Annons:
Etikettpresentationer
Läst 4959 ggr
Intehärutandär
11/20/13, 10:52 AM

Om Snovit79

Hej!

Jag är hyfsat ny Medarbetare här och ska försöka kika genom alla trådar vid tid.

Har alltid hjälpt till och baka hemma (och lagat mat). På gymnasiet gick jag Livsmedelsprogrammet; Bageri/Konditori med kall och varmkök som tillval. 

Sedan dess (1996) har jag jobbat inom olika caféer, konditorer, bagerier, storkök och handel. Sedan 2009 driver jag eget Café med några Medarbetare som är riktat åt psykvården. Vi tar in rehab-platser från FK, AF och Soc och får därmed bidrag (dvs måendet är viktigare än antal kronor i plånboken). 

Jag hjälper till med det mesta, men har gått från själva bakandet just nu och har skött hemsidan, admin, livsmedelshygien, näringsfysiologi m.m. istället. 

Tanken är att sluta på detta arbete och omskola mig, vad vet jag inte ännu. Men något kreativt blir det.

Annons:
[Vegg]
11/21/13, 11:15 AM
#1

Välkommen, kul att läsa lite om dig.

DuMittKonstverk
11/22/13, 10:34 PM
#2

Har du nåt bra tips på saker man kan göra hemma för att förbereda sig för konditorstudier? Jag pluggar ekonomi på universitetet nu men när jag är färdig vill jag läsa konditori men jag har ingen utbildning inom området utan bara det egna intresset.

Leffe 2013-08-17 <3 http://konstverk.blogg.se

Intehärutandär
11/23/13, 1:17 AM
#3

#2 Jag har dålig koll på hur man gör som vuxen och ska läsa Yrkesskola eller högskola. Men då vi läste, så gjorde det inget att man inte kunde något - för vi fick ju lära oss grunderna på allt. Allt från vetekornet, temperatur på mjölet, hygien, kemi, marsipan, choklad, verktyg, företagsekonomi, rask, ugn, tillverkningsmaskiner, paketering etc. Jag vet inte hur mycket man får läsa/göra utanför gymnasiet tyvärr. 

Ett tips är att vara vetgirig, och träna. Kan tänka mig att om man missar en endaste lektion, så missar man mycket. Gymnasiet är ju uppdelat i tre år, det är jag osäker på om vuxenutbildningar är. Det är nog mer kompakt. Om man har praktik, så prova olika platser - för det kan skilja så mycket. Tyvärr så har allt för många bagerier mycket fusk numer. De kör bake off på t ex wienerbröd, har brödmixer och köper kakdeg färdig att kubba. 

#1 Tack.

[SammieS]
12/14/13, 3:53 PM
#4

Hej! jag funderar på att gå på resturang & livsmedelsprogrammet på gymnasiet! 🙂

VEt inte vilken inriktning men tror det kommer bli Bageri & konditori

Skulle jättegärna vilja veta mer om programmet  vad man gör hur det är. Och hur lätt/svårt det är att få anställning efter utbildningen osv, snövit har du lust att skriva till mig här eller privat?

/ Sammies 

Intehärutandär
12/14/13, 4:14 PM
#5

#4 Hej Sammies.

Jag ska förklara lite lätt, men det var väldigt lång tid sedan jag gick på gymnasiet och det skiljer en del på olika gymnasier.

I ettan fick vi ha hälften bageri/konditori - hälften kött & chark. Dvs 4-5 veckor i bageriet och sedan lika många veckor i charken. Och så byttes vi av hela läsåret. 

Första året fick vi grunderna i bageri, konditori, kött, chark och styckning. 

Dvs lära sig vetekornets uppbyggnad, att göra olika matbröd ( t ex vatt- & mjölkfrallor, tekakor ), grund i vetebröd,  wienerdeg, marsipan, choklad, verktygen, fyllningar, småbröd, petit fourer och andra chokladdoppade bakverk m.m. Grund i styckning (vi fick stycka vår egen julskinka t ex), stoppa och knyta korv, göra pölsa, göra leverpastej, pölsa, rensa tarm, hantera tunga, inälvor, slipa knivar, lära sig delarna på djuret och vart alla delar tar vägen (inkl "avfall"), att tillaga lättare kötträtter. Sedan även rengöring, hygien och kemi (hur reagerar livsmedel på luft (t ex). Och så besökte vi Scan. 

Andra året då man valt inriktning, så hade vi mer konditori. Tårtor och bakelser - så fick ettorna ta över matbröd och vetebrödet. Företagsekonomi kom här med.

Trean är mest specialarbete, gesällprov och praktik. Att förfina det man lärt sig helt enkelt.

Vi hade i ettan och tvåan två hela dagar i bageriet/charken och varannan vecka ute på praktik. 

Jag hade kallkök och varmkök som tillval. I kallköket får man lära sig kalla rätter som siller, landgång, smörgåstårta, potatissallad, cheesecake m.m. och i varmkök mer restaurangmat som olika såser, tillaga ägg på olika sätt, göra buljong, rensa fisk, petit chou m.m.

[SammieS]
12/14/13, 4:38 PM
#6

Upplevde du det svårt att få anställning efter gymnasiet?

Annons:
Intehärutandär
12/14/13, 7:33 PM
#7

#6 Ja, vi var väl ca 16 st som gick ut och idag jobbar 4 med det. Resten har omskolat sig. Samma gäller chark-sidan. Det finns kondis-jobb i storstäderna (sthlm, Gtbrg, Malmö) och pizzabagare i princip. Det gäller att ha en fot hos någon. Genom släkt, vänner eller praktik. Eller vidareutbilda sig inom choklad eller socker t ex. 

Man kan öppna eget, men det gäller då att ha en egen genre. Ekologiskt, veganskt, lågkolhydrat m.m. är poppis just nu.

[SammieS]
12/14/13, 9:08 PM
#8

Okej prognosen ser bra ut på arbetsförmedlingen för folk som vill arbeta inom bageri osv det var iallafall vad jag läste… visste inte ens att man kunde vidareutbilda sig men det är ju ett yrkesprogram ändå =) men vad kan man vidareutbilda sig till?

Intehärutandär
12/14/13, 9:39 PM
#9

#8 Just nu på ams hemsida finns 30 lediga arbeten som bagare/konditor. I hela Sverige. Nu lägger iofs ams bara in 17 % (eller liknande) av alla lediga arbeten i Sverige. Intresset har absolut ökat, då många är amatör-bagare/konditorer på fritiden. 

Göteborg och Kristianstad har YH. Det kan vara att lära sig mer ingående om en gren. T ex praliner, karamell & sockerkonst. 

Kan dock rekommendera att göra som en klasskompis till mig som vunnit bl a guld för kocklandslaget (hennes man var nu Nobelkock och guldvinnare) - resa runt i världen och jobba i bagerier/konditorier. Tävla och prova allt som går. 

Det hade jag gjort om jag inte fått barn tidigt.

[SammieS]
12/14/13, 10:25 PM
#10

Efterfrågan på bagare och konditorer har varit stor de senaste åren, en positiv utveckling som bedöms fortsätta. Arbetsförmedlingen bedömer att det kommer att vara liten konkurrens om de lediga jobben inom yrket. På fem till tio års sikt bedöms möjligheterna till arbete som medelgoda. Antalet lediga platser inom yrkesgruppen Bagare och konditorer är oförändrat i Sverige det senaste året.

Just idag finns det 102 annonser för Bagare och konditorer i Platsbanken (i Sverige).

(kopierat från yrkeskompassen arbetsförmedlingen.)

Tror inte jag kommer vidareutbilda mig men kanske kommer välja någon annan inriktning än bageri & konditori :)

Upp till toppen
Annons: