Annons:
Etikettbakprat
Läst 7473 ggr
DesK
12/15/12, 10:20 AM

Senast bakade #21

Den förra tråden är nu lång, så vi fortsätter här med att berätta vad vi bakar! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Marinas Mix
12/15/12, 10:22 AM
#1

Testar varmluftsugnen. Två rågsurisar med supermix av tranbär/goji och russin och så solroskärnor.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Anterrabae
12/15/12, 1:07 PM
#2

Trampar så tråden kommer med :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
12/15/12, 11:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ett lass med tofflor blev det i bakstugan idag. Suveränt då dom nästan bakar sig själva.

Marinas Mix
12/17/12, 4:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jaha, hade visst inte riktigt koll på det där med varmluft och tider och färg. Smakar gott i alla fall

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

jagga-ewe
12/17/12, 5:33 PM
#5

Här har det bakats ett bröd med tomatpuré, hasselnötter, honung och porter. Ja, o så vanliga brödingredienser som mjöl, salt och bikarbonat. Det ligger o svalnar nu, vi får se senare hur det blev.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Marinas Mix
12/17/12, 7:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mera vörtbröd.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
MonisN
12/17/12, 9:19 PM
#7

Vilka goda bröd ni bakar! Lussebullarna ser fantastiska ut. Mina blev helt misslyckade i år. Följde ett recept av Jesper Långström från SVT morron. Man skulle bara baka av dem i 3-4 minuter, men det är för lite, dom smakade rått. Rekommenderas inte.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
12/18/12, 12:11 AM
#8

Mona, Kan man inte baka av dem igen? Så de blir färdiga? Jag har bakat saffransbullar jag med. Med surdeg. Första halvan av degen bakade jag samma kväll som jag satte degen. Den andra halvan fick vila i kylen till dagen efter, orkade inte göra klart. Hade för ont i mina händer. Så de fick ligga till sig och resultatet blev en friskare deg, med bättre konsistens. Bullarna blev saftigare :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
12/18/12, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Precis formade, ska nu jäsa vända nummer två och så skjuts in i ugnen!

Idas durumfrallor på g!

Anterrabae
12/18/12, 11:21 PM
#10

Tjusiga Tassy! Hoppas du gillar dem Skrattande

I morgon har jag plan på att testa Ernst Kirchtaigers vildsvin Flört Återkommer med resultatet.. Och så är det läger för lite mer matbröd.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
12/18/12, 11:23 PM
#11

#10 Är det griljering med i bilden? (Såg en arg post på min facebook idag om någon som svor ve och förbannelse över nämnda persons recept på skinkgriljering som bara torkade i en enorm kaka och trillade av, så tänkte passa på att varna Tungan ute).

Anterrabae
12/18/12, 11:28 PM
#12

haha, nä inte alls! Jag såg avsnittet med griljeringen. den är så fast att man kan knåda den och så bankade han fast den på skinkan.. Jag kan förstå om skorpan torkade Flört

Dessa små vildsvin är friterade bull-grisar, som rullas i kanel-sockerblandning. Ungefär som munkar. Det roliga var att han kavlade bulldegen typ en halv till en cm tjock, stansade ut grisar med pepparkaksforn. Klipte öron och ben så de blev fyra ben i st för två om du för står, och två öron i stället för en. Friterade  grisarna, så de svällde upp och blev alldeles runda om magen. Hur söta som helst. De blev 3D i stället för 2D, ska se om jag kan hitta en bild eller något på dem.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
12/18/12, 11:30 PM
#13

Åh vad spännande! Skrattande

Annons:
[Tassy]
12/18/12, 11:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Gud vad söta! Glad

Smask, frukosten är klar!

MonisN
12/18/12, 11:50 PM
#16

Ida, vad spännande med grisarna! Du måste berätta om dom är lika goda som dom ser ut!

Tassy, vilka fina frukostbullarTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
12/18/12, 11:51 PM
#17

Vilka tjusiga! De ser supergoda ut. Blir nog bra frukost det där Glad

Visst är grisarna bara hur söta som helst!  Och inte verkar de så svåra heller Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
12/18/12, 11:51 PM
#18

Det luktar som ett helt bageri här nu, oj så gott! Tack för suveränt recept Ida!

Anterrabae
12/18/12, 11:54 PM
#19

Vassego! Det var faktiskt en väldans lyckad inprovisation Förvånad Ibland ska man ha lite tur också.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
12/18/12, 11:55 PM
#20

Absolut! Det bor nog en liten receptmakerska i dig!

Annons:
Anterrabae
12/18/12, 11:57 PM
#21

Man kan ju alltid hoppas! Flört Något tycker jag att jag få tillbaka för att jag nördar ner mig Cool Men i bland blir det även mindre bra hehe. Tungan ute

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
12/19/12, 8:38 AM
#22

#8 Ida, det kunde man nog gjort om jag hade satt in dem igen, vilket ja i och för sig gjorde, men lite för sent för att det skulle bli bra. Sen skulle man pensla med ägget efter gräddningen, vilket inte alls blev så bra.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
12/19/12, 9:18 AM
#23

Oj, det låter som ett märkligt recept Mona.. Synd att det inte funkade.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
12/19/12, 9:26 AM
#24

Receptet finns på svt/morron. Jesper Långström är en mycket duktig konditor, men ibland funkar inte proffsens recept eller tillvägagångssätt för oss hemmabagare. Själva degen var väldigt bra.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Aquelegia]
12/26/12, 8:13 PM
#25

Bestämde mig för att baka egen botten till smörgåstårta. Hittade ett recept som är baserat på tekakdeg.
Skulle gräddas på plåt men lade degen i en springform och hoppas därmed en jämnare form på smörgåstårtan och att den blir högre på kanterna än den blir gräddad på plåt.

Sedan åkte en tårtbotten med vanilj in i ugnen också.

Anterrabae
12/26/12, 8:16 PM
#26

Bakar grahamslimpor med hela korn! Snart klara :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
12/26/12, 9:10 PM
#27

Något gick snett med tekakebottnen. Den känns hård och kompakt. Inte alls som tekakor brukar varaFörvånad Ska skära upp den om en stund och se om det går att använda, i alla fall till något eller måste bakas om helt.

Då jag ju äger en digitalkamera med får ni antingen kort på spektaklet i denna tråden eller "misslyckade bak"Flört

Annons:
jagga-ewe
1/6/13, 7:42 PM
#28

Nyligast bakat var en banan- och kiwikaka som jag bjöd svärisarna på som efterrätt idag. Blev bättre än jag hade vågat hoppas!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Anterrabae
1/6/13, 8:42 PM
#29

Bakade pizzor till kvällsmat idag. Mycket goda. Vi följde Monas exempel och köpte degen från pizzerian, dressade och bakade av hemma! Det blev mycket bra, och gick fort!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
1/7/13, 9:46 AM
#30

#29 Den varianten måste jag testa nån gång framöver, när det är tomt i pizzatarmen Tungan ute

Igår bakade jag kavring Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
1/7/13, 11:29 AM
#31

Åh, kavring är SÅ gott, min absoluta favorit! Ska jag göra oxå, när jag blir frisk!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
1/7/13, 11:33 AM
#32

Visst är det bra att kunna köpa lite deg från pizzerian!

Kavring! Mums… Jag vill också baka det och har inte provat dom recept jag har ännu. Det ena tror jag tog tre dagar. Det krävs lite planering för det, något jag har svårt för just nu med en tidskrävande valp i huset.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


jagga-ewe
1/7/13, 8:35 PM
#33

Vi bakade stompa igen idag, det va godare än jag mindes. Jäsingen va gott, o hyffsat snabbt oxo. Stortrollet stekte o jag kavlade, bra samarbete.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
1/10/13, 5:52 PM
#34

Bara jag som orkar baka nu efter jul? :)

Idag bakade vi rödbetsbröd. Med bikarbonat, jag håller mig borta från jästen ett tag till…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
[Tassy]
1/10/13, 8:06 PM
#35

Nejdå, här kliar det i bagarfingrarna, men maskinen är på lagning och jag har för skruttiga leder för att knåda för hand.

MonisN
1/10/13, 8:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Jag vill gärna baka bröd, men min surdeg dog för att jag glömde av denOskyldigSkrikandes En ny är gjord, men den har inte fått tillräckligt bra kraft ännu så jag väntar ett tag till. Men jag har bakabstinens!

Förra veckan bakade jag i alla fall en butterkaka med saffran, glöggkokta russin och mandelmassa.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
1/10/13, 11:56 PM
#37

Jag har noll baklust, men det kan nog snarast bottna att jag är sjuk. I och för sig på bättring, men inte med full ork än. Tungan ute jag är likson omotiverad till det mesta..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

jagga-ewe
1/15/13, 10:46 PM
#38

Nu har jag bakat igen. :) Det blev fyra sorters kakor. En rulltårta, en sats havreflarn (som kanske ska få mockakräm, inte säker än), en misslyckad sats mandelkakor med knäck (knäcken flöt av kakorna) och två plåtar CGI-kakor.

