Annons:
Etikettjästbröd
Läst 7446 ggr
Gasoline
11/25/13, 5:42 PM

Snabbt franskbröd

Tänkte dela med mig utav mitt snabba brödrecept, bakar alltid detta på torsdagar så att jag har bröd till helgen. Varierar med olika mjölsorter, nötter och fröer samt kryddor.

Snabbt franskbröd

4 dl vatten
1 pkt (50g) jäst
1 msk olja
10 dl vetemjöl special
2 tsk salt
2 tsk sesamfrön

Värm vattnet så att det är fingervarmt, smula ner jästen i en bunke och häll det fingervarma vattnet över jästen. Rör tills det löst sig och tillsätt oljan.

Rör ner mjöl och salt i degvätskan, rör till en smidig deg.

Smöra och bröa en brödform med sesamfröna och lägg degen i formen.

Ställ brödet i mitten av den kalla ugnen. Ställ ugnen på 250 grader och låt brödet stå i ugnen ca 35 min. Ibland får brödet lite väl mycket färg, så kolla det regelbundet på slutet och lägg ett bakpapper över vid behov.

Stjälp upp brödet på ett galler och låt det svalna.

Tips

Vill du ha nybakat bröd till frukost?
Baka då detta brödet med hälften av jästmängden och låt brödet jäsa i kylskåpet över natten i en bunke. På morgonen lägger du degen i formen och gräddar som i grundreceptet.

Annons:
Gasoline
11/25/13, 5:45 PM
#1

Jag har experimenterat lite med detta recept och använder detta som en "bas" när jag bakar mitt bröd, det går så snabbt och smidigt.

Men har funderat på en sak…

Vetemjöl special används i detta recept, jag har för mig att jag sett att ni här inne skrivit att mjölet bör jäsa för att man ska utnyttja mjölets egenskaper, stämmer det eller har jag fått detta om bakfoten?

Tror ni att man kan jäsa brödet lite innan gräddning eller tror ni att det blir dåligt?

DesK
11/25/13, 6:25 PM
#2

Tack för ett bra och enkelt recept! 🌺

När man bara blandar ihop degen och inte bearbetar den särskilt länge kan man lika gärna använda vanligt standardvetemjöl. Det är bröd med mycket fibrer och ång bearbetningstid som vinner på att man använder specialvetemjöl.

Beträffande jäsning, så ger ju lång jästid och mindre jäst oftast ett mer smakrikt bröd 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gasoline
11/25/13, 6:29 PM
#3

Det var så lite så, desK. Tack själv för ditt svar. Som jag misstänkte, jag har provat både special samt vanligt vetemjöl och tycker att det inte gör någon större skillnad.

Gasoline
12/5/13, 5:34 AM
#4

Jag provade att jäsa detta bröd till nästan dubbel storlek innan jag gräddade det i ugnen. Degen vart lite svårare att få ner i brödformen men jag kände tydligt märka att det vart fluffigare.

Anterrabae
3/26/14, 2:51 PM
#5

Smakar inte brödet jäst, om det inte får jäsa upp innan ugnen, som enligt grundreceptet?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Gasoline
3/26/14, 3:48 PM
#6

#5 nej, jag tycker att det smakar bröd :-) jag brukar sällan köra exakt detta recept utan jag byter ut lite av mjölet och tillsätter andra saker. Man kan ju jäsa brödet, då blir det en aning fluffigare. Annars märker jag ingen skillnad egentligen, dessutom tappar man ju "snabbheten" med receptet om man jäser det. ;-)

Annons:
Gasoline
3/26/14, 3:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Såhär kan brödet bli att se ut om man glömmer att smörja formen.

Gasoline
3/26/14, 3:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Men det ser oftast ut såhär :-)

Anterrabae
3/26/14, 4:14 PM
#9

Ok så bra :) Det ser gott ut.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Ljusa
6/24/14, 8:37 PM
#10

Tack för bra recept! Mycket gott bröd :)

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Gasoline
6/27/14, 6:13 AM
#11

#10 det var så lite så, kul att du uppskattade det :-)

jagga-ewe
6/27/14, 6:43 AM
#12

Jag bakade detta ur minnet igår. Eller tja, nåt liknande iaf. Följde grunden kan vi säga. :) Hade dock i havregryn och torkad aprikos, eftersom jag just nu är helsåld på bröd med havregryn. Blev riktigt bra, fast det reste sig ojämnt. Mycket mer på ena sidan. Kan säkert skyllas på vår ganska skruttiga och helt klart ojämna ugn. Men, det här kommer göras fler gånger, utan tvekan! Både som snabbt bröd och som kalljäst. Nackdelen med det, som med alla limpor, är att det måste ju kallna innan det går att skära bra. Så det blir nog inte till frukostbakandet.

Stort tack för tipset, Gasoline!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Gasoline
7/13/14, 9:04 PM
#13

#12 det var så lite så :-) Ja, det tråkiga är ju att brödet är lite svårhanterligt när det är nybakat. Brukar baka det dagen innan jag planerar att äta det. Precis, jag brukar oxå använda detta som grund och experimentera med olika ingredienser. Det blir oftast lyckat :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: