Annons:
Etiketterrådtips
Läst 11724 ggr
[RMSLiners]
2012-12-08 18:19

Få bröd mer luftigt

Hur gör ni för att få brödet mer luftigt i en vanlig ugn (ej varmluftsugn)?

Vi använder vetemjöl special som sägs ska göra brödet mer luftigt men jag vill inte påstå att det är mycket brödet reser sig precis utan är fortfarande rätt kompakt.

Annons:
MonisN
2012-12-08 18:57
#1

Knåda länge och ha inte i för mycket mjöl. Knåda definitivt inte efter första jäsningen utan vik bara degen försiktigt så luften stannar kvar i degen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[RMSLiners]
2012-12-08 18:59
#2

#1 Jag använder köksassistent. Knåda med händerna kan jag inte, har bara en fungerande hand att använda. Knådar heller inte efter jäsningen men brödet vill inte bli luftigt i ugnen ändå. Rynkar på näsan

MonisN
2012-12-08 19:05
#3

Bra att du använder assistent! Hur länge knådar du? Kanske jäser du för kort eller för lång tid? Om du inte redan gör det, så försök använda brödkorgar när du jäser och se om det hjälper.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[RMSLiners]
2012-12-08 19:07
#4

#3 Knådningen brukar vara runt 10 min. Jäsning beror på vilket bröd jag gör men aldrig kortare än 30min-1tim.

Anterrabae
2012-12-08 19:17
#5

Jäser brödet upp? Jag brukar inte hålla koll på tiden, utan gräddar när bröden har jäst upp till minst dubbel storlek.

Om det drar runt degen så jäser det inte gärna, de vill ha varmt och odragigt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[RMSLiners]
2012-12-08 19:32
#6

#5 jodå det jäser. Brukar jäsa det två gånger. En gång i bunken och sen en gång till på bänken när jag delat upp brödet. Är det där jag gör fel kanske?

Annons:
Anterrabae
2012-12-08 19:37
#7

Nä, då har jag svårt att komma på vad det kan vara… Hoppas att någon annan kan bättre än jag.

Du kanske skulle testa med en jäsning, och längre tid? Bara för att se om det blir någon skillnad? Nu spånar jag mest.. men försöker lura ut vad som blir fel.

Sen som MonisN sa, inte för mycket mjöl, degen får nästan vara kladdig. Har du olja/fett i degen, det kan okså göra den tung.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[RMSLiners]
2012-12-08 19:46
#8

#7 Nej ingen olja eller fett i degen.

[Tassy]
2012-12-08 19:52
#9

Har läst att långsammare jäsning i till exempel kylskåp över natten ska ge stora fina bubblor, men jag vet inte riktigt hur det där går till rent praktiskt, och om alla bröd  /jästsorter klarar det.

[RMSLiners]
2012-12-08 19:59
#10

#9 hört något sådant också men en del degsorter tål ju inte kyla och kan bli stenhårda istället, vill inte riskera det.

Primulan
2012-12-09 09:13
#11

Jag jäser ibland i ugnen. Jag sätter på ugnen en liten stund och känner med handen så det blir ljummet bara.
Sen får man ta ut det när man sätter igång ugnen på riktig värme. Jag brukar vara lite snål med jästen och då funkar detta bra.

MonisN
2012-12-09 12:17
#12

#10 Vad jag vet så går dom flesta degar att jäsa i kylskåp. Tag bara ut dem ½-1 timma innan gräddningen. Att jäsa i kylen gör att man får fram ännu mer smak i brödet.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[RMSLiners]
2012-12-09 14:32
#13

Kan det ha att göra med salt och socker i brödet? Läste någonstans att salt och socker ska man inte blanda i samtidigt som jästen utan att man ska ta jäst, vatten, hälften av mjölet, bland ihop det och sen ta allt annat.

Annons:
Anterrabae
2012-12-09 14:38
#14

Visst kan saltet påverka. Jag har läst om det men inte märkt av det själv så att säga. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[RMSLiners]
2012-12-09 14:55
#15

Köpte idag ett bakunderlägg av silikon då jag hittills låtit degen jäsa på diskbänken. Tänkte att det kanske kan vara en faktor till att det inte blir luftigt då diskbänken är rätt iskall. Testar allt möjligt just nu för att hitta "felet".

Hur är det med brödformer? Brukar ni använda sådant för att få en form på brödet?

Jag brukar bara göra något avlångt med degen utan form. Vet inte om en form i plåt kan hjälpa med luftigheten?

MonisN
2012-12-09 16:58
#16

#13 Du ska blanda i socker, honung eller sirap direkt, plus allt mjöl direkt. Tillsätter du hälften av mjölet senare så kommer inte glutenet att utvecklas lika mycket som i det andra mjölet. Saltet tillsätts i slutet av knådningen när det återstår 3-5 minuter. Jäskorgar använder man för att degen ska hålla formen och inte flyta ut under jäsningen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: