Annons:
Etiketterrådtips
Läst 9553 ggr
[Tassy]
12/10/12, 5:27 PM

Degen fastnar på kroken

Jag har upptäckt ett tydligen rätt så vanligt problem enligt google, men fann inget bra svar på lösning. Mina degar snurrar upp sig på kroken i herculesen och blir inte knådade för fem öre, de åker bara karusell runt runt och får snarare spö av kanterna på skålen så hela maskinen dundrar.

Tips och råd?

Det börjar så fort degen går från vätska till kladdig, så jag har inte för mycket mjöl. Har provat olika hastigheter. Degen fastnar inte, utan så fort maskinen stannar kanar den av kroken och ner i skålen igen.

Degen snurrar upp sig så fort jag startar maskinen, så även om jag brottas med slickepott hinner den inte knådas ens nån sekund.

Hittils har mina bröd blivit bra, men så har jag bara bakat ett grundsurdegsbröd som inte behöver knådas och så kanelbullar. Antar att det kommer bli värre med mer krävande degar?

Annons:
MonisN
12/10/12, 8:35 PM
#1

Det där problemet har jag haft om jag har gjort en liten pizzadeg med degkrokarna till elvispen, men i min assistent (Bosch) så är det inte den typen av krokar och där har jag aldrig haft detta problemet. Vet tyvärr inte vad det beror på. Kanske är det krokarnas form som är boven? Hur ser dina krokar ut?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
12/10/12, 8:41 PM
#3

Den ser ju inte ut som elvispens krokar, så ja, jag vet faktiskt inte vad problemet kan vara. Undrar om det är fler som har Hercules som har det här problemet? Ida kanske vet?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
12/10/12, 8:46 PM
#4

Ja, hoppas på svar från Ida Glad kanske hon har något knep eventuellt.

MonisN
12/10/12, 8:47 PM
#5

Idaaaaaaaaaaaaa!!!!Skrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
12/14/12, 10:58 PM
#6

Jaaaaaa-aaaaaa! *kommer springande som en blixt, om än väldigt långsam eftersom ropet fått skalla i fyra dagar..* OskyldigSkäms

Min första fråga, Når kroken ner i botten på skålen?

Min krok gjorde inte detta det, och då var det hopplöst att knåda degen. mest för att den fastnade på kroken och även i bottnen.

Min deg klättrar också, men den knådas ändå mot kanterna, man ser på degen att den liksom vänds ut och in. Hur länge knådar du? Blir det någon skillnad. I början kladdar allt fast på kroken och verkar knappt röra sig, då sätter jag den på en hastighet av så snabbt det går utan att maskinen studsar men inte så långsamt att degen inte rör sig. Låter den gå där i typ tio minuter, och sen brukar den uppföra sig som den ska.

Hade jag sett detta innan jag bakade idag, hade jag ju kunnat fota degen eller filma en liten snutt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Tassy]
12/16/12, 12:04 AM
#7

Var på den där kroken och pillrade, men insåg efter ett jäkla oväsen att jag gav mig på fel mutter Skäms manualen hänvisade till en bild som inte fanns. Skyller på dem! Men jag fick ner kroken om än på fel vis och då fick jag till det tillfälligt, men fick ju dra åt muttern igen, men jag anar bot och bättring bara jag pillrar på rätt mutter. Tungan ute Nu fick jag halva degen knådad, och halva oknådad, haha! Bröden jäste rätt ojämt men inte gör det mig nåt. Tungan ute Återkommer med slutgiltigt resultat när jag ställt in kroken i stället för att halvt om halvt pillat isär maskinen!

Anterrabae
12/16/12, 4:20 PM
#8

Tog ett kort på muttern det gällde, men eftersom min dator vägrar samarbeta så kan jag inte ladda upp den. :P På Facebook, OBH Nordica Swedens sida, i flödet för november finns en superbra beskrivning om hur man gör, med bild ;) Försöker mig på en länk till den aktuella sidan: https://m.facebook.com/?refsrc=http%3A%2F%2Fsv-se.facebook.com%2F&_rdr#!/photo.php?fbid=466700210035260&id=127355003969784&set=a.371179122920703.85949.127355003969784&__user=100000151970755

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
12/16/12, 5:06 PM
#9

#8 Tack! Nu har jag varit på den där muttern som sitter som gjuten! Får ta gubben till hjälp innan jag knäcker sönder nåt i händerna. Tungan ute

Anterrabae
12/16/12, 5:35 PM
#10

Ja, var försiktig med händerna! Bättre att ta till hjälp då! Hoppas det löser problemet!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
12/18/12, 10:05 PM
#11

Lyckades ställa in kroken så den knådar degen, men nu kom nästa problem.

Maskinen har ju låtit fruktansvärt illa från start, och nu tystnade den, men började köra väldigt hackigt och hoppade iväg över bänken så jag fick sitta och passa på den, och tur var väl det för sen började den öka farten av sig själv tills den gick superfort. Smällhet blev den och blev riktigt rädd att hela maskinen skulle tjonga sönder så jag stängde raskt av den. Nu får den åka iväg på reparation! Denna är det något allvarligt fel på.

Vill gärna få hem en pigg Hercules, trivs med maskinen som sådan.

Ida, vad var det för fel på din när den fick åka på reparation?

Anterrabae
12/18/12, 11:17 PM
#12

Min hade haft ett konstigt bi-ljud från motorn. Den liksom gnisslade och hade sig. Jag kopplade det till att den kanske behövde köras in, men det där gnällandet ökade och ökade. Och när jag tillslut körde en tung deg så började lysrören i köket blinka och maskinen luktade bränt. Jag stängde av, gjrode klart degen som nästan var klar, för hand. Och mailade in en felanmälan.

Detta var en fredag eftermiddag, så jag fick vänta till måndag innan jag fick svar. De skickade en retursedel, och bad mig packa in maskinen ordentligt. Efter den kommit in på service tog det inte mer än ett par dagar så ringde de och sa att jag fick en ny. Som levererades hem till dörren. Så nu har jag dubbla uppstätttningar skålar, vispar och krokar.. eftersom de bara ville ha in den första maskinen på service. Flört Det tog nog bara en vecka max innan jag hade hem den nya, från det att den gamla skickats.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
12/18/12, 11:22 PM
#13

Det låter ju väldigt likt vad min råkade ut för! Hmm, barnsjukdom kanske? Tungan ute

Annons:
Anterrabae
12/18/12, 11:24 PM
#14

Jag gissar det. Och eftersom de var så snabba med att byta, så gissar jag att vi inte är ensamma. Tungan ute men den nya är super. Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
12/18/12, 11:25 PM
#15

Härligt! Skrattande

[Tassy]
12/19/12, 3:10 PM
#16

Mailade OBH nordica och blev ombedd att kontakta min återförsäljare och skicka in den direkt, så nu väntar jag på fraktsedel ifrån dem. Fick intrycket av att de kände igen felet, då de redan i svaret beklagade att produkten nog var trasig ja, annars brukar det vara väldigt noga med att någon ska bedöma först (det ska såklart återförsäljaren göra ändå, men formuleringen var lite talande). Tungan ute

Segt bara att det kom nu mitt inför julen så jag kanske får vänta lite längre på byte/reparation.

[TrevorS]
12/21/12, 5:52 PM
#17

Kanske inte sen med svar, läste något om att den var trasig?

Om man kör ett bra tag bör glutentrådarna lossna rätt lätt, men kör man kort med den kan man olja in den med olivolja. Varför just olivolja är för att den lättare släpper, varför sämre med andra oljor har jag ingen aning om, själv testat. Men arbetar man för länge så hinner oljan arbetas in i degen och då kan det fastna lite i alla fall.

[Tassy]
12/21/12, 6:37 PM
#18

Nu hänger jag inte riktigt med.

Själva motorn i maskinen verkar vara trasig, ja.

Degen fastnar inte på kroken som så, när maskinen stannas åker degen ner i bunken direkt, den snurras upp av centrifugalkraften och designen på kroken. Glad

Upp till toppen
Annons: