Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 2734 ggr
Wony
2013-06-12 21:47

Hur stor surdeg kan man göra?

Om ett tag ska jag baka väldigt många surdegsbröd, och har räknat ut att jag kommer att behöva använda minst 5,5kg surdeg! Hur gör jag detta på bästa sätt? 

Jag har i nuläget två burkar med surdeg, ca 2-3hg per burk, och funderar på hur jag bäst matar upp dem till den mängd jag behöver. Många små burkar? En jättehink? Alla förslag mottaget tacksamt! 🙂

Annons:
DesK
2013-06-13 07:57
#1

Vilket kul projekt! 😃 Jag tror att du får bäst resultat om du matar på surdeg i små burkar och blandar den matade aktiva surdegen efter hand tills du har så mycket surdeg som du behöver 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Wony
2013-06-13 20:29
#2

Menar du att jag ska dela upp den aktiva degen och mata i flera burkar, eller hur menar du? 🙂

Wony
2013-06-17 11:24
#3

Slänger in en till fråga när jag ändå håller på. Hur bli surdegsbröd av att vara infryst? För jag kom fram till att 300 frukostbullar kommer ta sin tid att baka…

Anterrabae
2013-06-20 11:20
#4

Visst går det bra att frysa! Och som alltid, ju färskare de är när man fryser in dem, desto fräschare vid upptining. Jag tror att DesK menade att du ska mata på i burkarna du har, sen när det börjar bli trångt, delar du upp dem och forsätrer att mata i respektive burk…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Wony
2013-06-20 14:12
#5

Då gör jag rätt då, har fyra små burkar, men de börjar bli trånga, så ska ta en gammal sylthink och ösa över ikväll. Ska man vänta tills brödet är helt svalt innan man fryser in?

DesK
2013-06-20 14:22
#6

Ja man ska aldrig lägga något ljummet eller varmt i frysen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Wony
2013-06-20 19:14
#7

Okej, då vet jag det!

Surdegen börjar ta rejält med plats, men ändå har jag inte riktigt nog. Det känns lite konstigt att ha så många burkar ståendes i skåpet ovanför kylen. Får inte plats mycket annat numera… Men det är väldigt spännande att baka så mycket också.

En annan fundering jag har, förvisso lite off topic kanske, men kan man sätta in två plåtar samtidigt i ugnen om man använder varmluft, eller är en plåt i taget det som fungerar bäst?

DesK
2013-06-20 19:51
#8

Beror ju på hur stora bröd du gör 😉

När jag bakar limpor gör jag dem rätt stora, så då får det inte plats mer än en plåt i taget. Om du tänker göra mindre bröd kan du baka av två plåtar samtidigt 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Wony
2013-06-20 19:59
#9

Jag ska göra 16st småfrallor av en deg, som normalt sett ger två stora limpor som fyller en plåt. Eftersom jag fått i uppdrag att baka 300 frallor vore det otroligt skönt om man kan grädda en hel deg på en gång istället för i två omgångar. 😉

Ugnen är ju inte enorm, men om jag sätter en plåt längst ner och en i mitten borde det kanske gå. De blir väl ca 8-10cm i diameter och jag gissar på ca 6 cm höga.

DesK
2013-06-20 20:14
#10

Det ska nog funka, men håll lite koll och byt eventuellt plats på plåtarna ungefär efter halva gräddningstiden.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2013-06-24 09:52
#11

Det går som Ida säger utmärkt att frysa surdegsbröd, enda skillnaden när man tinat upp dem är att de kan smaka något mera surt. Det är i alla fall min erfarenhet.

Jag har försökt en gång att baka med varmluft och två plåtar samtidigt när jag gjorde frallor, men tycker inte det blir lika bra resultat.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Wony
2013-06-24 14:47
#12

Jag kan, 310 bullar senare, berätta att det gick bra att baka två plåtar samtidigt. Det krävdes dock två frysar för att få plats med dem…

Goda blev de åtminstone. Så det känns rätt lyckat.

Anterrabae
2013-06-30 00:11
#13

Skönt att höra att det gick bra! :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Upp till toppen
Annons: