Annons:
Etikettbakprat
Läst 3683 ggr
Mantissa
2013-03-18 13:51

Rundriva bröd

Rundriva gör man ju för att få en spänning i degytan på t.ex frallor. Men man får även ut endel luft i processen (degen fiser). "en riktig bagare rundriver med båda händerna" hade jag hört så jag måste ju prova (första gången naturligtvis). Inte det lättaste att få händerna dit man vill, haha🤪

Men tillslut gick det. Nå jag är ju ingen bagare ännu, så sådär 100% lika runda kanske de inte blev. Men om man börjar på topp så kan man ju bara gå neråt!

Annons:
DesK
2013-03-18 13:57
#1

Måste bara fråga om det verkligen heter rundriva? Det är ett så konstigt ord, tycker jag! Vet du varför det heter så?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mantissa
2013-03-18 16:37
#2

Ingen aning om varför det heter så. Ska fråga expertlaget imorgon :)

DesK
2013-03-18 16:41
#3

Ja gör det! 🙂 Jag har undrat över detta länge!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mantissa
2013-03-18 18:36
#4

Dom hade heller ingen aning. Om någon sitter inne med svaret så kan de ju skriva här

MonisN
2013-03-19 08:20
#5

Det heter rundriva, men vad det kommer ifrån vet inte jag heller, men kanske ett gammalt ord för rulla. Bagarspråket är inte helt enkelt att förstå för en oinvigd. Några exempel: Rundriva = spänna degen och forma till runda bullar Treslag = man viker degen med tre vikningar Anrörning = hett vatten slås över t ex rågmjöl och får svalna Bortgörning = färdigknådning och tillsättning av de sista ingredienserna Raskdeg = en fördeg som hjälper jäsningen på traven Raska = jäsa Inkråm = innanmätet

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Emo
2013-03-21 19:19
#6

Förklaring finns nu på Språk iFokus. DesK har frågat och fått svar.

http://sprak.ifokus.se/discussions/514753e8ce12c474cd0010ea-konstiga-ord?discussions-1

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Intehärutandär
2013-11-13 19:20
#7

Att riva brödet med två händer samtidigt är inte det lättaste, speciellt då vi oftast har en starkare sida. Men det ger fina rundrivna bullar utan sprickor.

Upp till toppen
Annons: