Råd & tips

En undran om mjöl

2013-11-26 11:39 #0 av: Magisk

Jag Bakade enligt ett recept för småfranska. Det är ju ett vitt bröd men jag ville inte ha helt vitt så jag hällde i 3 dl fullkornsrågmjöl (jo jag minskade på vetemjölet Skämtar ).

Blev brödet "fel" för att jag inte följde receptet?

Anmäl
2013-11-26 11:43 #1 av: tlover

bröd görs fel om det är stenhårt för att det inte jäst, rått i mitten eller bränt. annars kan man ofta höfta en hel del när det gäller bröd.

däremot skulle jag byta ut vetemjöl mot antingen fullkornsvetemjöl (finmalet) eller grahamsmjöl så fullkornsrågmjölen antagligen kommer att göra så att brödet inte reser sig lika mycket.

Missa inte Tealovers teadventskalender Köp redan nu
Teprovning i Lycksele! Begränsat antal platser boka nu

Anmäl
2013-11-26 17:40 #2 av: DesK

Så länge det blir ett bra bröd är det ju inte fel. Om du vill ha ett ljust bröd kan du testa att använda fullkornsdinkel, det blir också gott Glad

Désirée

Anmäl
2013-11-26 19:38 #3 av: Magisk

Jag letade efter ett recept med 25 gram jäst då jag hade kvar det sen innan.

Har inte smakat men de såg och kändes bra.

Anmäl
2013-11-27 09:18 #4 av: [Vegg]

Man kan baka större bröd också, jag brukar bara låta degen jäsa lite längre, den förökar ju sig i alla fall. Blir godare ju längre den jäser också. Skämtar

Låter gott, brukar ersätta del av vetemjölet också för att få lite andra smaker och godare.

Anmäl
2013-11-27 13:01 #5 av: Magisk

Skrattar

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.