Kom just på att jag skulle ju lägga fyrkornskross i blöt o baka bröd med det imorrn, bäst att gå ner igen!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Aquelegia]
1/15/13, 11:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Då var surdegsbrödet klart för uppskärning. Första gången jag bakat på Desk´s surdeg. Den fick en jisseness fart av matningsschematFörvånad Eftersom jag ville använda all surdeg så räckte matningen precis (9deciliter) för mitt vanliga brödrecept.

Degen ville inte jäsa. Första problemet. Degen ville inte bli rätt konsistens, andra problemet. Så höll det på!
Degen ville inte knådas ihop ordentligt, degen ville inte jäsa för andra gången, degen ville inte bli gräddat på angiven tid.

Men bröd blev det i slutändan, som smakar gudomligt men hade inte lidit av en stund gräddning till i lägre grader! Lite "fuktigt" i mitten dock ej ogräddat.

Blir till att förfina receptet i framtiden!

jagga-ewe
1/16/13, 9:47 PM
#40

Bakar just nu limpor med fyrkornskross, grahamsmjöl, rågmjöl, filmjölk, yoghurt och bikarbonat. Som smaksättning har jag tranbär, gula russin och valnötter. Får se hur de blir när de kommer ut om en halvtimma eller så.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[TrevorS]
1/17/13, 8:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Bakade ett vetefritt majsbröd på majsmjöl, potatismjöl, fiberhusk och jäst. Grymt gott! Skrattande

Annons:
jagga-ewe
1/17/13, 11:05 PM
#42

Bakat bananmuffins som ska bli cupcakes på söndag. De står i frysen nu. Bakade även mini-grottor med chilikola. Kakor på 500 klocalorier/100 gram gör sig bäst som munsbitar. Glad

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Aquelegia]
1/18/13, 2:04 AM
#43

#41 Langa recpet?

[TrevorS]
1/18/13, 8:50 AM
#44

Jag körde faktiskt inte på recept då man bakar på endast majsmjöl så beror det på hur vilket majsmjöl man använder för mängd och även vikt. Men löste upp en halv bakjäst i 5 deciliter vatten, blandade i 1 matsked fiberhusk och 1 deciliter potatismjöl, därefter vispade jag ner med elvisp (med knådpinnarna) majsmjöl tills den blev lite blöt men inte för torr smet i 5-10 minuter, ska vara något blöt.

[Aquelegia]
1/21/13, 5:49 PM
#45

Surdegsknäcke med rostade solrosfrön är på jäsning. Första gången jag bakar knäcke. Vad gör man inte när surdegen bara växer och växer hela tiden Glad Kommer snart få öppna ett minibageri här hemmaTungan ute Kommer heta "Det halvbra bageriet" *fniss* Jag bakar, men jag bakar inte bra brödOskyldig

MonisN
1/21/13, 9:49 PM
#46

Här har det blivit semlebullar idag!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Aquelegia]
1/22/13, 12:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Surdegsknäckebröden. Jag har inte riktigt fått kläm på det där med bak nej. Brände såklart sista plåten BAH första glömde jag nagga och ja..det gick verkligen inte som jag hade tänkt! Trots att jag kavlade ut tunnaste som gick, så vart de för tjocka. Nåja, eller så tog jag ut dom försent så att de blev för hårda. För att vara första knäckebrödsbaket. Klart godkänt. Efter åratal med uselt bak så har jag låga kravFlört

[TheoA]
1/22/13, 5:53 PM
#48

Inget bröd, men morotskaka med passionsfruktsglasyr.

Annons:
[TheoA]
1/22/13, 8:57 PM
#49

Bakade också två snabblimpor, en med solrosfrön och flingsalt och den andra med rosmarin och flingsalt, båda penslade med honungsvatten. Jättegoda blev dem.

jagga-ewe
1/22/13, 10:25 PM
#50

Bakade bikarbonatsbröd igen som blev degigt. Trodde bröd skulle va klart när det var 97 grader, men inte detta. Gick att äta, men langade in resten av limpan i ugnen på eftervärmen för att om möjligt torka till den mer. Fattar inte varför mina bröd blir mer o mer misslyckade för vart försök…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Anterrabae
1/22/13, 10:32 PM
#51

Ska inte bikarbonatbröd vila typ 12 timmar eller något för att sätta sig och inte bli kletiga? Har för mig att jag läst/sett det någon stans.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

jagga-ewe
1/23/13, 8:58 AM
#52

Tja, det var mindre kletigt men ändå degigt idag. Inte fullt 12 timmar senare, men väl 11. Stod i ugnen drygt 90 min, o då var det ändå i en liten långpanna, inte limpform. Alltså mycket tunnare deg som borde bli klar snabbare. Funderar på om det är mjölets fel, jag kör med hälften rågmjöl, hälften grahamsmjöl. Jag vet att vetemjöl behöver va mest av till många jäsdegar, pga gluten osv, men spelar det verkligen nån roll när det gäller bikarbonatsbröd? Jag försöker hålla nere energimängden i bröden, därför mest rågmjöl.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Anterrabae
1/24/13, 11:41 AM
#53

Tja, jag har inte jättekoll på just bikarbonat, men vet ju att rågbröd av dansk och tysk typ ofta är lite blöta.. Kan det vara det som spökar tro? Men det ska ju inte kännas degigt och kladdigt i alla fall..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Marinas Mix
1/26/13, 9:44 AM
#54

Grahamsscones. Njutes nu varma, med ost och aprikosmarmelad

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Aquelegia]
1/26/13, 10:47 AM
#55

#54 Åh måndagens mysfrukost blir det! Älskar scones där osten smälter av värmen Skrattande

Igår gjorde jag en deg på surdeg, den får kalljäsa tills jag anser att den skall bakas ut ^^ Blandade ihop något eget hobbak, blir i värsta fall något jag får doppa i påläggetTungan ute I bästa fall går det att skiva! Själva bakprocessen är roligare än slutresultatet!

Annons:
Anterrabae
1/30/13, 11:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Autolysbakat skrädmjölsbröd blev det igår. Gräddat i gjutjärnsgrytan

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
1/31/13, 4:36 PM
#57

Surdegsbullar med vaniljkräm och hallonsylt. Smaskigt värre och den trötta halvtorkade jästen jag hittade ynkligt i kylskåpet fick världen fart! En liten degklump växte sig 4dubbelt! Under jäsningen! Bulalrna blev frasiga och goda! Kul att kunna baka av surdegen genom lite slurkar här och där i bakverk!

Marinas Mix
1/31/13, 5:01 PM
#58

En supermumsig äppelpaj enligt detta recept

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Lis-Peace
2/9/13, 5:37 PM
#59

Ljust matbröd med kardemumma i. Ska definitivt börja baka mer framöver.

DesK
2/9/13, 5:42 PM
#60

Igår bakade sambon ljust rostfranska med vallmofrön på

Välkommen hit Lis-Peace!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Marinas Mix
2/10/13, 9:03 AM
#61

sitter just och njuter av grahamsscones med lite variation. Blandade ner lite valnötter i degen och varma scones, med ost och aprikosmarmelad är mums.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[TrevorS]
2/10/13, 9:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Semla

Annons:
[Tassy]
2/12/13, 6:26 PM
#63

Herculesen är hemma! Här ska bakas durumbullar a la Ida! Som jag har LÄNGTAT! 

DesK
2/13/13, 8:47 AM
#64

Tassy härligt!

Jag bakade klassisk svensk limpa i förrgår.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Drakvargen
2/15/13, 2:57 PM
#65

Håller just på med att baka hällakakor, och satte även igång med degen till mitt första surdegsbröd tidigare.

Marinas Mix
2/17/13, 7:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Sitter här framför datorn och gottar i mig nybakta ostfrallor, varma och goa, med ost och aprikosmarmelad och en kopp kaffe. MUMS

Var en person som för länge sedan fick smaka av sådana bullar, för jag visste att hon gillade ostfrallor. Så fick hon receptet och nästa gång jag kom dit hade hon bakat och varit riktigt duktig tyckte hon, var bara det att hon gjort ett litet fel. Förutom saltet i degen hade hon hällt i salt i den rivna osten som hon toppat frallorna med.
De var inte ätbara, men den där kvinnan kunde ju aldrig göra NÅGOT fel, så då skylldes hennes misstag på mig ATT jag HADE sagt att hon skulle blanda salt i osten😡

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Anterrabae
2/17/13, 10:36 AM
#67

Hehe, Marina.. Visst är det typiskt med sådana personer. Hur man än vänder sig så har man rumpan bak liksom ;) Jag bakade vetefritt långpannebröd, med surdeg. Avvaktar och ser vad maken tyckte när han vaknar.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2/17/13, 10:41 PM
#68

En dubbel sats durumfrallor blev det idag! 😃

MonisN
2/17/13, 11:15 PM
#69

Gott gott Tassy 😛

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[Tassy]
2/17/13, 11:17 PM
#70

ja! hur ska jag kunna sova i denna goda arom? 😭

 ack och ve, jag längtar till frukosten! 😍

Anterrabae
2/17/13, 11:44 PM
#71

Du får lyxa till det med kvällsfika/nattmacka för att klara dig till frukost, Tassy ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2/18/13, 1:36 PM
#72

Jag klarade natten, och oh så mumsig frukost det blev 😃

modmaker
2/18/13, 7:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

En enkel focaccia med timjan och rosmarin i degen och oliver, tomat, rosmarin och flingsalt på toppen.

MonisN
2/18/13, 7:46 PM
#74

#73 Det ser väldigt gott ut!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


modmaker
2/18/13, 8:19 PM
#75

Det blev bättre förra gången. Då använde jag grekiska oliver (med kärnor) och färsk, hackad rosmarin. Dessutom hade jag mer Durum i degen denna gången och lät kanske inte knåda degen tillräckligt länge. Men Smaken är det definitivt inget fel på.

MonisN
2/18/13, 10:04 PM
#76

Känner att det är mycket jag vill baka nu… Kanelbullar, släta semlebullar, surdegsbröd, focaccia, en ny Per Mobergs goda nötkaka (den förra har tagit slut) med mera med mera. Hur ska jag hinna?🤪

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Anterrabae
2/18/13, 10:15 PM
#77

Mona, du får beta av en i taget 😉

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2/18/13, 10:30 PM
#78

Jag får väl göra det! Semlorna är nog de som står högst i kurs just nu😛

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
2/21/13, 7:12 PM
#79

Rosmarin och valnötsbröd med honung i!

Bild kommer senare. 😃

[Tassy]
2/22/13, 11:12 AM
#80

#79 Det blev så himmelskt gott att jag inte vet vad jag ska göra av mig själv! Snacka om bagar-feeling! 🤤😍

Länk till receptet!

DesK
2/22/13, 12:10 PM
#81

Tassy härligt! 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2/22/13, 1:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Här kommer godingarna! 😍

[Tassy]
2/22/13, 1:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Ett skepp kommer lastat med durumfrallor 🤤

Annons:
DesK
2/22/13, 1:11 PM
#84

Tassy, ja tack!😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2/22/13, 1:27 PM
#85

Jösses vilka fina bröd Tassy! Perfekt runda😃Använde du färsk rosmarin?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
2/22/13, 3:46 PM
#86

Tack! Gud jag var så osams med degen, den snurrade upp sig hela tiden med en fjong! Hahaha! Ja det är färsk rosmarin! :)

Anterrabae
2/22/13, 3:55 PM
#87

Åh de ser hur goda ut som helst. Ska absolut prova rosmarin-valnötsvarianten när jag kommer hem :D

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2/26/13, 3:26 PM
#88

En ny valnöt/honung/rosmarinbrödladdning står på jäsning! 😍

Marinas Mix
3/4/13, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

i helgen bakade jag denna citronkladdkaka, fast jag modifierade receptet lite grand och ersatte hälften av mjölmängden med kokosflingor och så minskade jag ner lite på citronsaften.
Till denna gjorde jag en liten slurk vispad grädde med lakritsarom.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Anterrabae
3/4/13, 5:13 PM
#90

Snart är krornmjölsbröden klara i ugnen :) nytt experiment som verkar gå vägen B-)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Aquelegia]
3/11/13, 11:41 PM
#91

I detta nu ligger en limpa med surdegsbröd i ugnen. Hade glömt av min stackars suris som säkert stått orörd i kylen senaste 5veckorna. Matade upp den och hällde i höftad mängd mjöl. Elvispen med degkrokarna fick köra sig kokhet. Denna degen har nu kalljäst i 2 dagar, luktar ljuvligt från ugnen men man vet ju aldrig med mig som bagare😈

Rita-S
3/12/13, 11:20 AM
#92

Senast bakade här hemma: Morotstårta :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Aquelegia]
3/12/13, 11:24 AM
#93

#92 TACK!!!!! Skulle bakat cheesecake men morotstårta låter ju SÅ mycket godare! Vilket recept kör du på?

Rita-S
3/12/13, 11:34 AM
#94

#93: Följande använder jag till långpannan:
6dl riven morot
2 dl olja eller smält smör
5 dl finsiktat vetemjöl
4 ägg
2-4 dl socker
2 ts kanel
2 ts vaniljsocker
3 ts bakpulver

Glasyr:
120 gram filafeldia-ost
50 gram smör
4 dl florsocker.

Vispa ägg och socker fluffigt innan du blandar ner övriga ingredienser, fördela i en långpanna eller två stora runda former. Grädda mitt i ugnen vid 175 grader ungefär 40 minuter eller till kakan kryper in från kanten. Den skall inte bli bränd!

Låt kakan bli riktig avkyld, innan du blandar glasyren. Låt glasyren kylas lite i kylen innan du smetar ut den på kakan.
Du kan dekorera med finriven morot eller riven chocklad eller annat strössel :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Aquelegia]
3/12/13, 5:03 PM
#95

Åh jisses vad gott! Hann göra en cheesecake i förmiddags men ville ha något att ha i frysen att ta fram vid besök. Då passar ju morotskaka perfekt med olja i smeten håller den sig fräsch vid upptining!

[Aquelegia]
3/12/13, 8:26 PM
#96

Så då var även morotskaka i ugnen, får se om jag hinner med toppingen idag. Ska ha fikabesök imorgon🙂

Rita-S
3/17/13, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Äppelkaka står i ugnen nu ^^

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[Aquelegia]
3/19/13, 9:30 PM
#98

Bakat sockerkaka för första gången i mitt liv och bakade en tiramisutårta.

MonisN
4/10/13, 9:53 PM
#99

#98 Tiramìsù är min absoluta favorittårta!

Idag har jag bakat mitt vanliga surdegsbröd.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
4/11/13, 8:00 AM
#100

Nu är jag så baknödig! 😃 Men jag vet inte vad jag ska baka! 🤔

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
4/11/13, 9:10 AM
#101

Du kan ju prova mitt recept som inte kräver så mycket jobb, eller så bakar du kanelbullar!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
4/11/13, 9:35 AM
#102

Kan inte baka surdegsbröd, för jag har bara torkad surdeg just nu. Får se vad det blir, senare idag!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Marinas Mix
4/11/13, 9:48 AM
#103

en citronkladdkaka?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Rita-S
4/11/13, 9:50 AM
#104

Morotstårta, Dessan!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[Tassy]
4/11/13, 10:55 AM
#105

Här är en till som är baknödig, och som har nedräkning tills gubben flyttar. Jag planerar att mat/bak/brödbomba hans frys! 😃 här äts det ju inte bröd/sötsaker just nu, och så får det inte plats. 😇

[Aquelegia]
4/11/13, 5:41 PM
#106

Här vankas äppelpaj med vaniljsås mums!

DesK
4/11/13, 6:26 PM
#107

Tassy, det är ju kanonbra att få tillgång till mer frysutrymme! 😎

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Marinas Mix
4/11/13, 6:28 PM
#108

Bara du inte känner dig utfryst Tassy🤐😃

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Tassy]
4/11/13, 6:32 PM
#109

hahaha, vad ni är goa 😂

Rita-S
4/11/13, 9:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

Kladdkaka bakat i dag :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MonisN
4/11/13, 9:29 PM
#111

#110 Är den inbrottssäkrad?! 😃

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
4/11/13, 9:43 PM
#112

#111 ✨ till dig för den frågan! 😃

#110 Fin kaka! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Rita-S
4/11/13, 9:44 PM
#113

#111 japp, jag har inbrottsmissar vet du ;)

#112 tack! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[TrevorS]
4/13/13, 6:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

Det är ju surdegsdagen idag, så det blev ett surdegsbröd! 

Ni har inte missat att surdegsdagen finns på facebook också?

https://www.facebook.com/Surdegsdagen

MonisN
4/13/13, 8:22 PM
#115

Det såg riktigt gott ut TrevorS😛

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Aquelegia]
4/14/13, 12:20 AM
#116

#99 Då rekommenderar jag tiramisutårtan från "Bakministeriet" s blogg. Suverän och jag försöker hitta ursäkter för att baka den ^^

MonisN
4/14/13, 8:23 AM
#117

#116 tack för tipset, men jag har mitt italienska recept som jag alltid använder :)

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
4/14/13, 8:43 AM
#118

Välkomna in till vår nya tråd! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: