, man kan baka med sädesslag som gynnar tex tarmfuktioner och man minska på socker och liknande. Man får helt enkelt större kontroll över vad man stoppar i kroppen.

Ur miljösynpunkt är det främst möjligheten att använda krav och närodlade produkter samt att minska transportsträckor som ger mest positiva resultat.

jagga-ewe
2013-11-29 09:59
#2

Hälsosynpunkt: Det är avslappnande att baka, iallafall för mig. Plus att man vet vad man har i. Det var lite ögonöppnande att lära sig att enda sättet att få riktigt brunt bröd är att färga med soja…

Miljö: Det blir inte lika mycket mjukplastpåsar och fåniga påsförslutare att slänga. Iallafall är det så hemma hos oss. Jag har bakat allt bröd hemma under senaste året och är grymt stolt över detta. :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

balkongodlare
2013-11-29 11:08
#3

Ur miljösynpunkt kan jag tänka mig att det är mer effektivt att transportera mjöl, som har lång hållbarhet och inte innehåller vätska, till affären än att transportera bröd. Bröd har ganska kort hållbarhet varför det borde bli ganska mycket svinn. Dessutom transporteras mycket bröd fryst. Alltså borde det vara fördelaktigt ur miljösynpunkt att köpa mjöl istället för bröd.

Upp till toppen
Annons: