Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 4740 ggr
jonte1
2012-12-22 20:07

Förr i tiden..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

-man gjorde nog som sitevärden på den bifogade bilden. En "riktig" vedeldad ugn för bakning och vedspis för mat.

Någonting gjorde dom rätt förr i tiden i a f. Vi finns ju till eller hur.

Sitevärden är precis lika duktig till att ta till sig ny teknik angånde IT (och 4x4/polarhundar).

Har'e

Annons:
Anterrabae
2012-12-26 19:55
#1

Åh, jag vill också ha vedspis och vedeldad ugn!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Emo
2012-12-26 19:58
#2

Ida, det är skönt med moderna grejor. FlörtGlad

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anterrabae
2012-12-26 20:14
#3

Man kan väl ha båda!? Skulle inte byta, men som värmekälla på vintern, och någon stans att laga mat vid strömavbrott ;) Har hittat en superfin modell från Kockum :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Emo
2012-12-26 20:16
#4

#3 Visst har du rätt.

Man kan också ha ett eget elverk, så man inte blir utan ström om elleveranserna uteblir när stormen ställer till det.

En vedspis kräver en riktigt rejäl skorsten.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MonisN
2012-12-26 20:22
#5

Jag skulle gärna haft vedeldad ugn OCKSÅ! DesK är en duktigt kvinna på många saker. Baka, laga mat, IT, hundar med mera. Var rädd om henne, hon är guld värd!

Ida, har du funderat på att köpa vedeldad? Nu blir jag i så fall lite avis Flört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-12-26 20:23
#6

Vi har skorsten med tre pipor, varav en används till järnkaminen :) en för fläktens utblås och en som inte används :) har för mig att de skulle funka för vedspis! Men visst har vi funderat på elverk också! :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
2012-12-26 20:30
#7

Min dröm är ett gammalt hus med själ, men modernt renoverat men som har lite av det gamla kvar blandat med det moderna. Vedugn, riktigt trägolv, tjocka väggar med mera.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Emo
2012-12-27 07:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Du skulle se mitt gamla ruckel, pittoreska 1800-talshus, "kulturhus"

Tyvärr kostar det en del att behålla allt man vill ha.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MonisN
2012-12-27 09:28
#9

Emo-, har du vedugn?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Emo
2012-12-27 09:35
#10

Här har byggts om en del, så den finns inte kvar. Det fanns bara spår efter den när vi köpte renoveringsobjektet. Vedspisen kan inte heller användas längre. Skorstenen är nedmonterad eftersom det läckte in och det blev för dyrt att mura om den och göra tätt på taket. Det blev billigast så.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Marinas Mix
2012-12-27 13:11
#11

Emos lilla ruckel förlåt pittoreska kulturminneshus är mycket trevligt att vistas i. Eller så var det sällskapet, som gjorde att jag inte la märke till alla skavankerSkrattande

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Intehärutandär
2013-07-15 18:28
#12

Här i Dalarna är det vanligt med vedeldad ugn. Mest runt Rättvik, där är dom bortskämda minsann. I övriga delar kan man hyra en bagarstuga. Dvs som en liten hytta med bakbord och en eller flera ugnar.

Vi hade en tjej i klassen (bageri/konditori) från Vikarbyn (Rättvik) som växte upp med det, hon hade en klar fördel i brödbak. Och det visar sig ännu då hon vunnit massvis med priser och varit med i teve och bakat.

Ska man ha tutull, så lär man ju ha en vedeldad ugn.

Elshira
2013-07-31 02:42
#13

I mitt hus sitter en vedeldad ugn, den används tyvärr just nu som förvaring bara… :(

Men tänker rusta upp den när köket görs om de närmsta åren så får vi se hur mycket den blir använd!

Hakuna matata!

Annons:
Upp till toppen
Annons: