Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 1770 ggr
Evahelene
7/31/13, 9:26 PM

Min första vildjäst

Nu har det skett! Äntligen kom jag mig för att göra vildjäst! 👍

Jag gick efter Martin "Pain de Martin" Johanssons recept med torkade aprikoser. Blandade ihop den igår och den bor i skåpet ovanför kylen nu. Än har det inte hänt något som syns, men det kommer nog… Håll tummarna för att det lyckas är ni snälla! Det är såååå spännande!👍

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Annons:
DesK
7/31/13, 10:55 PM
#1

Åh vad kul! 🙂 Jag håller tummarna, men det går säkert bra! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
8/1/13, 10:11 AM
#2

Spännande! Jag håller både tummar och tår🙂

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Evahelene
8/1/13, 10:47 PM
#3

Nu har det bildats skum, så det går åt rätt håll iaf 🙂

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

MonisN
8/1/13, 11:02 PM
#4

Alltid jobbigt innan man ser några tecken på liv. Men nu har du fått det, så det kommer att bli kalas!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Evahelene
8/6/13, 6:52 PM
#5

YESSSS! 😃

Det bidde en riktigt bra vildjäst! Jag "fegade" en aning och gjorde det första "steget" med dubbelt så mycket vildjäst än vad som stod i receptet.…visade sig att det var enorm kraft i jästen, så det var bara att fortsätta dubbla allt. Vilket i steg 3 ledde till att hushållsassistensens bunke var för liten… 😊

Ett gott matbröd står nu på svalning och en bulldeg ska strax bakas ut till kanelbullar. Inte så värst bra dag att baka på dock, det är 24 grader i skuggan ute och i köket är det just nu 31,4…😓

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

MonisN
8/6/13, 7:30 PM
#6

Bara att gratulera till en bra jäst🙂 Hoppas nu att brödet är så gott som du förväntar dig, vilket jag tror. Martins recept brukar vara jättegoda.

Jag har aldrig bakat bullar på vildjäst, berätta gärna hur dom blir 🙂

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Evahelene
8/10/13, 4:04 PM
#7

Brödet blev bra. Kanelbullar och butterkaka (fylld med vaniljkräm och hemgjord hasselnötsmassa) blev jättebra! Degen blev så seg så den var nästan svår att kavla ut, men det gillar jag skarpt! Nästa gång jag gör pizza så kommer jag att använda vildjästen! Guben och jag gillar tunn-tunn pizzabotten och risken att det går hål i degen/bottnen  är minimal…om man inte har maximal otur 😉

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

MonisN
8/10/13, 6:49 PM
#8

Roligt att du fick så gott bröd och kaffebröd🙂 jag kan tipsa om att det går utmärkt att starta en surdegsgrund med vildjäst. Det jäser otroligt bra!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: