Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1419 ggr
Magisk
2013-11-23 12:06

Miss i receptet

Jag drog ut ett recept på ett honungsbröd i brytbrödsform. Jag är ingen höjdare på att baka men jag har fått lusten att vilja baka både bröd och bakverk. Jag gör som det står helt enkelt.

Iaf så började jag att blanda ingredienser. Blanda ner jästen med mjölken. Sen i med resten av ingredienserna i omgångar. Men inser att i ingredienslistan står det matolja men ej i beskrivningen. Ringer mamma och frågar när jag skall ha i matoljan. Hon har typ aldrig bakat bröd så hon visste inte men hon undrade om jag värmt mjölken. Nej det har jag så klart inte för det står ju inte att jag skulle göra det.

Nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra men jag hällde allt spad i en kastrull och värmde till fingervarmt. Vet inte ens om det funkar eller om det var rätt gjort.

Har jag förstört brödet nu? (Har inga fler ägg att göra om satsen).

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

Annons:
DesK
2013-11-23 16:03
#1

Man kan baka med både ljummet och kallt degspad, så det blir nog ett bra bröd 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magisk
2013-11-23 16:13
#2

Tack jag hoppas på det. 🙂

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

Intehärutandär
2013-11-23 16:25
#3

Det är ingen fara, som #1 säger så spelar degspadet ingen roll, så länge det inte är för varmt. Det är sockret (sirap, honung) som gör att jästen börjar verka. 

Det viktigaste i ett bröd med degspad och jäst är just att jästen är upplöst ordentligt. Resten har inte så stor roll. I bageriet slänger vi i allt på en gång och kör igång blandaren. Men hemma brukar det oftast stå att man ska värma degspadet först, ha i socker/salt och matfett - sedan torrvarorna. 

Du får uppdatera oss om resultatet.

Magisk
2013-11-23 21:32
#4

Brödet såg fint ut trots att jag glömde pensla den innan jag stoppa in den i ugnen. Smaken är inte riktigt så där god som jag hoppades på men hemlagat är bäst.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

Upp till toppen
Annons: